Kokit hei! Miten saada kirsikoista siemenet pois kätsysti?
Sama kalakeiton kokkaaja täällä, nyt vuorossa olisi kirsikkatorttu mutta multa puuttuu sellainen vekotin jolla poistaa siemenet siististi. Vinkkejä kuinka hoitaa homma kotikonstein?
Kommentit (11)
pyöritteln niin että kivi irtoaa ja syljen kiven pois. En ole koskaan tehnyt kirsikoista torttua vaikka kokki olenkin.
Ei niitä hirveen helposti pois saa. Minä olen vaan väkertänyt ne pois ja tehnyt torttua. Joissain ranskalaisissa resepteissä kivet jopa jätetään kakkuun, mutta ei oikeen kolahda. Varsinkin, jos on lapsia syöjinä. Sotkusta on ja valkkaa hiukan kovempia kirsikoita, ettei mene ihan "muusiksi", vaikkei maku siitäkään kärsi.
koska heillä on alempi korkeakoulututkinto.
terveisin kokki joka syljeskelee niitä kirsikan kiviä.
koska heillä on alempi korkeakoulututkinto.
Siis sellaisella tavallisella vanhanaikaisella, sillä lenkkipäällä. Ihan kuin olisin joskus nähnyt niin tehtävän.
Mulla on sellainen kirsikan/oliivinkivenpoistinvehje, mutta ei ole tullut koskaan käytettyä sitä. Vaikka omia kirsikoitakin kasvaa. Ne tulee syötyä aina tuoreena, enkä ole koskaan värkännyt niistä mitään torttua tai hilloa tms.
Jos torttua tekisin, eikä kiven poistaminen onnistu helposti, laittaisin kirsikat puoliksi.
niin ettei kirsikka mene ihan muusiksi
Kirsikkahilloa juuri keittelen.. Siemenet lähtee kun lämmität kirsikoita sen verta kattilassa vedessä että pehmenevät hiukan eikä käsiä polta. Sitten vain puristat siemenen pois. Halkeaahan se, muttei rikkoonnu joten saa kauniisti vielä malliinsa jos haluaa kakkuja niillä koristella.
mehupilli, sellainen isompi - sillä tuuttaat kirsikan läpi niin pitäisi osua siemeneen ja se keskusta jää pilliin. toimii myös mansikoiden kantaosan kanssa. tai sitten paperiliitin on kans hyvä. ja jos ei oo pakko olla kokonaisia, niin sit puolitat ja otat sen kiven pois.
Ja myöskin se resepti jota ap meinasi ruveta värkkäämään: http://smittenkitchen.com/2009/06/cherry-brown-butter-bars-new-video-pr…