Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin aloitus - millainen totuttelujakso lapsellanne oli?

Vierailija
16.07.2009 |

Meidän lapsellamme on edessä päiväkodin aloitus elokuussa. Käyn viikon verran lapsen kanssa yhdessä tutustumassa päiväkotiin ja harjoittelemassa rutiineja niin että viikon lopulla lapsi jää jo tunniksi tai kahdeksi yksin hoitoon. Seuraavan viikon alussa aloitan työt, mutta mies on järjestänyt työnsä niin että hakee lapsen kotiin n. 4 tunnin jälkeen. Sen jälkeen alkavat normaalit hoitopäivät jotka tulevat olemaan 6,5 tuntia (teen lyhennettyä päivää).

Pohdin riittääkö tämä harjoitteluksi. Jossain päiväkodeissa suositellaan vähintään kahta viikkoa, joissakin taas kaksi viikkoa on maksimi, mutta mieluummin lyhyempi harjoittelu. Meidän päiväkotimme kuuluu tähän jälkimmäiseen kaartiin. Millaisia totuttelujaksoja teidän lapsillanne on ollut? Koitteko että harjoittelu oli riittävä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset usein priorisoi perheen yhteisen kesäloman ohi päiväkodin totuttelujakson, vaikka jälkimmäinen olisi tärkeämpi

Vierailija
2/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset oltiin jonkin aikaa yhdessä ja lapset jäi sen jälkeen sinne leikkimään tunnin ajaksi ilman minua.

Seuraavana päivänä alkoi hoito ongelmitta. Lapset oli 4 ja 2 vuotiaita kun päiväkoti aloitettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja senkin jälkeen oli lyhyehköt päivät 6-7 h.

4-vuotiaan kanssa ei varisinaisesti totuteltu mutta kaksi ekaa päivää oli hoidossa vaan 2,5 h.

Vierailija
4/12 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa ihanteelliselta. Samoin tulevat hoitopäivien pituudet.

Lapsen ikäkin vaikuttaa paljon. Meillä 3-v totutteli viikon aikana 3 päivää.

lh

Vierailija
5/12 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten vaan hoitoon. Ei onneksi ollut ongelmia.

Vierailija
6/12 |
16.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun ensimmäisellä tutustumiskerralla se heti riensi leikkimään eikä ollut enää yhtään kiinnostunut isästä, todettiin ettei tutustumisjaksolle taida olla tarvetta. Oli lopulta viimeisen viikon kotona normaalisti, ja sitten innoissaan jäi täysipäiväiseen hoitoon seuraavalla viikolla.

Toinen on luonteeltaan paljon ujompi, joten hänen kanssaan meillä on suunnitelmana ensin viikko tuollaista vähittäistä tutustumista ja sitten 2-3 viikkoa puolipäivähoitoa ennen kokopäivähoitoon siirtymistä. Esikoisen kanssa tulee varmaan kyllä tappelua kun se ei saakaan olla heti koko päivää, se kun on kotiin jäätyään odottanut hoitoon uudelleen pääsemistä kuin kuuta nousevaa.

Vierailija
7/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pääsivät sisarusryhmään. Olin tuon viikon vapaalla, ekapäivänä käytiin vain tutustumasssa paikkoihin, kun muut olivat ulkona. Toisena päivänä olivat aamupäivän ulkoiluhetken. Kolmantena vein aamupuurolle ja olin kaverina katsomassa syömistä, sitten jäivät lounaaseen asti. Neljäntenä menivät taas vasta ulos, mutta söivät lounaan ja nukkuivat päikkärit. Viidentenä halusivat olla jo koko päivän, ehdottivat itse. Mies oli varannut seuraavalle viikolle lomaa, mutta saipahan tehdä sitten omia hommia. Tosin tuolla viikolla lapset olivat tarhassa vain kolmena päivänä. Sisarryhmä auttoi varmaan tosi paljon, ja nyt vuoden jälkeen ovat jo reippaita tarhalaisia.

Vierailija
8/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

totuttelujaksoon, sillä kummallakaan vanhemmista ei ollut lomaa ko. aikana. Pystyttiin kuitenkin pitämään lasten hoitopäivät aluksi alle 6 tunnissa. Sopeutuivat helposti pk:iin, varmasti osittain siitä syystä että pääsivät samaan ryhmään.

Ap:n totuttelujakso kuulostaa aivan ihanalta :)

Itsekin aion tutustella lasteni kanssa pari viikkoa yhdessä uuteen päiväkotiin, sillä tällä kertaa siihen on mahdollisuus. Lapset siis vaihtavat päiväkotia kesätauon jälkeen.

Tässä uudessa päiväkodissa sanoivat että niin kauan voi tutustua pk:iin kuin se on lapsille tarpeen. Toiset tarvitsee pidemmän totuttelujakson ja toiset pärjää lyhyemmällä totuttelulla.

Vierailija
9/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietänette itse kaikkein parhaiten, että tuon pitäisi olla se "ultimate best" totuttelu lapsille, miksi siis ihmeessä tämä viesti????

Harjoittelua, joopa joo..

Vierailija
10/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itsenäisemmälle/sosiaalisemmalle. Isompi helposti alkaa odottaa, että tarhassa vaan poiketaan nopsaan eikä yksin tartte olla.

Meillä 3,5-v totutteli vieraskieliseen hoitoon kolme päivää. Ekana päivänä olin koko päivän mukana, tokana jätin keskellä päivää 2,5 tunniksi hoitoon ja kolmantena jätin aamulla, mutta tulin aiemmin hakemaan n 4h hoitopäivä ja oltiin loppuun ykhdessä. Sitten onkin ollut täydet päivät 5,5-6h hoidossa. Eikä totuttelujakson lyhyys ollut ajan puutteesta kiinni, mä olin ja olen edelleen kotona. Lapsi on hoidossa vain kavereiden takia. Ja tosiaan tällaista totuttelua suosittelee lastentarhanopettajat Suomessa ja täällä asuinmaassamme ainakin.

Vierailija
11/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia kyselin kun kaverit Ruotsista olivat käymässä ja he pitivät meidän totuttelujaksoamme kovin lyhyenä. Heidän molemmilla lapsillaan totuttelujakso vanhemman kanssa oli kaksi viikkoa siten, että vasta toisen viikon lopussa lapset olivat muutaman tunnin hoidossa ilman vanhempaa. Ja kuulemma Ruotsissa kolmen viikonkaan totuttelu ei ole epätavallista. Mutta meidän päiväkodissamme oltiin sitä mieltä, että lyhyempi totuttelujakso yhdessä vanhemman kanssa on parempi koska muuten lapsi tottuu siihen, että vanhempi on mukana, eikä siihen, että yksin pitää jäädä hoitoon. He suosittelivat mieluummin alkuun lyhyempiä hoitopäiviä.

Vierailija
12/12 |
17.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaisten kavereidemme lapset olivat molemmat 1,5-vuotiaita aloittaessaan hoidon. Meidän lapsemme on 1v 7kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi