kun sanotaan ettei lasta saisi nukuttaa syliin niin miten nukutatte sänkyyn?
olen joskus kuullut sanottavan että lasta ei saisi totuttaa syliin nukuttamiseen tai saatte nukuttaa sitä sitten aina niin! noh meillä tyttä 2kk ei todellakaan nukahda sänkyyn jos hänet hereillä sinne laitan ja koita esim. päätä silitellä tai hyräillä tms. miten sitten te jotka saatte vauvat nukahtamaan sänkyyn teette sen:D??!
Kommentit (51)
Enemmänkin luonnotonta mielestäni. Vastahan vauva oli vatsassasi! Anna nukahtaa minne parhaiten nukahaa ja siiää sitten omaan sänkyyn tai viereesi nukkumaan. Kuuntele äidinvaistojasi ;-)
pienet vauvat nukutetaan aina syliin, ja jos on kiedottu kevyesti ohkaiseen flanelliliinaan, ja nukkuu lampaantaljan päällä, sellaisen uusiseelantilaisen, joka on keritsemättömän karitsan talja, ni kyllä vauva siinä nukkuu hyvin, paremmin kun kovalla patjalla. Laittaa vaan kylkiasentoon, ja työntää peitettä vähän tiukemmalle, että pienellä on turvallinen olo.
pienet vauvat nukutetaan aina syliin, ja jos on kiedottu kevyesti ohkaiseen flanelliliinaan, ja nukkuu lampaantaljan päällä, sellaisen uusiseelantilaisen, joka on keritsemättömän karitsan talja, ni kyllä vauva siinä nukkuu hyvin, paremmin kun kovalla patjalla.
Eikö suomalaisen kainuun harmaksen keritsemätön talja käy, sellanen löytys :D
Kyl meil nukahdetaa sylii ja herätää sängystä hymyssä suin :)
Mä oon kaikki vauvani (3) nukuttanu tissille niin kauan kun on tissiä syöneet. sen jälkeen sitte silleen että ovat sängyssä ja pidän kädestä kiinni ja silittelen kunnes nukahtavat. Tuo että lasta ei sais totuttaa syliin on ihan humpuukia. peruja siitä perisuomalaisesta ajatuksesta että jo vauvan pitäis olla itsenäinen ja rohkea. vauvan ei tarvi olla. Ihan hyvin voit nukuttaa vauvasi syliin vielä pitkän aikaa mikäli itse koet että se on mukavaa. Älä missään tapauksessa huudata sitä omassa sängyssään!!!
melkein 3 vuotiaaksi sohvalle. Sitten yhden kerran lapsi itse meni sänkyyn nukkumaan kun oli siihen syliin liian iso ettei saanut hyvää asentoa.
Sen jälkeen nukutettiin niin että ensin iltasatu ja sitten jäätiin viereen pötköttämään hetkeksi, n.10 min ja lapsi nukahti. Nyt lapsi on 5v ja on jo vuoden jäänyt iltasadun jälkeen itse nukkumaan.
Eli neuvoni on, nukuta ihan niinkuin lapsi parhaiten nukahtaa ja mikä sopii teidän perheellenne. Minäkin sain kauhisteluja ja monet maalaili kauhukuvia siitä miten saan nukuttaa viereen vielä kouluikäisenä :)
Ei se ihan niin mennyt, lapsi on oppivainen olento ja aika aikansa kutakin. Teet niinkuin hyvälle teistä tuntuu niin ei voi mennä pieleen.
tissille minäkin nukutin ensimmäiset 8kk ja hyvin siitä silti vierottui
Myös nukahtamis- ja nukkumisasioissa lapset ovat yksilöitä. Kaikki normaalit lapset kuitenkin nauttivat läheisyydestä. Jos lapsesi tällä hetkellä nukahtaa mieluiten syliin, niin se ei ole ongelma mielestäni. Lapsi muuttuu kehityksen myötä ja nukahtamis- ja nukkumistavatkin muuttuvat.
