Antaisitko teinisi kulkea tällaisessa paidassa?
Kommentit (23)
en näe sillä kovin suurta (ainakaan positiivista) vaikutusta, että kieltää teiniä pukeutumasta niinkuin haluaa.
Haluaisin tietysti keskustella, onko hän oikeasti paidan viestin takana, miten hän sen ymmärtää ja miksi sen on hänestä hauska. Ja ymmärtääkö hän sen olevan tyhmä ja loukkaavan "tavallisia" uskovia, kuten minua.
Koska katsoisin paidan ivaavan elämääni uskovana, voisin edellyttää, että se ei saa "näkyä" kotona (joka siis minunkin kotini) päällä.
Tuo on minusta sellainen vedenjakaja-asia, jossa voi olla tiukkana, jos muuten menee hyvin, mutta jossa voi myös joustaa, jos joutuu jatkuvasti tappelemaan isommista asioista. Samoin jos teini riittävän hyvin perustelisi, miksi tuollaista paitaa pitää saada käyttää, niin luvan voisi antaa, koska joskushan teininkin pitää saada niitä perheneuvotteluja voittaa ja tuo nyt sinänsä olisi harmiton asia. Siinä voisi myös päästä rakentaviin kompromisseihin, ei kouluun, ei vanhempien seurassa kyläillessä jne. mutta vapaa-aikana ok.
Sitä en varmaankaan raaskisi teinille kertoa, että paita jakaa virheellistä tietoa. Voisi olla herkälle teinille liikaa, jos selviäisi, että ihan kunniallisenkin oloiset ja jotain uskontoakin tunnustavat ihmiset harjoittavat seksiä esimerkiksi takaapäin keittiön pöydällä.
Jos teini on sen ikäinen, että tuota paitaa pitää hauskana ja aikoo sitä käyttää, voi hänen kanssaan keskustella siitä, että on naivia ja tyhmää kuvitella, että ateistien seksielämä olisi jotenkin villimpää ja hauskempaa.
-5
Sitä en varmaankaan raaskisi teinille kertoa, että paita jakaa virheellistä tietoa. Voisi olla herkälle teinille liikaa, jos selviäisi, että ihan kunniallisenkin oloiset ja jotain uskontoakin tunnustavat ihmiset harjoittavat seksiä esimerkiksi takaapäin keittiön pöydällä.
Yksiselitteisesti ei pitäisi tuollaista paitaa. Miksi pitää aina tehdä asioista niin helvetin hankalia keskustelemalla ja analysoimalla, joskus tiukka EI on paikallaan.
jotka kulkevat risti kaulassa ja puhuvat tuollaista soopaa. toki tuossa paidassa on ristiriitainen viesti mutta ehkä voit kysyä lapseltasi miksi hän haluaa tuota paitaa pitää. kieltäminen suoraan ei mielestäni kannata.
Haluaisin tietysti keskustella, onko hän oikeasti paidan viestin takana, miten hän sen ymmärtää ja miksi sen on hänestä hauska. Ja ymmärtääkö hän sen olevan tyhmä ja loukkaavan "tavallisia" uskovia, kuten minua.
Koska katsoisin paidan ivaavan elämääni uskovana, voisin edellyttää, että se ei saa "näkyä" kotona (joka siis minunkin kotini) päällä.
Ei se kyllä selittämällä miksikään varmaankaan muuttuisi. Teinit osaavat tukkia korvansa asioilta, joita eivät halua kuulla. Teinit noin keskimäärin ovat vakuuttuneita, että ensinnäkään kenelläkään yli 25-vuotiaalla ei edes voi olla mitään seksielämää ja tätä vakaumusta ei suuresti mikään muuta. Meidän fiksu ja filmaattinen 15-vuotiaamme oli reilut pari vuotta sitten kauhuissaan, kun meille tuli perheenlisäystä ja hän joutui hyväksymään ajatuksen, että meillä ilmeisesti on seksielämää ja että perheenlisäyksen myötä kaikki saavat siitä tietää.
