Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te kakku-ihmiset ja leipurimestarit, auttakaa tumpeloa!

Vierailija
09.07.2009 |

Eli haluaisin leipoa miehelleni kakun kiitokseksi ihanasta kesäreissusta, jonka hän suunnitteli - pitkälti minun mieltymysteni mukaan - ja maksoi perheellemme (minä olen kesän tuloton, joten en edes haaveillut mistään kesämatkasta).

Ajattelin jotain isoa suklaakakkua ja siihen päälle haluaisin pursottaa "Kiitos rakas" tai jotain vastaavaa. En vain ole mikään keittiöihme, ja en tiedä mitään kakuista. Suklaakakun reseptin löytänen googlettamalla, mutta entä se koristelu? Pitääkö itse vääntää joku karkkimassa ja miten puristaminen onnistuisi? Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus KIRJOITTAA jotain kakun päälle?

Minä nimenomaan haluaisin leipoa miehelle itse kakun, sillä silloin hän todella ymmärtäisi minun yrittäneen kovasti ilahduttaa häntä. Yleensä kun en kokkaa enkä leivo. Rahaa on vähän, joten päädyin tällaiseen kiitokseen. Viereen kunnon kahvit ja ehkä kuohuviinipullo.

Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan! Miten muuten kakkua voisi koristella?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin päälle voisi sulatetulla valkosuklaalla pursottaa tekstin, näkyy hyvin ruskeaa pohjaa vasten :).

Harjoittele ensin vaikka leivinpaperin päälle. Voit tehdä myös niin, että pursotat kirjaimet erikseen leivinpaperille ja siitä sitten kun ovat kovettuneet nostat ja sommittelet kakun päälle.

Vierailija
2/7 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eivät ole niin kauniita.

Joitain ihan nättejä valmiita ruusuja ym. koristeita saa kaupoista, joilla voi lisäksi koristella. Näyttävät kivoilta suklaakakun päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siispä annan vinkin, osta marsipaanipötkö (valkoista) kaaviloi osasta pötköä tomusokerin avulla laatta. Värjää kaakojaoholla pala marsipaania ja leivo kirjaimet siitä, teet ohutta nauhaa josta pätkit ja kasaat kirjaimet laatalle.

Kirjaimet saat pysymään jos kostutat niitä hieman alapuolelta kananmunanvalkuaisella.

Tai sitten teet kirjaimet valkoisesta ja laitat ne suoraan kakun päälle.

Vierailija
4/7 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulata tummaa suklaata vesihauteessa ja lisää siihen ehkä vähän kermaa joukkoon. Anna seoksen jäähtyä hiukan ja levitä kakun päälle. Kun kuorrutus on jähmettynyt, niin voit valkosuklaalla kirjoittaa kiitokset kakkuun. Sulata valkosuklaa mikrossa/vesihauteessa, kaada pussiin, jonka alakulmaan teet pienen viillon ja kirjoita sillä.

Tai sitten voit kuorruttaa kakun suklaakermavaahdolla. Sitä varten sulatat yhden levyn maitosuklaata, sekoitat sen 1prk rahkaa ja tuohon seokseen lisäät varovasti käännellen 2dl vaahdotettua kermaa. Kuorrutat kakun sillä (ehkä pursotat reunat) ja kirjoitat kiitokset sulatetulla valkosuklaalla leivinpaperin päälle, annat jähmettyä esim. pakastimessa ja nostat kirjoituksen varovasti kakun päälle. Leivinpaperille kirjoittamisessa on se etu, että voit kirjoittaa kynällä mallin paperille ja pursottaa sen päälle, tulee nätimpi ehkä.

Vierailija
5/7 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiehautetaan kerma, otetaan pois liedeltä ja lisätään siihen suklaarouhe tai palat ja unohdetaan hetkeksi - annetaan sulaa rauhassa. Sekoitetaan muttei vatkata ettei tule ikäviä ilmakuplia kuorrutteeseen.

1,5 dl kuohukermaa tai vispikermaa

300 g suklaata

kondiittori

Vierailija
6/7 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen siis suklaakuorrutuksen ohjeittenne mukaan. Kokeilen varmaan tuota valkosuklaapursotusta. En ole leipuri, mutta muuten ihan taitava käsistäni, joten uskoisin onnistuvani pursottamisessa. Kokeilen ensin leivinpaperille. Ja jos ei onnistu, ostan sitten vaikka noita valmiita kirjaimia.

Olisiko kellään vielä vinkkiä, että minkä tyyppinen kakku kannattaa "pohjaksi" leipoa? Mitä lähden netin reseptihausta niin kuin hakemaan?

Kiitos vielä kaikille vastaajille!

Ap

Vierailija
7/7 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sacher, suklaakakku, suklaatäytekaku, noilla löydät googlella jos jonkinlaista vinkkiä :)!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi