Alkoholin käytöstä
Toivoisin vähän mielipiteitä alkoholin käyttöön liittyen. Onko mielestänne liikaa/kohtuullista/ok jos juo esim. kaljaa 1-4 pulloa päivässä 4krt viikossa kun on nyt lomalla? Eikä siis joka kerralla tuota neljää, mutta ehkä kerran viikossa aina vähän enemmän (4-6 pulloa) ja muulloin 1-2/3.
Kun mies tuossa tekee talon kunnostushommia nyt lomalla ja grillailee tms. niin saattaa tosiaan sitä kaljaa aina sieltä kaapista tuohon tahtiin hakea. Ja itse en siitä tykkää, mutta oonko turhan nipo asian suhteen?
Eli millainen käyttö on mielestänne vielä ok?
Kommentit (21)
Alkoholi on ongelma sitten kun se alkaa häiritä elämää. Vaikuttaa siis talouteen, työntekoon tai vaikka niin että sovittuja asioita joudutaan perumaan juomisen takia.
Niin anna hänen nauttia tuo 1-4 pulloa illassa. Ei se ole liikaa, jos kerran on lomalla ja remonttihommia tekee.
Alkoholin suurkuluttajan rajana pidetään, että miehellä menee yli 24 annosta viikossa eli miehesi ei ylitä tätä rajaa kyllä.
Herää kysymys, että onko ongelma jossain muussa kuin alkoholin määrässä? Muuttuuko hän ihmisenä? Onko pelko, että alkoholin juominen jää päälle loman jälkeen?
Itse juonties limsaa päivittäin ja tuollainen nautiskelujuominen (ei siis humalahakuinen) on mielestäni ihan verrattavissa vaikka siihen omaan limsan kittaamiseeni.
Alkoholilla hän saa "loman tunteen". Muuten elämä on pelkkää arkea ja paskaa. Sinuna olisin huolissani!
Miehesi siis juo viikolla (ma-to) noin 4 pulloa olutta päivässä ja viikonloppuisin (pe-su)enemmän. Hmm, tuo kyl ylittää normaaliuden rajaa. Sorry!
luepas ap:n viestin tarkemmin. Hänen miehensä juo noin neljänä päivänä viikossa, ei joka päivä. Joinain päivinä annos saattaa olla vain 1 per päivä.
Miehesi siis juo viikolla (ma-to) noin 4 pulloa olutta päivässä ja viikonloppuisin (pe-su)enemmän. Hmm, tuo kyl ylittää normaaliuden rajaa. Sorry!
Ne on kaksi eri asiaa, ihan tuon maunkin suhteen. Itse juon olutta silloin tällöin ihan maun vuoksi. Limppariin en koskekaan, koska en pidä niiden makeasta mausta.
Kyllä se oikeasti nimittäin rentouttaa, ja koita ajatella, että olut on sentään kohtuudella otettuna ihan terveellistäkin..toisin kuin väkevät juomat.
kommenteista!
Sitä vähän itsekin pelkään, että miksi oikeastaan haluaa juoda, että onko pelkkää hillittyä nautiskelua, vai haluaako arjesta enemmän pois.
Se nimittäin on kyllä mahdollista, sillä tässä on ollut pientä kriisiä suhteessamme vaikka nyt meneekin suht kivasti.
Siksi kyselenkin muiden ns. normaalista käytöstä, että miten tämän luokittelisi muiden käyttöön verrattuna. Ja sen on kyllä nyt huomannut että käyttö on lisääntynyt juuri näin että päiviä on viikossa enemmän jolloin oluttölkin tai pari ottaa.
No, pitääpä seurailla tilannetta ja puhuttukin siitä vähän ollaan kun olen ilmaissut kantani että miksi täytyy niin usein juoda edes se pari tölkkiä. Ja mies on sitä mieltä että hän juo vaan niin vähiä määriä kerrallaan että se todellakin on normaalia eikä ole humalassa, mutta tokihan sitä nyt täytyy yrittää puolustellakin. Sitä hänkään ei voi kieltää, etteikö se olisi tietyllä tavalla lisääntynyt kun vertaa aiempia vuosia.
Tosin tällaista elämäntilannettakaan meillä ei ole aiemmin ollut, ja olen huolissani ettei juominen sitten lisääntyisi tästäkin, mutta en kyllä juurikaan sitä usko. Toivoisinkin olevani vain tiukkapipo!
ap
enkä ole mielestäni edes nipo. Ei kaljan kittaaminen kuulu vanhemmille. Jos lapsistaan haluaa raittiita, pitää itse näyttää esimerkkiä.
ettei teille vain kävisi niin, että lapsenne alkavat kapinoida raivoraittiuttanne vastaan jossakin vaiheessa? Alkoholin nauttiminen silloin tällöin kohtuudella (saunakalja tai pari, viiniä ruuan kanssa tms.) on esimerkki lapsille, ettei alkoholi oikein otettuna ole mikään kielletty hedelmä aikuisten elämässä. Kännäys ja siitä johtuvat laiminlyönnit tms. on ihan eri asia sitten.
