auttaako unipussi 2-vuotiaan pinnasängystä karkailussa? (ov)M
Meillä siis poika 2v nukkuu edelleen pinniksessä. Oppi tosin pari viikkoa sitten kiipeämään sieltä pois. On aiemmin nukahtanut ihan nätisti itsekseen pinnikseen. Auttaisikohan unipussi pitämään poikasen sängyssään?
Kommentit (14)
aiemmin, mutta meillä on iso pinnis ja on tosiaan tähän asti toiminut hyvin. Nyt nukuttamiseen menee kolmekin tuntia, ei pysy sängyssä yhtään, vaikka vieressä olisit koko ajan. Uhmailee jatkuvasti. Eli osaisikohan joku vastata kysymykseeni?
Unipussissa pääsee kyllä taapertamaan.Voi tosin olla vaikea nousta pinniksestä, mutta se voi johtaa vain siihen, että tuleekin sieltä pää edellä alas
tullut laidasta yli. vaihda suosiolla isojensänkyyn, jos se sängystä pakoilu loppuisi. meillä tosin ei loppunut, vaikka meillä nyt neljävuotias pääsi lastensänkyyn puolitoistavuotiaana. vieläkin pitää istua vieressä ettei lähde loikkimaan.
Tuon ikäisen siirtäisin jo tavalliseen sänkyyn. Tuo on ihan normaalia uhmaa ja menee aikanaan ohi. Pitkää pinnaa!
Tavallinen makuupussimallinen unipussi ei auta yhtään, mutta minä ompelin lapselleni sellaisen mikä on yöpaidan mallinen mutta jaloista kiinni, (selässä vetoketju, fleecestä ja trikoovuorella) niin se on auttanut vähän. Tosin senkin kanssa oppii kävelemään.
Meidän 11kk ikäinen lapsi konttaa ja jopa kävelee näppärästi unipussissa.
Tästä tulee siis yhtä h*ttiä. Ei pysy sängyssään YHTÄÄN, vaikka istuisin vieressä silittelemässä. Sanoo vaan isoon ääneen "äiti ei silitä" ja lähtee ripeästi pois.
ajattelin, että pussin kanssa jalka ei nousisi laidan yli, eikä näin ollen pääsisi sieltä pois.
Ihan lastensängystä kyllä, niin valehtelematta kuskasin sen sänkyynsä ekoina iltoina satoja kertoja ennen kuin nukahti. Kolmantena iltana kyllästyin ja laitoin tytön huoneen oven kiinni. tyttö oli pieni eikä yltänyt ovenkahvaan. Kuulin, kun tyttö touhusi aikansa huoneessaan ja nukahti sitten. Oli mennyt takaisin sänkyynsä ennen nukahtamista. Sen jälkeen ei enää karkaillut sängystään vaan jäi sinne nukahtamaan.
asetu ovelle vahtiin ja palauta poika sänkyyn. Ilmeettömästi ilman, että pitää sitä kivana leikkinä. Tee se niin monta kertaa kuin vaaditaan.Ekana iltana se on noin 100, tokana ehkä vain 50 jne... Ole johdonmukainen, älä hermostu äläkä luovuta. Se menee ohi. Been there done that...
Laitatteko lapsen oikeaan aikaan nukkumaan? vaikeaa tiedän, koska tuon ikäiset on ihan mahdottomia, laittoi sitten liian aikaisin tai liian myöhään. :) Mutta kokeilkaa vähän eri aikoja.
Toisekseen, mä olen ratkaissut tämän ongelman aika radikaalilla tavalla: makaamalla lapsen "päällä" poikittain. :) En siis painollani, vaan vain niin että saan rajoitettua lapsen liikkeitä. Sanon sitten, että päästän irti, jos osaa olla sängyssä nätisti. Yleensä pari-kolme kertaa joutuu pitämään, mutta se pitäminen on lapsesta niin epämiellyttävää, että tajuaa tosi nopeasti jutun jujun. Ja vaikutus saattaa kestää parista illasta useaan viikkoon. Yleensä ei tarvitse kuin sanoa, että täytyykö äitin pitää kiinni vai oletko kunnolla.
mutta yllättäen se melkein lopetti kapinointinsa kun ei ollut enää sitä vihattua pinnasänkyä ympärillä. No, ei nyt ihan kuitenkaan, kyllä se jonkin aikaa tuli sieltä ajoittain pois, mutta ongelma oli silti pienempi kuin se oli ollut pinniksen kanssa.
mä olen ratkaissut tämän ongelman aika radikaalilla tavalla: makaamalla lapsen "päällä" poikittain. :)
meillä sai aikaan ihan silmittömät raivokohtaukset, jotka kestivät sitten määrättömiä aikoja ja lopuksi tuntui että koko talo on aivan täynnä karjuntaa. Ja yritettiin tosiaan tuntikausia nukuttaa, joten välillä kyllä päädyttiin kiinnipitämiseenkin, mutta se ei missään vaiheessa alkanut toimia.
Uhmavaihe meni (nukuttamisen osalta) sitten vihdoin jonkin verran ohi, ja nyt ei sen kanssa tarvitse enää tapella samalla tavalla. Varsinkaan kun luovuttiin yrittämästä saada 2,5-vuotiasta nukkumaan päiväunet. Ei vaan onnistunut.
Muuta uhmaa sen sijaan piisaa edelleen... vaihe vaiheelta kai nämä käydään läpi.
On meilläkin iso pinnis, mitä sitten? :D
Varsinkin kun karkaa pois sieltä niin aika ottaa pois semmosesta.
Ton ikäsen lapsen nukuttaminen on joskus työn ja taidon takana.
Kun toi vaihe lakkaa niin alkaa joku toinen, pitkäjänteisyyttä.
Et puhu, et laula, et silitä, et katso suoraan silmiin.
Ekan kerran kun laitat peiton alle niin sanot vaikka että nyt aletaan nukkumaan, kauniita unia. Toisella kerralla toista enää kauniita unia, sen jälkeen et puhu.
Jos nousee niin laitat takasin maate. Tätä "selätystä" toistat kunnes sammuu.
Itse olen poistunut huoneesta kun makaa hiljaa liikkumatta ja hölisemättä laskettuani 20.een, aina kun lapsi liikahtaa niin odota että taas rauhottuu ja laske uudestaan.. ;)
Meillä on ollut viim 10 kk pakko siirtää pois, koska ovat tulleet holtittomasti yli laidän päälleen lattialle...