Miten lopettaa imetys
vauva kohta 1v, keskosena syntynyt ja alkuun nenämahaletkulla ruokittu. Ei huoli tuttia, eikä pulloa ja on hyvin läheisyydenkaipuinen.
vinkkejä.
Kommentit (16)
kun hän täyttää ihan pian 2 v.
Esikoiseni vieroittui itsekseen 1 v 3 kk:n iässä. Toinen lapseni taas vierottui 1 v 10 kk:n iässä.
Itse en näe mitään syytä siihen, että miksi noin 1 v pitäisi vierottaa. Eikä välttämättä tarvitse 2 v:stakaan. :)
Sinä itte päätät tisseistäsi. Jos niitä ei enää imetä, pistät luukut kiinni etkä avaa niitä. Jos taas haluat imettää, niin se on aivan samantekevää, mitä ympäristö lussuttaa. Jos kaipaat vertaistukea, katso esim. http://health.groups.yahoo.com/group/taaperoimetys/
Imetys on ihan oikeasti vain äidin ja lapsen välistä kanssakäymistä - sinä tunnet lapsesi, sinä päätät. WHO suosittaa imetystä 2-vuotiaaksi, tämän voi aina esittää perusteeksi sekä neuvolalle että sukulaisille, jos ei oma tahto riitä haistattamaan pitkiä.
keskosilla on normaaliakin kovenpi läheisyyden kaipuu ja tarve ja silti kiirehdit tuossa? miksi?
Anna pienen käydä rinnalla jos se hänelle lohtua ja turvaa antaa! Ei yli 1-vuotiaan imetys ole mitenkään kummallista tänä päivänä.
Jospa sinä äitinä, se on ihan tehtäväsikin, asettaisit lapsesi sen ympäristön edelle!
Ja tyttö ei tosiian huoli pulloa, ei nokkamukia, ei vettä, äidinmaitoa vaan ja nyt kesäkuumalla ulkona ollessa on pakko antaa hänelle maitoa ja vaikka imetän tiukasti harson alla niin ettei nännikään, ei ihokaan vilahda niin voi niitä katseita ja jopa kommentteja :(
Annapa ihmisten mulkoilla, se on sinun lapsesi ja tiedät kyllä että hän tarvitsee vielä maitoasi ja siitä saamaa läheisyyttä. Nyt on sinun tehtäväsi olla se aikuinen ja ÄITI.
meillä on ihan sama tilanne VARSINKIN ANOPPI on kärkäs huomauttamaan; Imetätkö vielä kun menee kouluun? Vastasin vain että vauvani on 9 kk, en ole vielä kuulut että tämän ikäiset olisi lähdössä kouluun!!! Jatkoin myös, että imetän niin kauan tätä vauvaa kuin itse ja lapseni haluaa! Tämä on meidän viimeinen vauva (terveyden takia), joten teen tasan niinkuin haluan.
kuulla vaihteeksi tälläisiäkin mielipiteitä :)
sitä, että imetät vielä alle 1- vuotiasta lasta???Kaikki suositukset niin täällä Suomessa kuin maailmallakin puhuvat sen puolesta, että imetystä olisi hyvä jatkaa ainakin siihen yhteen vuoteen saakka. Ja jokainen äiti lapsensa tarpeen mukaan päättää ihan itse milloin sen imetyksen lopettaa. Mä ihan ensi alkun vaihtaisin pari sanaa siellä neuvolassa...
kyllä se pullo alkaa kelvata kun nälkä tulee
imetysmyönteinen ja tukea, mutta itse olen saanut osakseni ihan jotain muuta.
kun aika on oikea omasta,sekä lapsesi mielestä..muista että ympäristön painostus voi johtua monista negatiivisistakin tarkoitusperistä,silkasta kateudesta,kummastelijoiden omista epäonnistumisista imetyksen ja ties millä muilla äitiyden osa-alueilla..ja suositushan taisi Suomessa muutenkin olla täysimetystä 6kk:n ikään,osittaista imetystä VÄHINTÄÄN vuoden ikään,WHO:n suositus taisi olla 2 vuoden ikään..itse lopetin esikoisen imettämisen tämän ollessa 1v. 2kk:n ikäinen,koska maitotuotteet maistuivat jo hyvin,ja selkeästi huomasi tissittelyn olevan pelkkää "huvittelua"..viimeinen niitti oli kun neiti puraisi toiseen nänniin niin kipeän haavan ettei imetys yksinkertaisesti luonnistunut enää..myös pikkuveljensä 10 kk. on vielä säännöllisesti rinnalla,eikä lopettaminen tule vielä kyseeseenkään,niin paljon pieni vielä kaipaa tissittelyn tuomaa läheisyyden tunnetta.
ja kukaan ei ihmetellyt
tai eivät uskaltaneet koska olen hyvä suustani
jatka imetystä niin kauan kuin hyvältä tuntuu. ja ala samalla pitkäjänteisesti tarjoomaan tissimaitoa, vettä yms.. ihan "tavallisesta" nokkamukista mistä neste tulee kaatamalla hitaasti mutta helposti. leikin varjolla siis saa kaluta juomaa.
ei imetyksessä ole mitään pahaa, mutta sitten kun sekin vähenee, niin halitusta pitää vaan antaa sitten muuten paljosti=)
kuuntele sydäntäsi, mutta muistakaa makustella myös uusia kokemuksia, ettei tarvitse imettää vielä koululaistakin ;)
haluat lopettaa niin sanoisin että ei kannata. Vaikka se onkin rasittavaa, mutta jos muuten sujuu hyvin ja se sopii lapselle ja sinulle niin ei ole kiirettä vielä.
Itse lopetin kun lapsi 1v2kk, mulla kans oli kyselijöitä vieläkö imetät jne. Oikeen uhastani olisin halunnut sen takia jatkaa että olisin saanut niille kateellisille sanoa että kyllä. Mutta alko olemaan yöt ja päivät ja nukkumiset semmosta tissin vinguntaa että ihan pakko oli lopettaa. Nokkamukista oli juonut jo pari kuukautta vettä, että sen osas niin ei ollut sitä ongelmaa. Pikku hiljaa vähnetelin ensin, mutta yöt ja päikkärit vaan huononi sitä mukaan niin et heräs vähä väliä tissin perään vaikka sieltä ei edes mitään enään tullut. Pistin sitte pari kertaa sinappia tissiin ja sit selitin että on pahaa tullut tissistä. Ei tarvinut montaa kertaa laittaa kun tajus itekkin ja sanoi hyi pahaa.
Kyllähän tuo oli raaka teko itku silmässä ite olin kun tuommosta tein mutta ei lapsi itse onneks iteny ja se meni niin helposti ja yöt rauhottu saman tien. Minusta ei olis ollut lopettamaan millään muulla keinoin niitä viimesiä tissittelyjä kun lapsi ois huutanu vaikka aamuun asti että olis saanut sitä. Mutta kun ties että se on pahaa niin ei enään edes yrittänyt.