Itsekin juon samanverran tai enemmänkin lomalla ja miehenikin saattaa juoda 2-3 kaljaa arki-iltana vaikkei ole edes lomalla, mutta näin kesäiltoina saatetaan istua silti takapihalla kun lapset jo nukkuu.
Ihan älytöntä laskeskella aikuisen ihmisen juomisia. On ihan eri asia jos ottaa kännit 3-4krt viikolla, mutta muutama olut aikuisella ei kyllä tunnu missään, hieman ehkä rentouttaa ja vie janon pois.
Onko miehesi milloin palaamassa töihin? Juoko koskaan arki-iltaisin silloin kun on töissä?
Ei tuota juomista ollut tässä ed. syksynä ja keväällä näin usein viikossa, yleensä ei viikolla tainnut olla ollenkaan tai ehkä kerran ja aina ei edes viikonloppuisin ja nekin saunakaljoja vaan.
Ehkä tässä tosiaan mietinkin juuri sitä, että miksi se on nyt näin lisääntynyt, edes tässä määrin. Lomako vain syynä vai sitten tämä vuoden aikana oleillut kriisin poikanen suhteessamme ja stressaava tilanne muutenkin kun olemme rakentaneet talon ja se vielä vähän kesken... Huolestuttaa siis se SYY tähän juomiseen. Eli jos kaikki olis ok ja mies välillä ottais oluen niin eihän tuossa mitään, mutta nyt kaikki muu tässä taustalla vähän mietityttää ja reagoiko siihen nyt juomalla. Vaikka todellakaan ei ole kyse kunnolla humalassa olemisesta, niin ei ole ollut kertaakaan. Aattelin vaan että onko tuo määrä normaalin kuuloista muissa perheissä vai kuinka.
ap
alkoholin aiheuttama kemiallinen riippuvuus. Pikku hiljaa kerta-annos kasvaa, koska toivottu "rentoutuminen" vaatii enemmän etanolia. Pikku hiljaa kerrat lisääntyvät, koska olo ei muuten tunnu normaalilta. Ei vielä ole mitään hätää, mutta tuostahan se saattaa lähteä, tai sitten ei.
Sitten kun alkaa mennä kossupullo päivässä niin palataan asiaan.
Nalkuta vaan lisää niin alkaa korkkikin löystyä useammin. Noi määrät on ihan pisara meressä. Mitä sitten jos juominen on muuttunut? Vetääkö samallaisia perskännejä kuin nuorempana. No, tuskin. Löysää vähän ap.
kommenteista! Sitä vähän itsekin pelkään, että miksi oikeastaan haluaa juoda, että onko pelkkää hillittyä nautiskelua, vai haluaako arjesta enemmän pois. Se nimittäin on kyllä mahdollista, sillä tässä on ollut pientä kriisiä suhteessamme vaikka nyt meneekin suht kivasti. Siksi kyselenkin muiden ns. normaalista käytöstä, että miten tämän luokittelisi muiden käyttöön verrattuna. Ja sen on kyllä nyt huomannut että käyttö on lisääntynyt juuri näin että päiviä on viikossa enemmän jolloin oluttölkin tai pari ottaa. No, pitääpä seurailla tilannetta ja puhuttukin siitä vähän ollaan kun olen ilmaissut kantani että miksi täytyy niin usein juoda edes se pari tölkkiä. Ja mies on sitä mieltä että hän juo vaan niin vähiä määriä kerrallaan että se todellakin on normaalia eikä ole humalassa, mutta tokihan sitä nyt täytyy yrittää puolustellakin. Sitä hänkään ei voi kieltää, etteikö se olisi tietyllä tavalla lisääntynyt kun vertaa aiempia vuosia. Tosin tällaista elämäntilannettakaan meillä ei ole aiemmin ollut, ja olen huolissani ettei juominen sitten lisääntyisi tästäkin, mutta en kyllä juurikaan sitä usko. Toivoisinkin olevani vain tiukkapipo! ap
Minä en hyväksy että mieheni juo edes yhtä siideriätai kaljaa kotona vuoden aikana enkä ole mielestäni edes nipo. Ei kaljan kittaaminen kuulu vanhemmille. Jos lapsistaan haluaa raittiita, pitää itse näyttää esimerkkiä.
Ja tuohon vielä lisäisin että ei kyllä missään muuallakaan kuin kotona. Eikä miehenikään varmasti hyväksyisi minun juomistani. jos siis joisin, mutta emme kumpikaan käytä alkoholia.
Meillä on aina lomalla otettu joka päivä jotain ja varsinkin viikonloppuna. Humalassa ei olla koskaan ja kun ollaan töissä, ei juoda edes joka viikonloppu mitään.
Lomaan kuuluu viini ja olut ja grilliherkut, mansikkakakut... juuri loma on nautiskelua ja olisihan sitä aika lihava jos ympäri vuoden eläisi samalla tyylillä. Ei siis todellakaan ole ongelma jos lomalla ottaa!
Mun miehellä ei ole varsinaista kesälomaa lainkaan mutta esim. viikonloppuna voi mennä just joku 2-4 olutta päivässä eikä se ole mua mitenkään häirinnyt.