Esikoisen kanssa yritin neuvolan ohjeiden mukaan nukuttaa lasta sänkyynsä pienestä pitäen. Sain siis seisoskella hänen sänkynsä vieressä tunteja yössä. Olin ihan poikki ja lapsi kiukkuinen.
Kuopuksen nukutin syliin, usein vielä tissi suussa. Olimme kumpikin tyytyväisiä ja nukuimme hyvin.
Esikoista nukutimme hiki päässä sänkyynsä vuosia (ettei tottuisi huonoille tavoille ja uniassosiaation vuoksi). Kuopus nukahti sänkyynsä 2-vuotiaana ilman ongelmia.
Oman kokemukseni perusteella tekisin siis niin kun helpolta ja mukavalta tuntuu.
ja kellauttan sänkyyn, toivotan hyvät yöt/unet ja hiippailen pois huoneesta.
Esikoisen kanssa yritin neuvolan ohjeiden mukaan nukuttaa lasta sänkyynsä pienestä pitäen. Sain siis seisoskella hänen sänkynsä vieressä tunteja yössä. Olin ihan poikki ja lapsi kiukkuinen. Kuopuksen nukutin syliin, usein vielä tissi suussa. Olimme kumpikin tyytyväisiä ja nukuimme hyvin. Esikoista nukutimme hiki päässä sänkyynsä vuosia (ettei tottuisi huonoille tavoille ja uniassosiaation vuoksi). Kuopus nukahti sänkyynsä 2-vuotiaana ilman ongelmia. Oman kokemukseni perusteella tekisin siis niin kun helpolta ja mukavalta tuntuu.
Se on s perisuomalainen ajatus siitä että vauvan pitäis olla itsenäinen toimija ja että vauva muka voi oppia pahoille tavoille. katin kontit. suomalainen vauvanhoito on menny metsään monessa asiassa. mäkin nukutin meidän esikoista tissille ja vielä mun vieressä ja peloteltiin ettei se ikinä opi nukkumaan yksin. nyt se on kohta 7v ja on useita vuosia nukkunu ihan yksin omassa huoneessa ilman mitään ongelmia!!! sama juttu toisen lapsen kanssa!!!
Pieni lapsi kaipaa läheisyyttä ja turvaa. Meillä esikoista nukutettiin syliin, vierelle ja ties mihin. Sitten kun ymmärsi paremmin puhetta ja pystyi juttelemaan, niin "sovittiin", että koittaa nukkua itse ja me käydään välillä vilkaisemassa ovella. Nyt ikää 5 ja on 2-3 vuotta nukahtanut jo itsekseen. Kakkonen on 1-vuotias ja vielä nukutetaan.
nukkuu vielä melkein 4v vieläkin "syliin". Miksei sen turvana saisi olla jos sitä kaipaa uneen päästäkseen?
meilläkin :-) Nyt viime aikoina on tosin muutaman kerran halunnut mennä omaan sänkyyn nukkumaan, kun olen ehdottanut. Isommat lapset nukkuu samassa huoneessa niin haluaa nukahtaa heidän kans yhessä. Ei mua kyllä haittaa vaikka syliin nukahtaakin.
Laitat vain vauvan sänkyyyn ja annat rauhassa nukahtaa. Toimi meillä kuopuksen kohdalla kun en pystynyt sen paremmin nukuttelemaan kun oli kaksi isompaa (jotka olin opettanut kaikenmaailman lauluihin ja hyssyttelyihin)
ihan niin kuin vauvallesi ja itsellesi sopii. Nukutin lapseni ekat kaksi vuotta rinnalle tai sylissä. Oli huono nukahtamaan aina.
Ja jälkikäteen ajatellen: En kadu hetkeäkään elämästäni, jonka olen viettänyt lapsi sylissäni. Kaikenlaista elämässä on tullut tehtyä ja joitakin asioita olisi voinut jättää tekemättäkin, mutta noita hetkiä ei varmasti tule harmiteltua sitten joskus vanhainkodissa.
