Muita erikoiskorvattavia lääkkeitä saavia? Tai asioista tietäviä?
Kommentit (6)
Tämmöiset jutut on tosi rasittavia. En ole yhtään ymmärtänyt näitä asioita ja sit kun olen käynyt keuhkolääkärillä, niin sekin on vaan kysynyt, et onko sulla niitä lääkkeitä. Olen miettinyt, et joo on ja reseptilläkin vielä on. Mut jos tuo kela katsoo, et niitä ei voi nostaa apteekista ulos erityiskorvattuina, niin mitäpä hyötyä niistä resepteistä on?
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia, että kukaan ei kerro tämmöisistä mitään ja sit määrätään paperille mietoja määriä ja suullisesti isompia?
suurempia annoksia ja annat apteekkiin tarkan annostuksen ja lääkärin nimen, joka on luvan antanut tähän.
Annostukset voivat muuttua myös kesken reseptin, etenkin astmaatikoilla flunssat lisäävät selkeästi lääkkeen tarvetta.
proviisori
Kiitos tiedosta, pistän tämän korvan taakse.
Samoin toinen mikä hämmästytti oli se, että samaiset lääkärit määräsi mulle kortisonia. No niissä kortisoneissa ei ollut mitään määrää, että paljonko niitä pitäisi syödä resepteissä (kun seilatttiin ylös ja alas voinnin mukaan), niin sitten aina apteekissa vaativat keksimään jonkun annostuksen kelaa varten. Sit silmiäni pyöritellen keksin jotain, kun ne lääkärit eivät olleet keksineet.
Mulla astmalääkkeet on erityiskorvattavia. Kerran kun kävin apteekissa, niin sanoivat etten saa ulos apteekista vielä enempää. No jäivät siis apteekkiin. Nyt pistin miehen apteekkiin sitä lääkettä hakemaan ja samalla reseptillä oli sit mun toisia astmalääkkeitä. Nyt kun sitä reseptiä katsoin, niin siinä luki, että 1-2 annosta 2 kertaa vuorokaudessa. Sit mulla on ollut samaa lääkettä myös reseptillä 12 annosta sic! vuorokaudessa.
Eli kysymys kuuluisi, jos mies nyt nostaa tuolta reseptiltä, jossa on noita lääkkeitä määrätty maksimissaan 4 annosta vuorokaudessa, niin loppuuko mulla lääkkeet kesken, kun apteekki ei anna lisää lääkkeitä ennen kuin se 3kk noilla määrillä on loppu? Nykyään käyttö on vähintään 6 annosta vuorokaudessa ja flunssan aikana pitää tuplata, joten nytkin menee 12 annosta vuorokaudessa. Siispä mulla nyt kestäisi tuo astmalääkemäärä kuukauden ja sit pitäisi olla kaksi kuukautta ilman? Pitääkö mun mennä uusimaan se isompimääräinen resepti kesäloma-aikaan vai mitä mun pitää tehdä?
Niin ja mun astma on suht uusi ja kävin allergiasairaalassa sairaanhoitajan opetuksessakin, mutta hänkään ei osannut näihin kysymyksiin vastata.
Sun pitää infota apteekissa asioidessasi, että sun ohje on tällä hetkellä isompi mitä reseptissä lukee ja jos ohje ei vaadi sic!-merkintää (eli lääkäri tarkoituksen mukaisesti on ylittänyt pharmacan antaman ohjeen) niin apteekki voi laittaa viestin kelalle tästä lääkärin suullisesti antamasta ohjeesta ja samalla se käy selitykseksi miksi apteekki antaa lääkkeet aikaisemmin kelä-korvattuna. Ilman lääkkeitä et siis jää, jos lääkettä on reseptissä jäljellä ja resepti on voimassa. Kela vain rajoittaa omien korvauksiensa myöntämistä, missä apteekki on vain velvoitettu toimimaan kelan "portinvartijana" asiakkaan ja kelan välisessä korvausasiassa. Toki aina parempi, jos lääkäri pitäisi ohjeen ajanmukaisena reseptissä, silloin näitä ongelmia olisi vähemmän. Soita mihin tahansa apteekkiin niin saat sieltä toivottavasti asiallisen selvityksen milloin saat seuraavan kerran hakea lääkettäsi kelakorvauksella.
farmaseutti
Kiitos, eli tuo sic tekee tästä asiasta vielä vaikean. Mulla "normaaliannos" kai nyt 6 päivässä ja vanha maksimi tuolle lääkkeelle on 8 (mitä kai kela noudattaa), mutta monet lääkärit kirjoittaa sitä nykyään 12 sic.
riittävästi lääkettä. Tuolla perusreseptillä et saa millään niin paljon kuin tarvitset. Vie resepti heti uusittavaksi niin ei lääke lopu kesken.