alkuraskaus ja painon pudotus...
Moikka!
Eli siis, tiedän ettei varsinainen laihduttaminen ole suvaittavaa raskana ollessa, mutta liikunta ja ruokavalio saa ihmeitä aikaan.
olen itse 170cm ja painan tällä hetkellä n.80kg, alkujaan tarkoitukseni oli painaa ennen positiivista max 75kg, mutta en sitten millään saanut itseäni niskasta kiinni, aikaa kyllä oli...tai sainkin, mutta sitten se taas nousi...
eli perjantaina (4 päivää siis aikaa...) :) olis saatava paino alle 80kg, ja siitä sitten laskelmoiden joko pitää siinä tai pari kiloo pois.
onko muita? mitä keinoja olette käyttäneet? itse lautasmallia, ja runsaasti hedelmiä, kasviksia ja vihanneksia sekä liikuntaa PALJON
Kommentit (3)
ja liikkua sopivasti.
Mulla on pituus/painosuhde raskauden alkaessa 75kg ja olen 164cm pitkä. Olisin halunnut myös tiputtaa painoa ennen raskautta, mutta ei siitä sitten tullut mitään ;)
Mun on tosi vaikea alkuraskaudessa yrittää mitään laihduttamisia, koska ensin väsyttää niinn tajuttomasti, että vaikka kuinka kiukulla yrittäisi, niin mitään ei saa aikaan.
Sen jälkeen alkaa huono olo, jos syömisen jättää väliin, niin oksettaa, huimaa ja pää on kipeä. Vain syöminen auttaa. Tässä täytyykin sitten vain yrittää syödä usein, mutta kevyesti.
Liikuntaa ei mitenkään erityisesti tee mieli väsymykseltä harrastaa, mutta jälkeenpäin pyöräily/kävelylenkistä ja uimisesta tulee hyvä olo.
...mullakin nyt on lähinnä se "dilemma" että pyöräilen päivittäin töihin (suunta on noin 45 minsaa, hieman alle 15 kilsaa) ja tässä sitä kulutan jo n.700kcal per päivä eli siis n.350kcal per suunta. ja kun raskaus kävi ilmi, lopetin herkuttelut ja tämän takia taitaa kulutus olla sen verran korkea energian saamiseen nähden, että painoa putoaa väen väkisinkin.
rakastan salaatteja ja hedelmiä, eikä muuta tervetta ole ilmennyt työpäivän aikana syödä, kun pääsen kotiin, kello on yli viisi ja syön siis "normaalin lämpimän aterian" ja illalla jos huikoo syön joko hedelmiä tai ruisleipää. niin ja aamuisin syön puuron.
joten mielestäni ei voida puhua siitä että olisin nälkä -kuurilla tai muuten vaan laiharilla, satun nyt vain katsomaan tarkemmin mitä suuhuni panen (jätin siis vaaleat leivät, namit, pullat, limsat...) ja tämänkin takia paino laskee (tai on nyt viikossa laskenut ja varmasti laskee lisää)
eli periaatteessa loppu vikosta olen jo "tavoitteessani" painaa alle 80kg ennen ensimmäistä neuvola käyntiä, tosin sekin sapettaa että se on jo nyt, RV 5 meneillään!!!
Jos syöt vaikka raskausdiabeetikon ohjeilla, löytyy esimerkiksi käypähoito-sivuilta. Siis tosiaankaan ei saa laihduttaa, mutta voit koittaa pitää painon samassa tai että ei nousisi montaa kiloa. Mulla on lievää ylipainoa, ja neuvolasta kun kysyin niin suosittelivat, että paino nousisi 5-6kg, jolloin todennäköisesti oma paino olisi vähän laskenut raskauden aikana. En ole ollut mikään hullu mässyttelijä muutenkaan, mutta nyt sitten uudella motivaatiolla olen suhtautunut terveellisesti syömiseen. :)
Mulla todettiin raskausdiabetes rv 27, ja sen jälkeen olen joutunut vielä entisestään rukkaamaan syömistä, lähinnä aikatauluttamaan sen paremmin. Että ne ohjeet on ainakin terveelliset sulle ja lapselle. päivässä 1600-1800 kcal jos on ylipainoa, ja parisataa enemmän jos on normaalipainoinen. Paljon kuitua, tummaa leipää, ei juurikaan sokeria, eikä hirveästi hedelmiäkään. Mutta se ei lieni niin tiukkaa sulle, jos ei sokereissa häikkää, itellä suku/omavika-rasitteena rd niin ei saa juuri hedelmiäkään pistellä. :/ Kiloklubi.fissä voi laskea syömänsä kalorit, ja tosiaan tuonne 1800 hujakoille kannattaa pyrkiä päiväsaldo.
Mutta sinänsä suosittelen jättämään laihtumistoiveet sinne raskauden jälkeiseen aikaan. Terveellinen syöminen ei tietty haittaa nytkään, päinvastoin. :)
virva, 29+1