Esikoista nukutin parivuotiaaksi sylissä, kun se molemmista tuntui mukavalta. Kivuttomasti oppi nukahtamaan omaan sänkyynsä ja nukkuu edelleen nyt viisivuotiaana yöt läpeensä siellä. Vauvaa nukutan rinnalle ja sitten kun imetys joskus loppuu, mietitään taas tilannetta uudelleen.
Esikoisen kanssa mulla oli kauhea syyllisyydentunne, kun "huonolla ja väärällä tavalla" nukutin hänet syliin. Jostain kun olin saanut käsityksen, että vauvan pitää opettaa sänkyyn nukkumaan juuri sen takia, kun "niin kuuluu".
8 kk neuvolassa nolona tunnustin, että nukutan syliin ja odotin kauheaa moraalisaarnaa lääkäriltä ja neuvolatädiltä. Molemmat vain totesivat, että se nyt on vähän oma asia, millä tavoin lapsensa haluaa nukuttaa ja miten hankalana itse asian kokee. Pääasia on, että lapsi nukkuu.
Sen jälkeen ymmärsin lopettaa typerät syyllisyydentunnot.
10 kk iän jälkeen oli pakko opettaa esikoinen omaan sänkyynsä nukkumaan, kun tästä tuli liian raskas. Ja joka ilta huusi sylissäkin ja tempoili eikä nukuttaminen sylissä ollut enää helppoa.
Laitettiin pinnasänkyyn nukkumaan (ennen tätä nukkui vieressä) ja oltiin vieressä. Välillä hiukan taputeltiin ja välillä annettiin huutaa. Sama se oli antaa huutaa sängyssä, kun huusi sylissäkin. Pikku hiljaa oppi nukahtamaan omaan sänkyynsä. Parivuotiaana siirtyi isojen poikien sänkyyn ja nykyään menee ihan itse sänkyynsä nukahtamaan. Ei ongelmia.
Kuopusta 1v4kk nukutan edelleen syliin, kun se on helpointa, mutta tarkoitus on alkaa siirtää hänet omaan sänkyynsä vähitellen.
Ei stressiä.
Mulle tulee "nukuttamisesta" mieleen anestesia, ja siksi minä en ole sitä koskaan harrastanut.
Minulla on ollut lasten pieninä ollessa viisaampaankin tekemistä kuin silitellä ja taputella nukutettavaa.
Kolme omaa ja muutama vieras on oppinut nukkumaan aivan mainiosti omassa sängyssä. Toisinaan ovat valvonee pitempään, mutta mitä siitä? Kyllä tähän mennessä ovat melkein joka yö nukkuneet. Taisivat olla jo 6v kun valvoivat ihan koko yön, juhannusjuhlissa.
nukahtaa sänkyyn illalla ja neljät päikkärit nukahtaa sohvalle tai sänkyyn. siis itse. joskus on vaikea nukahtaa, niin käymme kääntämässä kyljelleen ja kosketamme selkää.
eli emme nukuta sen kummemmin ja tämä on ihan ollut vauvan oma juttu, ei olla mitenkään tarkoituksella pakotettu nukahtamaan itsekseen. kyllä mä olisin valmis ollut nukuttamaankin, mutta ei ole ollut tarvis. toisaalta, en jaksaisi varta vasten nukuttamistakaan joka ilta...
Laitokselta asti oon aina illalla laittanu nukkumaan omaan sänkyyn, yö syöttöjen jälkeen tosin poitsu on jääny udein viereen nukkumaan. Alussa toki vaati nukuttamista.
Nyt 6kk nukahtaa ite kun vie sänkyyn, peittelee, laittaa tutin suuhun ja toivottaa hyvät yöt. Näin on tehnyt jo useemman kuukauden, oisko 2½kk asti (:
4kk alkoi nukkumaan yöt läpeensä, 10-11h. ja veikkaampa että ei ois onnistunu jos viereen oisin tissillä tainnuttanu.