Ahdistukseen 5-htp? Kokemuksia?
Onko kenelläkään kokemuksia 5-htp -luontaistuotteesta ahdistuksen hoidossa?
Kommentit (42)
Kyseistä ainetta ei saa tilata ulkomailta Suomeen. Lähde: Tullin lista kielletyistä aineista.
Vierailija kirjoitti:
Kyseistä ainetta ei saa tilata ulkomailta Suomeen. Lähde: Tullin lista kielletyistä aineista.
Päivitä tietosi!
http://deski.fi/9/solgarin-vastine-liittyen-5-htp-valmisteen-uutisointi…
Toimii :) Herkälle ihmiselle just sopiva pieneen masennukseen, ahdistukseen ja uniongelmiin! Kuuriluontoisesti :) buustaa hyviin mielialoihin! Suosittelen.
Mä ostin sitä kun kärsin ahmimisesta. En osaa sanoa mielialasta mutta olen pystynyt nyt syömään hieman järkevämmin. Tosin olen syönyt tuota vasta pari vkoa.
Mun mielenterveyden pelasti täysi kasvisruokavalio (ei maitotuotteita myöskään!)
tähän lisäksi
laadukkaat kylmäp.öljyt (pellavansiemen-,hamppu- ja oliivi).
Herkutteluun tumma-ja raakasuklaa.
Säännöllinen syöminen ja uni. Liikuntaa ,mielellään luonnossa.
Laadukas monivitamiini (ei synteettisiä vitamiineja) , d -vit 50mikrog ja b12 + Jodi.
L-teaniini ja 5-htp ahdistukseen ja masentuneisuuteen.
Inositoli ja magnesiumsitraatti/tauraatti uneen.
Sokeri ja valkoiset jauhot pois kokonaan.
Minulla auttoivat, painokin putosi. En koskaan enää palaisi entisiin tapoihini.
Vierailija kirjoitti:
Tryptofaani ainakin toimii.
tässä pitää tietää että toi 5-hpt on tryptofaanin esiaste eli elimistö valmistaa siitä tryptofaania
Lääkäriltä. Se on Suomessa lääkeaine.
Kurpitsansiemenissä on myös tryptofaania, josta elimistä siis valmistaa serotoniinia. Serotoniini on aivojen välittäjäaina joka aiheuttaa "tyytyväisen" mielentilan, eli siis käytännössä torjuu ahdistuneisuutta.
Älä rasita maksaasi tuolla. Hyvä normaali ruokailu. Viikko etelän auringossa. Ei mitään turhia turismijuttuja jos ei kiinnosta, vaan sitä aurinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriltä. Se on Suomessa lääkeaine.
Höpö höpö. Ihan luontaistuotekaupoista saa.
Mäkikuisma auttaa myös, samoin ashwagandha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tryptofaani ainakin toimii.
tässä pitää tietää että toi 5-hpt on tryptofaanin esiaste eli elimistö valmistaa siitä tryptofaania
miksi tämä valmiste on tehty jos elimistö valmistaa 5-hpt:stä tryptofaania? Mikä hintaero näillä on?
tuo saattaa sekoittaa dopamiinit kropassa. ostin itsekin, ja luin tuosta mahdollisuudesta. menin keväällä kevyesti masentuneesta pahimpaan kuntoon ikinä, alkuun auttoi ja lopuksi tuli syöksykierre. en uskaltaisi käyttää enää
Vierailija kirjoitti:
Kurpitsansiemenissä on myös tryptofaania, josta elimistä siis valmistaa serotoniinia. Serotoniini on aivojen välittäjäaina joka aiheuttaa "tyytyväisen" mielentilan, eli siis käytännössä torjuu ahdistuneisuutta.
myös soijarouheessa on tryptofaania ja myös juustossa :)
Vierailija kirjoitti:
tuo saattaa sekoittaa dopamiinit kropassa. ostin itsekin, ja luin tuosta mahdollisuudesta. menin keväällä kevyesti masentuneesta pahimpaan kuntoon ikinä, alkuun auttoi ja lopuksi tuli syöksykierre. en uskaltaisi käyttää enää
Sekoittaa dopamiinit? Mitä hittoa? 5-HTP nostaa serotoniinitasoa, dopamiiniesi sekoittamiseen tarvitset L-dopaa, mucuna pruriesia tai jotain ihan muuta. Mulla 5-HPT toimi hyvin, ei tullut mitään syöksykierrettä, kun aloitin hyvin pienellä annoksella jota nostin vähitellen. Vaihdoin myöhemmin L-tryptofaaniin hinnan vuoksi.
