Akateemiset uranaiset, auttakaa!
Tsemppiä kaipaan. Olen yliopistosta valmistunut, 4 vuotta vakitöissä ollut 32-v nainen. Sain heti valmistuttua töitä ja samassa työpaikassa olen edelleen, mutta haluan eteenpäin. Talon sisällä ei välttämättä ole kovin kummoisia etenemismahdollisuuksia.
Työnhaku pk-seudulla tuntuu kuitenkin olevan sitä, että hakijoita on ollut 100-200 enkä ole päässyt edes haastatteluihin. En ennen heinäkuuta kovinkaan montaa hakemusta ehtinyt tekemään, n. 5. Ei siis pitäisi lannistua.
Mutta tuntuu että hukkaanko aikaani lukemalla työpaikkailmoituksia ja kirjoittamalla hakemuksia niihin. Sanokaa mitä muuta voisin tehdä, jotta löytäisin itseni siitä huippukiinnostavasta hommasta (ei mitään alipalkattua minulle mielellään). Yrittäjyyskin ollut mielessä. Tsempatkaa!
Kommentit (21)
Lapsia? Mikä on miehesi uratilanne?
Kiitos! Headhunttausta olen miettinyt - mutta mitä firmoja nyt on olemassa, johon tällainen "tavallinen" ihminen voi olla yhteydessä - toimitusjohtajaksi tai hallituksiin minua ei varmasti olla ottamassa ihan hetkeen. Olisiko jotain esimerkkejä?
Miehellä on hyvä työpaikka, lapsi on toiveissa - mutta koska siinä lapsen tulossahan voi mennä vuosia, en aio tästä paineita ottaa. Missään nimessä en raskaustoiveitten vuoksi halua jämähtää vanhaan työpaikkaan.
on järkevää pysyä työsuhteessa, eikä esimerkiksi perustaa firmaa, josta ei välttämättä saa koottua edes äitiyspäivärahaa alkuvuosina tai josta on hyvin vaikea irrota kunnolla äitiyslomalle.
Se on headhunttereiden tärkeä työväline, itselle ainakin tulee soittoja ihan normipaikoista sitä kauppa. Ei ne headhuntterit nykyään pelkkiä toimareita etsi, ihan normi-päliköitä haetaan myös jne.
Eli sinne edustava kuva ja perusteellinen profiili muutenkin. Voit myös laittaa statukseen jonkin maininnan että etsit uusia työmahdollisuuksia tms.
on järkevää pysyä työsuhteessa, eikä esimerkiksi perustaa firmaa, josta ei välttämättä saa koottua edes äitiyspäivärahaa alkuvuosina tai josta on hyvin vaikea irrota kunnolla äitiyslomalle.
Tätähän se arkirealismi on. Onko kellään positiivisia tarinoita (akateemisen) yrittäjyyden ja äitiyden yhdistämisestä?
ap
Se on headhunttereiden tärkeä työväline, itselle ainakin tulee soittoja ihan normipaikoista sitä kauppa. Ei ne headhuntterit nykyään pelkkiä toimareita etsi, ihan normi-päliköitä haetaan myös jne.
Eli sinne edustava kuva ja perusteellinen profiili muutenkin. Voit myös laittaa statukseen jonkin maininnan että etsit uusia työmahdollisuuksia tms.
Enpä ole ajatellutkaan että Linkedin on niin suosittu! On minulla siellä profiili, muttei kovinkaan laaja - täytyykin päivittää sitä!
lapsia kaksi (nyt viisi ja seitsemän), joten aika tuoretta kokemusta tuosta on.
Minulla vakaa ja vuosia toiminut firma, mutta silti rankkoja nämä vuodet olivat. Jatkuvaa säätöä ja lisästressiä, kun vertaa työsuhteessa oleviin äiteihin. Meillä miehellä myös vakaa työsuhde ja hän piti molemmilla kerroilla vanhempain- ja hoitovapaita. Muuten tästä ei olisi tullut mitään!
lapsia kaksi (nyt viisi ja seitsemän), joten aika tuoretta kokemusta tuosta on.
Minulla vakaa ja vuosia toiminut firma, mutta silti rankkoja nämä vuodet olivat. Jatkuvaa säätöä ja lisästressiä, kun vertaa työsuhteessa oleviin äiteihin. Meillä miehellä myös vakaa työsuhde ja hän piti molemmilla kerroilla vanhempain- ja hoitovapaita. Muuten tästä ei olisi tullut mitään!
