Kuinka moni 1-vuotias syö itse lusikalla?
Ihmettelen tätä, kun kolmas lapseni on nyt 1 v 1kk ja syö itse ruokansa lusikalla, tosin sylissä niin että minä pidän kiinni lautasesta ja hän itse kaapii lautasen tyhjäksi asti, ja ihan yhtä hyvin kaapii kuin 3-vuotias isoveli! Pojat eivät tosiaan olleet näin oma-aloitteisia ja taitavia..
Onko siis kuopus varhaiskypsä tässä taidossaan, vai ovatko pojat vaan olleet hitaita, kun eivät tässä iässä saaneet kuin satunnaisia lusikallisia suuhun?
Kommentit (9)
Kiitos kaksi viikkoa aiemmin aloitetun päiväkodin...
mutta on ollut muutenkin motorisesti hyvin lahjakas. Kävelemään oppi 8 kk iässä. Esikoinen (myös poika) oppinut nämä taidot selvästi vanhempana.
Esikoinen oli hiukan päälle vuoden kun alkoi syödä itse ja keskimmäinen oli 11kk kun kerran olin jättänyt lusikan lautasen viereen ja menin hakemaan maitoa jääkaapista. Tyttö nappasi lusikan ja alkoi syömään niin kuin olisi aina syönyt. Sen jälkeen ei häntä tarvinnut syöttää. Poika ei vuoden ikäisenä tajunnut mitä lusikalla kuuluu tehdä, mutta kaksi kuukautta sen jälkeen alkoi syödä, mutta huomattavasti sotkuisemmin kuin tytöt :)
Tosin suurimman osan ajasta hoidan vielä syöttämisen. Aina välillä vauva sitten nappaa lusikan käteensä :)
2 ensimmäistä alkoivat syödä tasan 1-vuotiaana itse eikä heitä sen jälkeen ole saanut auttaa. Mutta tämä kolmas on jo 1v5kk eikä osoita asiaan mitään kiinnostusta, jos saa lusikan niin heittää sen pois. On kyllä muutenkin kömpelö, ei kävelekään vielä. Kaikki ovat poikia.
ja kumpikin on hyvin oma-aloitteisia. Ei saa auttaa, ei missään.
Söivät 1-vuotiaina itse, toinen melko siististi mutta toinen sai aikaan aivan uskomattoman sotkun. Sotkuisempaa syöjää olisin kyllä mielelläni avustanut mutta en halunnut alkaa tappelemaan asiasta :p
poika on kun pieni vauva vielä.
tässä iässä tyttö oli päiväkuiva ja söi itse ja joi mukinreunasta.
Poika pissii lähess täysin vaippaan ja syö ainoastaan käsin. Mukista juo kun kaataa maidon suuhun. Nokkamukistakaan ei osaa itse juoda