Mitään näitä vitamiineja tuntemattomampia luontaisnappeja ei tulisi ryhtyä omin päin ottamaan ennen kuin niistä ottaa perusteellisesti selvää, eikä varsinkaan 5-HTP:tä saa ottaa, jos olet minkäänlaisella masennuslääkityksellä tai otat melatoniinia uniongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoittaa dopamiinit? Mitä hittoa? 5-HTP nostaa serotoniinitasoa, dopamiiniesi sekoittamiseen tarvitset L-dopaa, mucuna pruriesia tai jotain ihan muuta. Mulla 5-HPT toimi hyvin, ei tullut mitään syöksykierrettä, kun aloitin hyvin pienellä annoksella jota nostin vähitellen. Vaihdoin myöhemmin L-tryptofaaniin hinnan vuoksi.
Mitään näitä vitamiineja tuntemattomampia luontaisnappeja ei tulisi ryhtyä omin päin ottamaan ennen kuin niistä ottaa perusteellisesti selvää, eikä varsinkaan 5-HTP:tä saa ottaa, jos olet minkäänlaisella masennuslääkityksellä tai otat melatoniinia uniongelmiin.
Vastaan vielä tähän vanhaan koska löysin tämän itse Googlella ja moni muukin saattaa tehdä samoin.
Olet väärässä. 5-htp vaikuttaa serotoniinitasoihin, mutta koska serotoniini ja dopamiini kilpailevat samasta väylästä, voi 5-htp:n eli serotoniinin esiaste ikään kuin dominoida ja syrjäyttää dopamiinin kehittymisen. 5-htp:tä suositellaan tästä syystä ainoaksi nautittavaksi aineeksi enintään muutamaksi kuukaudeksi. Jos jatkaa kauemmin, täytyy myös ottaa dopamiinin esiasteita ja mahdollisesti muitakin aivotoiminnan tasapainoa ylläpitäviä ainesosia. Muutoin edessä on vääjäämätön epätasapaino ja juuri henkinen romahdus.
Aiemman kirjoittajan tuntemus oli siksi totta ja yhtenevä tieteen kanssa.
Vähän vanha ilmoitus jo, mutta voin itse ainakin suositella 5-HTP:tä, jos et sitä ole jo aloittanut. Minulla on ollut vuosia keskivaikea masennus, mutta en ole suostunut käyttämään masennuslääkkeitä sivuoireiden pelossa. Aloitettuani 5-HTP:n vähän yli kuukausi sitten, huomasin Välittömästi eron. Yleensä 9 h yöunien jälkeen olen ollut itkuinen ja väsynyt, mutta otettuani 5-HTP:tä tunnen oloni aamulla levänneeksi. En myös jaksa stressata niin paljoa (olen yleensä lahjakas murehtija). Parisuhteeni parantui, koska en ota kaikkea enää itseeni. Pystyin jälleen ottamaan työtä vastaan. Minulle riittää, että otan 5HTP:tä vain joka toinen päivä. Nyt vain ongelmani on, että sitä ei suositella raskaana oleville, kun ei ole tutkittu tarpeeksi. Tulin raskaaksikin heti sen aloitettuani, mutta siitä en tiedä onko 5HTP:llä ollut osaa asiaan :D (ehkä stressi väheni niin paljon, että elimistö antoi raskauden alkaa?) Solgarilta sanoivat kuitenkin, että joka toinen päivä on aika pieni annos, ettei välttämättä ole haittaa, mutta tietty omalla vastuulla...