En taidakaan olla kovin hygieeninen...
Kuinka moni noudattaa seuraavaa sääntöä:
"Käytä lihan kypsentämisessä ainakin kaksia eri pihtejä tai muita käsittelyvälineitä. Vaihda likaiset pihdit puhtaisiin, kun olet kääntänyt lihan. Tämä ei ole liioiteltua varovaisuutta, vaan normaalia keittiöhygieniaa."
Kommentit (27)
33vuotias enkä ikuna kuullut asiasta! Mulla on 3 tervettä lasta ja elossa oleva mies ;) voi apua, mitähän muuta en tiedä elämästä?
että kun pihvit on käännetty niin pesen lastan. Puhtaalla lastalla sitten ne otan pois.
Jauhelihaa kun kypsennän, niin kääntelen lastalla lihan käytännössä kypsäksi ja joko pesen lasta tai otan uuden sitten kun ruoka on kypsää (yleensä uuden, koska kastikkeen jos teen niin en sillä paistinlastalla sitä lautasille laita vaan "kauhamaisella lastalla")
Naudanlihaa ainakin voi jopa syödä raakana. En ymmärrä miksi lasta pitäisi vaihtaa. Ei meillä kotona vaihdettu, eikä vaihdeta vieläkään, ja hengissä ollaan.
Meillä vain broileria kypsennettäessä kiinnitetään huomiota moisiin asioihin. Ja possua emme juurikaan syö.
Siivousfriikiksi mulla on olematon keittiöhygienia; ikinä vaihda lastaa minkään paistamisen välillä, en edes huuhtele. Leikkuulaudatkin on samat kaikille elintarvikkeille, pestään tietenkin koneessa joka käytön jälkeen.
Työtasot, kädet ym. pestään ennen ruuanlaittoa, mutta se lasta saa kelvata jatkossakin.
Puoliraa'alle lihalle otan puhtaan haarukan tai kääntelen lihaa pihdeillä. Ja lopuksi kypsät lihat nostelen tarjoiluastiaan vielä uudella, puhtaalla haarukalla.
kääntämiseen. Niitä menee useampi. Haarukoin myös grillatessa. Helppoa ja kätevää.
Thaimaassa grillataan lihaa joka markkinoilla. Ja kukaan ei vaihda pihtejä raaan ja kypsän lihan välissä. Samoilla lapetaan lautaselle. Ja kaikki terveitä. Suomessa menee yli tämä bakteerikammo. Ehkä sen takia täällä onkin kaikkea immuunisairautta kuten allergiaa.
Minä en ole ikinä kuullut mistään säännöstä, mutta ihan omasta päästäni olen kehitellyt sellaisen ajattelutavan, että pesaisen lastan joka välissä.