Mitä astiasarjaa keräilemään?
Suositelkaa jotain nykyään vielä valmistettavaa astiasarjaa. Meillä kun kotona on kaikenkirjavaa kippoa ja kuppia, niin vois olla kiva näin 'vanhoilla' päivillä yrittää hankkia vielä yhtenäinenkin sarja.
Siis sellainen, jossa kahvi- ja teekupit, ruoka- ja leipälautaset, tarjoilukulhoja, kippoja yms.
Ja jonka valmistusta ei näillä näkymin oltaisi ihan heti lopettelemassa...
Kommentit (10)
Suosittelen, että unohdat Arabian ja tarkastelet vaikka jotain ulkomaista, esim. V&B:n astiastoa, josta tykkäät. Valkoinen on ajaton ja varmaan tiedät makusi jo noin "vanhemmilla" päivillä, joten et varmaan kyllästy. Kattauksilla saa sitten eri värejä ja tunnelmia aikaiseksi. Itselläni on V&B Manoir ja olen tosi tyytyväinen, keräsin sitä varmaan 15 vuotta.
Tämä ei ollut kyllä kovin isänmaallinen kommentti, mutta valitettavasti vaan minusta Arabian nykyiset lasitukset eivät ole riittävän hyviä. Varsinkin juuri valkoisessa käytön jäljet näkyy tosi nopeasti. 60-70-luvun taitteessa Arabia oli tosi laadukasta minusta vielä ja olen siltä ajalta itse kerännyt astioita, mutta uudempia en huoli.
mutta laatu on hyvä. Juuri ihmettelin yhden kaverin omena-sarjan astioita, jotka ovat olleet vuosia päivittäisessä käytössä ja pesty tiskikoneessa. Kuin uusia ovat.
Mutta valitettavasti heillä on aika paljon sarjoja ja osan tuotanto tosiaan saatetaan myös lopettaa jossain vaiheessa, eli kiertoa on. Aika pitkään ne kuitenkin tuotannossa säilyvät ja jos ottaa jotain vanhaa ja yleistä sarjaa, niin todennäköisesti pysyy tuotannossa. Lisäksi V&B:lle saa sellaisen vahtipalvelun, joka ilmoittaa riittävän ajoissa jos keräämäsi sarjan tuotanto ollaan lopettamassa jotta voit halutessasi täydentää sarjan ennen tuotannon lopettamista.
Jos välttämättä Arabiaa haluat, niin Teemaa tuskin lopetetaan lähivuosina, mutta onhan se tosi tavallinen valinta, vähän kuin aaltomaljakko ;) Sinänsä olen Arabiasta samoilla linjoilla Melban kanssa.
Ja Pentik...henkilökohtaisesti en pidä tyylistä vaikka viimevuotiset mallit parempia ovatkin kuin ne vanhat...
Jos viiruja, niin ne on ihan likaa aterimistasi. Pesepä esim. Universal Stonella tai hankaavalla Cif:llä ne aterimet ja lautaset, niin saatat yllättyä;)
Mulla on Arcticaa ja kahvikupit on ihan liian pienet.
Ei mulla ole valkoista Teemaa, mutta punaisesta on lasitus kulunut astianpesukoneessa (meillä myös arkikäytössä muuten tuota Pentikin Omenaa ja se paljon paremmassa kunnossa, vaikka on ollut meillä paljon pidempään) ja Arctikasta kului kans lasitus pois ja tummumista tuli sen jälkeen kyllä ihan "kivasti".
Millekään vanhoille Arabian sarjoille ei ole käynyt näin. Niissä tosin sitten varmaan niitä muita myrkkyjä, joten suo siellä ja vetelä täällä.
ei niin mökkimallia kuin aino ja tapio, on vaalea ja ajaton eli hyvin yhdistettävissä muihin astioihin. Kahviastiasona meillä on Iittalan Taika.
Meillä on ihan arkiperuskäytössä Arcticaa ja Kestiä kirpparilta ostettuna, joten en tunne astioiden historiaa, mutta lasitus on kyllä kulunut aika ansiokkaasti. Toimittavat tehtävänsä lasten aamupala- ja ruoanlaittolautasina, mutta vieraille en kyllä niistä tarjoilisi enkä juhlapöytään laittaisi.
lopetusta sarjasta(casa look) 6 matalaa, kuusi voileipälautasta ja 4 kulhoa, kiinnostaako?
Suosittelisin edelleen Teemaa. Se on niin yksinkertainen ja ajaton, että sitä voi yhdistellä lähes minkä tahansa kanssa. Valkoinen teema ja todennäköisesti vanhatkin astiat käy kaveriksi kun sopivasti yhdistelee.