Miten vauvan yösyötöt saa loppumaan?
Lopettaako se ne itse jossain vaiheessa (ja koska) vai auttaako jos sille syöttää velliä tms illalla? 4 kuukautta ikää. Herää nykyisin syömään klo 3-4 ja 6-7. Saattaa nukahtaa vielä tuon toisen syötön jälkeen.
Kommentit (12)
Ihan normaalit ja hyvät rytmit vauvallasi on.
käytä ensi kerralla ehkäisyä niin ei vauva herätä öisin.
älä kuule vielä hetkeen haaveile kokonaisita öistä. meillä vielä 2v:kin herättää kerran yössä, kun haluaa juotavaa
Esikoinen lopetti n. 11 kk iässä ja nuorempi n. 8 kk iässä. Ei ne heräilyt siitä kuitenkaan loppuneet. Nuorempi ei nuku 1,5-vuotiaana kokonaisia öitä vieläkään.
Mun 1v 9kk lopetti yösyömiset n. 3 viikkoa sitten. (syö kyllä tissiä vielä, että sen takia heräilee)
Eihän vauva ole valmis nukkumaan edes koko yötä kun aikasintaan 6kk:iässä.
tuon ikäinen nyt yleensä herää öisin syömään. Ihan normaalia. Siinä vuoden iässä voi alkaa hiukan rajoittaa syömisiä öisin antamalla vaikka puuroa illalla. Ja jos sen ikäisenä herää yöllä, niin tarjoaa vain vettä. Kyllä pian oppii, ettei vesipullon takia kande vaivautua heräämään :-)
Et saa niitä mitenkään loppumaan, maitoproteiini sulaa nopeasti eikä pidä nälkää koko yötä. Sun lapsihan nukkuu oikein hyvin, jos vaan kerran yössä herättää. Kello kuushan on jo aamu. Velli ei auta tuohon aamuyön heräilyyn, koska syönnistä on jo niin pitkä aika kuitenkin.
Meillä lapsi alkoi nukkua täydet yöt puolivuotiaana. Olen täysin vakuuttunut, että lapsi ei nuku öitä ennen kuin on siihen valmis, vaikka tekis mitä temppuja. Mut pikkasen kuitenkin tein muutoksia, tiedä sitten oliko niistä apua. Näitä voit kokeilla:
-vauvan kylläisyyteen yölläkin vaikuttaa koko päivän ruokailut. Pöperöä massuun pitkin päivää niin että vauva on taatusti ähkyssä. Maitoa aina 2dl kerralla, ei mitään tissutteluja tunnin välein.
- iltaruuaksi käy hyvin puuro, jos lapsi sitä syö. Mut puuro ei pidä nälkää, sen tekee rasva. Lisää iltapuuroon teelusikallinen öljyä.Myös banaania voi antaa illalla tuohon päälle, sekin pitää nälän kauan.
- jos lapsi herää yöllä, eikä _taatusti_ole nälkäinen, kokeile kastaa tutti sokeriveteen ja anna imeskeltäväksi. Imemisen tarve tyydyttyy ja lapsi nukahtaa. Näin ei käy, jos lapsella on nälkä, sit tietenkin maitoa.
ja se on ihan täysin normaalia. Minusta vielä 3-4 krt/yö heräävä vauva nukkuu todella hyvin.
sille antais velliäkin.
Toisaalta suositus nykyään on se 6kk.
Mutta silloin kun mun esikoiseni oli pieni suositus oli 3kk ja kiinteän aloitus.. mutta eipä se yösyöttöjä lopettannu. Poika taisi herätä yöllöä vielä liki vuoden ikäisenä juomaan vettä.
Lopettivat nimittäin kumpikin yösyömisen n. 4 kk iässä. Itse herättiin miehen kanssa 3-4 aikaan yöllä tottumuksesta odottelemaan, kun "kohta kuitenkin pitää syöttää". No, kun ei vauva vaan herännyt niin ei sitten! Kuudelta oli vasta nälkä. Olen tästä todella kiitollinen, mitään vippaskonsteja ei käytetty. Aika paljon ruokaa illan mittaan kumpikin halusi; jotenkin vauva vaan tankkasi yötä varten. Puuroa 6 kk iästä lähtien.
Mulla kans 4 kk vanha vauva. Ja hänelle on tullut rytmi ihan itsestään. Ei sille nähdäkseni voi tehdä yhtään mitään. Hän nukkuu 8 tuntia yössä (klo 22-06 yleensä, joskus vähän aiemmin, joskus myöhemmin). Joka kolmas tai joka neljäs yö herää kerran syömään klo 01-03 välillä. Viime yö oli juuri tuollainen. En ole tehnyt mitään vauvan rytmin vuoksi. Se on vain tollanen. Ilmeisesti illalla rinnoistani tulee aikamoista kermaa, kun iltasyötöllä voi pärjätä koko yön. Joskus saattaa toki olla parikin yötä peräkkäin kun herää kerran syömään.
Ja sitten aamulla, kun vauvani herää klo 05-07 välillä, en enää mene itse nukkumaan. Olen kyllä itse luonnostani aamuvirkku ja ennen vauvaakin saatoin herätä jo klo 04. Rauhalliset aamut ovat ihania. Ne on sitä myös yhdessä vauvan kanssa, kun perheen muut jäsenet nukkuvat :-)
Pari kertaa yössä herää tankkaamaan. EPäilen että vaikka syötöt vähenisivätkin niin kuitenkin heräilee muuten kun nukkuu aika levottomasti.
Ei tuon ikäiseltä yösyöttöjä kuulu lopettaa, eikä siihen edes mitkään vellit auta.