Voiko muka?
Siniharmaasilmäisen ja ruskeasilmäisen lapsesta tulla vihreäsilmäinen?
Kommentit (15)
Vallan mainiosti. Jopa todennäköistä.
itselläni on sinivihreät silmät, vanhemmilla noin miten kirjoitit
mutta tiedän tuollaisenkin perheen
Iskenyt sitten yhteen juuri sen väistyvän ominaisuuden sinisilmäisen toisen vanhemman kanssa. Vihreäsilmäisyys katsotaan sinisilmäisyydeksi perinnöllisyyttä tutkittaessa.
ja isäni silmät ovat siniset. Myös kahden sisareni silmät ovat siniset, mutta minulla on vihreät silmät. Onko mahdollista vai olenko äitini salaisuus?
Silmien väri riippuu kahden erilaisen melaniinipigmentin määrästä ja suhteellisesta osuudesta silmissä. Jos iiriksissä ei ole kumpaakaan pigmenttiä, ovat silmät siniset. Mitä enemmän pigmenttejä on, sitä tummemmat silmät ovat.
Vihreäsilmäisyyttä aiheuttava geenimutaatio lienee aikoinaan tapahtunut Brittein saarten kelttiläisväestön keskuudessa ja on sieltä levinnyt eteenpäin. Silmien väri on polygeeninen eli monen geenin määräämä ominaisuus. Silmien värin periytyminen on huomattavasti monimutkaisempi prosessi kuin se yksinkertainen malli, joka useimmille on koulussa opetettu. Kokonaan sitä ei tunneta vieläkään. Pääsääntöisesti ruskeaa silmänväriä aiheuttavat geenit kuitenkin dominoivat vihreää väriä aiheuttavia geenejä ja nämä molemmat puolestaan sinisiä geenejä. Tämä tarkoittaa yleensä ottaen sitä, että vihreäsilmäisellä voi olla perimässään sekä sini- että vihreäsilmäisyyttä aiheuttavia geenejä, muttei ruskeasilmäisyyden geenejä.
Mites, kun miehelläni (ja minulla) on vihreät silmät, mutta sisaruksillaan ja äidillään ruskeat?
Meidän lapsilla on 1 vihreät, 1 siniset ja yhdellä siniset, mutta ruskea rengas iiriksen ympärillä =)
Ja vihreäsilmäisyys dominoi sinisilmäisyyttä
ts. se voi olla sekä tuollainen aiemmin kuvattu itsenäinen väri, tai sitten mutatoitua joko sinisestä tai ruskeasta silmästä.
Kaksi ruskeasilmäistä voi siis oikein hyvin saada vihreäsilmäisen lapsen.
Kannattaa kokeilla tällä laskurilla!
http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html
Esimerkiksi kaksi ruskeasilmäistä vanhempaa, joiden molempien vanhemmista toinen on ruskea- ja toinen sinisilmäinen, saavat 1/6 todennäköisyydellä myös vihreäsilmäisen lapsen.
miehellä ruskeat ja lapsellamme kirkkaan siniset.
Itse näin nimettömänä etenkin voin todeta, että varmasti ei ole mahdollista, että isästä olisi epäselvyyttä... Mutta jotenkin hämmentävää se on, kun olin varma, että saisin ruskeasilmäisen lapsen, ja hän onkin sinisilmäinen pellavapää.
ja isäni silmät ovat siniset. Myös kahden sisareni silmät ovat siniset, mutta minulla on vihreät silmät. Onko mahdollista vai olenko äitini salaisuus?
aina ruskeat silmät? Oletan, että on, mutta onko se näin? Tuossa Wikipedian jutussa oli, että afrikkalaisissa on vain ruskeasilmäisiä, mutta Aasiassa on muutamalla prosentilla vaaleammat silmät.
Siniharmaasilmäisen ja ruskeasilmäisen lapsesta tulla vihreäsilmäinen?
Katso täältä:
http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html
epäilyksiä on syytä herätä, on jos isällä ja äidillä on molemmilla vihreät tai siniset silmät ja lapsella ruskeat. Koska jos isällä tai äidillä olisi ruskeasilmäisyyden geeni, hänelläkin pitäisi olla ruskeat silmät. Toisnpäin, siis jos lapsella on vaaleammat silmät kuin vanhemmillaan, siinä ei ole mitään outoa. Ja siis vaihtelu sinisistä vihreään on usein tulkintaa, joten niiden perusteella ei kannata vaimoa lynkata.
Äidilläni on siniharmaat silmät, isällä ruskeat. Omat silmäni sammalenvihreät. Joten kyllä.