Parissa vuodessa olisi voinut odottaa tapahtuvan kasvamista, mutta vielä tuossa pari kuukautta sitten poika kavereineen oli kovin hämmentynyt, kun yksi heidän opettajistaan kertoi, että hän ei heitä enää syksyllä opeta, kun jää äitiyslomalle. Poikien mielestä oli hyvin erikoista, että niin vanha (ehkä 35-vuotias) ja niin kuiva täti onkin saattanut harrastaa seksiä.
Seksielämä kun kuuluu vain hyvin nuorille ja Hollywood-tähdille, ei tavallisille aikuisille ihmisille. Ja tuota vakaumusta on aika vaikea horjuttaa ja itse olen osittain sitäkin mieltä, että ei tarvitsekaan. Jos tavalliset aikuiset ihmiset harrastaisivat seksiä, sehän tarkoittaisi, että teinin vanhemmatkin saattaisivat niin tehdä ja ehkä teinejä ei ole tarkoitettukaan moista ajatusta sietämään. Elämä opettaa tässäkin asiassa.
Jos teini on sen ikäinen, että tuota paitaa pitää hauskana ja aikoo sitä käyttää, voi hänen kanssaan keskustella siitä, että on naivia ja tyhmää kuvitella, että ateistien seksielämä olisi jotenkin villimpää ja hauskempaa.
-5
En kulje risti kaulassa, eikä puhu uskostani.
Minähän sanoin, että keskustelisin, ja olettaisin sen olevan teinistä kiusallista, mutta mielestäni hän olisi sen paidan hankkimalla ansainnut.
En kieltäisi käyttämästä sitä esim. kaverien kanssa jos keskustelun jälkeen sitä edelleen pitäisi hauskana. Mutta kuten sanottu, minua loukkaa paidan ylimielinen viesti, ja voisin vaatia, että sitä minun silmissäni pidetä.
jotka kulkevat risti kaulassa ja puhuvat tuollaista soopaa. toki tuossa paidassa on ristiriitainen viesti mutta ehkä voit kysyä lapseltasi miksi hän haluaa tuota paitaa pitää. kieltäminen suoraan ei mielestäni kannata.
Eikö tuo paita ole aika loukkaava myös teinin uskovia kavereita kohtaan?
paidan käyttäminen se paikka? Teini on vain muutaman vuoden päässä aikuisuudesta, jolloin pitäisi jo osata tehdä omaehtoisesti järkeviä ja perusteltuja päätöksiä paljon pukeutumista isommissakin asioissa.
Viimeistään teininä lapsen pitää oppia miksi asioita tehdään tai jätetään tekemättä, ei vain tottelemaan kyselemättä. Vaatetuksen nyt ainakin luulisi olevan sellainen asia, josta teinin kanssa voi keskustella. Sen tiukan ei:n voi säästää niihin isompiin asioihin, jos haluaa sitä käyttää.
Yksiselitteisesti ei pitäisi tuollaista paitaa. Miksi pitää aina tehdä asioista niin helvetin hankalia keskustelemalla ja analysoimalla, joskus tiukka EI on paikallaan.
meillä teini suostus kulkemaan tuollainen paita päällä!! Ei vaikka se olisi kaikilla muilla...on sen verran "oman päänsä" mukaan elävä teini meidän perheessä;)
ja juu, jos ois teini joka haluais kulkea tuollainen paita päällä niin joutuis kyllä käymään mun kans melkoisen keskustelun paidan "viestistä" ja siitä uskooko hän itse tuohon viestiin?!
Meidän teini juuri tuota paitaa tuskin edes haluaisi käyttää, koska on itse ennemminkin niitä uskovia nuoria. Jos haluaisi, niin ottaisin sen merkkinä jonkinlaisesta kapinasta Jumalaa ja uskoa (ja uskovaista äitiään ja isäpuoltaan) kohtaan kuin mistään muusta. Mutta jos nyt yleisemmin ajatellaan, niin tuon paidan pitäminen kertoisi minusta lähinnä siitä, että nuori haluaisi häkäyttää, hänestä olisi todella hienoa viestiä, että hän on muita "villimpi ja vapaampi."
En välttämättä usko, että tuo paita teinin käyttämänä loukkaisi uskovia nuoria (tai varsinkaan aikuisia), vaan ennemminkin antaisi heille mahdollisuuden tuntea ylemmyyttä, "kun ei tuokaan mistään mitään tiedä." Pitää myös muistaa sananvapaus-asiat. Se, että viesti on typerä ei sinänsä vielä tarkoita, että sitä ei saisi levittää.