Voihan näitä yritysideoita päässään miettiä ja toteuttaa vaikka sitten 40+ iässä... Kuulostat pätevältä naiselta!
Kaipaan sitä tunnetta että työssä paahtaa täysillä jotain kiinnostavaa ja sopivan haastavaa juttua ja sitten onnistuu. Olen jäänyt vähän lillumaan tässä nykytyössä, en saa enää motivoitua itseäni tekemään täysillä. Haluan päästä tekemään jotain uutta ja kiinnostavaa. Nyt osaan myös ihan eri lailla arvioida omia vahvuuksiani ja kiinnostuksen kohteita kuin opiskelujen lopulla.
Halu heittäytyä, paahtaa, uppoutua ja rypeä siinä osaamisessaan ja nauttia täysillä siitä, että saa tehdä ja onnistua!
Se into ja palo auttavat jaksamaan, mutta silti kannattaa miettiä, mitä uhraa ja miksi. Lapset ovat pieniä vain kerran ja luonasi vain hetken.
9
Että onko noihin työpaikkailmoituksiin hakeminen aivan turhaa? Kun muistan jo kesätyöajalta, että ikinä kukaan ei hakemuksiin edes vastannut, työt löytyivät ihan muuta kautta... Luulin että nyt olisi asia toinen, kun on jo kokemusta ihan eri lailla, mutta vissiin ei?
Ainakin meillä haetaan porukka avoimiin paikkoihin ihanjulkisella haulla. Jos on hyviä kandeja jotain muita kanavia pitkin, he hakevat paikkaa ihan saman menettelyn kautta kuin muutkin hakijat ja sitten parhaiten sopiva valitaan. Panosta hakemukseen, myös ulkonäköön - jos itsellä ei ole silmää niin pyydä apua.
Ainakin meillä haetaan porukka avoimiin paikkoihin ihanjulkisella haulla. Jos on hyviä kandeja jotain muita kanavia pitkin, he hakevat paikkaa ihan saman menettelyn kautta kuin muutkin hakijat ja sitten parhaiten sopiva valitaan. Panosta hakemukseen, myös ulkonäköön - jos itsellä ei ole silmää niin pyydä apua.
Kyllä minulla esteettistä silmää on, mutta olen (vanhanaikaisesti) ajatellut että simppeli yksinkertainen hakemus on parempi kuin kirjava sillisalaatti. Hakemukseni ovat siis yleensä pelkkää mustaa tekstiä. Vai pitääkö ruveta suunnittelemaan graafista lay outia?
Mutta sen mustavakoisenkin voi tehdä niin tuhannella ja yhdelä tavalla. Ei kannata alkaa hienostelemaan, mutta katso etä se nyt on kuitenkin itsestäsikin silmää miellyttävä. Suosittelen myös CV:n/resumen alkuun sellaista lyhyttä kappaleen mittaista yhteenvetoa itsestäsi. Toimii hyvänä tiiserinä (ellet sitten hae jotain julkisen puolen paikkaa joissa saattaa olla tosi formaalit cv:n muotovaatimukset).
Riippuu millaisiin hommiin haet. Itselläni on CV vain englanniksi, hakemuksen saatan tehdä suomeksi. Pääsääntönä pidän sitä että kieli on sama kuin työpaikkailmoituksen kieli. Joihinkin firmoihin hakiessa kuitenkin tietää jo etukäteen että englanti on valtakieli, joten silloin saatan käyttää sitä.
t.15
mutta sekokieltä ei kukaan halua, formaaleine tiisereineen... Vaikuttaa heti todella lapselliselta ja ammattitaidottomalta. Ja ainakin minulla lentää heti roskikseen.
Sekokieltä meaning what?
Kerrohan itse parhaat hakemusvinkkisi, ap varmaan arvostaisi niitä.
17
Sekokieltä on juuri tuo mitä tännekin suollat. Kahta kieltä sekaisin ja sitäkin vielä sekaisin.
Sellaista ei kukaan arvosta. Tämä sinullekin vinkkinä.
Huumorintajusi taitaa olla vähän rajallinen :)) Eipä se mitään, tosikoitakin tarvitaan monilla aloilla, tsemppiä vaan sullekin työnhakuun jos tulee vastaan vielä joku päivä!
19
Tai soittele headhuntereille että pitäisivät sinut mielessä kun saavat toimareita. Siten ehkä pääset haastetteluihin. Tänä päivänä ei kandee ehkä muuhun resurssejaan hukata.