Keiden mielestä uskonto on turhaa?
Kommentit (13)
kunhan niitä kontrolloidaan riittävissä määrin.
Massat ovat onnellisimpia kun heillä on ns. korkeampi voima. Jumal-uskonnot, joilla on myös tietyt eettiset koodit, ovat hyvä keino pitää massat sekä tyytyväisinä että kaidalla polulla.
Vertaan uskontoa päihteisiin. Liikakäyttö on pahasta, mutta kyllä kahvikupillinen tai pari voi pitää ihmisen paremmassa liikkeessä kun karu realistinen aamuherätys lasillisella kylmää vettä.
Taide turhaa? Urheilu turhaa? Elämä turhaa?
jopa sodat aiheutuvat uskonnoista joten jokainen voi päätellä omsn kantansa.
Uskonnot on ihan jees, kunhan eivät tule sitä tyrky(sodat). Kaikki ääri-jutut on vaarallisia.
Itse pärjään hyvin ilman, enkä koe olevani mitenkään moralisesti kieroutunut. Perinteiset luterilaiset juhlat on mukavia viettää lasten kanssa.
Ydinsanomahan taitaa olla kuitenkin kaikissa, että "kellekkään ei saa tehdä pahaa"
ahneudesta, joustamattomuudesta, vallanhimosta jne?
Ja näitä piirteitä on VAIN uskonnollisilla ihmisillä?
jopa sodat aiheutuvat uskonnoista joten jokainen voi päätellä omsn kantansa.
Uskonto ei ole turhaa. olen nähnyt läheltä, miten monille se tuo turvaa ja tukea vaikeina aikoina. Vaikken itse usko, suon toki uskon turvan niille, jotka sitä tarvitsevat.
Mutta en siedä sitä, että minua pakotetaan uskomaan tai pakotetaan elämään uskontojen piirissä. Kuten Suomessa tehdään: "tottakai voit viedä lapsesi srk:n kerhoon sosiaalistumaan, ei se NIIN uskonnollinen ole!". :/
mutta minulle henkilökohtaisesti yhdentekevää.
koulun vähiä resursseja tuhlataan moiseen hömpötykseen. Maailman uskonnot voi opettaa historiassa ja opetettakoon filosofiaa, kansalaistaitoja uskonnonopetuksesta vapautuvilla tunneilla.
Kauhea kohtalo joutua elämään "uskontojen piirissä". Aika paljon muutakin täällä planeetalla joutuu sietämään ja elämään monien erilaisten asioiden, ilmiöiden ja ihmisten piirissä...
Kuka sinua pakottaa uskomaan? Miten se on ylipäätään mahdollista uskoa väkisin?
Etkö tuohon seurakuntakerhokehotukseen voi vastata yksinkertaisesti, ettet halua viedä lastasi sinne?
Tuohon seurakun
Uskonto ei ole turhaa. olen nähnyt läheltä, miten monille se tuo turvaa ja tukea vaikeina aikoina. Vaikken itse usko, suon toki uskon turvan niille, jotka sitä tarvitsevat. Mutta en siedä sitä, että minua pakotetaan uskomaan tai pakotetaan elämään uskontojen piirissä. Kuten Suomessa tehdään: "tottakai voit viedä lapsesi srk:n kerhoon sosiaalistumaan, ei se NIIN uskonnollinen ole!". :/
vanhempia voidaan pakottaa viemään lapsensa srk:n kerhoon! Sääli ettei ateisteilla ole mitään järjestöä joka panostaisi äiteihin ja lapsiin yhtä innokkaasti kuin kirkko. Mitä se kertookaan ateisteista?
vieraan aatemaailman piirissä. Kuvittelepa vaikka että isäsi olisi vakaumuksellinen hindulainen ja veljesi muslimi. Heille uskonto olisi todella tärkeä asia, jopa siinä määrin, että yrittäisivät käännyttää lastasi aina kun veisit heitä hoitoon mummolaan.
Neljävuotias lapsesi puhuisi Shivan, Ganeshan ja Allahin oppeja aina kun tulisi kotiin, selvästi uskoen niihin, koska hänelle olisi kerrottu, että hän joutuisi helvettiin, jos ei näihin usko. Jos kysyt av-palstalta neuvoja yksinäisyyteesi kotiäitinä, sinut ohjattaisiin lähimpään islamkouluun, jossa tyttölapsesi joutuisi käyttämään huntua ja kuuntelemaan, kuinka hän joutuu helvettiin sukupuolensa vuoksi, mutta veljensä pääsee taivaaseen, koska sattuu olemaan poika.- voi kauhea.
Kauhea kohtalo joutua elämään "uskontojen piirissä". Aika paljon muutakin täällä planeetalla joutuu sietämään ja elämään monien erilaisten asioiden, ilmiöiden ja ihmisten piirissä...
Kuka sinua pakottaa uskomaan? Miten se on ylipäätään mahdollista uskoa väkisin?
Etkö tuohon seurakuntakerhokehotukseen voi vastata yksinkertaisesti, ettet halua viedä lastasi sinne?
Tuohon seurakun
Uskonto ei ole turhaa. olen nähnyt läheltä, miten monille se tuo turvaa ja tukea vaikeina aikoina. Vaikken itse usko, suon toki uskon turvan niille, jotka sitä tarvitsevat. Mutta en siedä sitä, että minua pakotetaan uskomaan tai pakotetaan elämään uskontojen piirissä. Kuten Suomessa tehdään: "tottakai voit viedä lapsesi srk:n kerhoon sosiaalistumaan, ei se NIIN uskonnollinen ole!". :/
on löydetty lähes kaikista ihmisyhteisöstä. Yhteistä niille lienee
1. Maailman alkuperän selittäminen
2. Selittämättömän ritualisoiminen ja niputtaminen uskon asiaksi (eli siis jos ei jotakin voida älyllä ja todistein selittää, se siirtyy ns. uskon asiaksi, ja useimmiten jokin peritty taru tarjoaa selityksen)
3. Tuntemattomiin, suuriin ja ihmisen ulottumattomissa oleviin voimiin vaikuttaminen (sadetanssi, uhrit sadon/onnen jne parantamiseksi, rukous jne.)
4. Tarjoamaan apua kuoleman lopullisuuden ajatukseen
Itse en tarvitse uskontoa mihinkään näistä, pystyn rehellisesti tuijottamaan syvyyteen tieteellisen tiedon laidan ylitse ja toteamaan "ei kukaan tiedä".
Yhteistä kaikille on, että uskonnon on tarkoitus olla eräänlainen metafyysinen laastari tuntemattomuuden tuskan päällä.
usko Jeesukseen vie taivaaseen!