Eikö tuo paita ole aika loukkaava myös teinin uskovia kavereita kohtaan?
mutta minusta olisi kiusallista että teini kulkee paidassa, jossa esitellään yhdyntäasentoja, vaikka siinä olisi ilman teksitiä lähetyssaarnaaja-asento.
Minusta tuo paita on vain huono vitsi lähetyssaarnaja-asennosta, en näe sen loukkaavan uskoani tai sitten en ole kunnon uskovainen, sitä kyllä olen epäillytkin.
(lukiossa). Äitini ei kommentoinut. Kertoi jälkeenpäin, että rukoili, että minusta jonain päivänä tulee jotain...
t. äiti+KM
Haluaisin tietysti keskustella, onko hän oikeasti paidan viestin takana, miten hän sen ymmärtää ja miksi sen on hänestä hauska. Ja ymmärtääkö hän sen olevan tyhmä ja loukkaavan "tavallisia" uskovia, kuten minua. Koska katsoisin paidan ivaavan elämääni uskovana, voisin edellyttää, että se ei saa "näkyä" kotona (joka siis minunkin kotini) päällä.
Ateistiksi olet harvinaiset kapeakatseinen, jos sinua loukkaa jonkun risti kaulass. 5:sen mielipide oli varsin fiksu, jos hän lisäksi on itse uskovainen. Harvinaislaatuista ymmärrystä. Tottakai muiden mielipiteet pitää sallia, oli se muu sitten oma lapsi tai ei, ja oli se mielipide kuinka erilainen kuin oma.
Nimenomaan pitää nuoren kanssa keskustella miksi haluaa osoittaa mielipidettään tietyn tekstin tai kuvan muodossa, ja miksi ajattelee tietyllä tavalla. Nuoruuteen kuuluu kapina. Se on normaalia ja se pitää tietyissä rajoissa sallia. Nuori kokeilee ja etsii itseään välillä tosi äärimmäisilläkin tavoilla. Joku T-paita ei ole kovin iso juttu, mutta itsekin keskustelisin nuoren kanssa. Tietty vaikuttaa myös se tarkoitetaanko teinillä 13 vai 17 vuotiasta..
Minusta olet jotenkin ristiriitainen: et kertoisi teinille, että aikuisillakin on seksiä, mutta oletat, että hänen teini-ikäiset ystävänsä tietävät paljon seksistä ("kun tietävät oikeasti").
En sano että pitäisi kieltää, mutta sinusta ihan jees, että hän haluaa muiden (uskovista pilaa tehden) häkäyttää ja viestiä olevansa parempi kuin muut?
Jos oikeasti taas uskot muidenkin kaverien pitävän sitä tyhmänä, niin miksi annat teinin tehdä itsestään pellen?
Fiksuki aikuiseksi on vaikea kasva, jos ei saa keskustella oikeista asioista ja vakavasti edes omien vanhempiensa kanssa.
... tuon paidan pitäminen kertoisi minusta lähinnä siitä, että nuori haluaisi häkäyttää, hänestä olisi todella hienoa viestiä, että hän on muita "villimpi ja vapaampi."
En välttämättä usko, että tuo paita teinin käyttämänä loukkaisi uskovia nuoria (tai varsinkaan aikuisia), vaan ennemminkin antaisi heille mahdollisuuden tuntea ylemmyyttä, "kun ei tuokaan mistään mitään tiedä."
Mutta jos nyt haluaisikin, niin mä kertoisin hänelle oman mielipiteeni paidasta, sen että se on musta kauhee ja olisin tyytyväinen jos teini ei sitä päällensä laittaisi.
Mä olen itse sitä mieltä että teini pukeutuu niinkuin pukeutuu. Mitä sillä on loppujenlopuksi väliä mitä sillä on päällä, kunhan muuten käyttäytyy kunnolla. Joskus se varmasti nauraa vanhempana itsekin vaatteillensa ja tän ajan muodille, ihmettelee miten ihmeessä pystyi kävelemään sellasissa kuteissa?
kulkea tuollaisessa paidassa. Ehkä voisi kotona pitää.