Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukuttaako kukaan vauvaansa mahallaan?

Vierailija
06.07.2009 |

Mulla syntyi kolmas lapsi tiistaina ja eilen päästiin kotiin. Kaksi ekaa ovat nukkuneet syntymästään saakka mahallaan, ja yöt ovatkin aina olleet tosi helppoja - vain yhden syötön öitä laitokselta saakka.

Nykyään ilmeisesti suositus on, että mahallaan EI nukuteta. Tosin laitoksellakin nukuttelivat poikaani usein mahallaan.

Tämä päivä ja viime yö menivätkin ihan hulinaksi, kun poika on nukkunut n tunnin unia. Kyljellään siis. Illalla laitoin pojan kuitenkin vanhasta tottumuksesta mahalleen, ja nyt poika onkin nukkunut jo kohta 4 tuntia!

Kun tajusin, että mahalleenhan se tuolla tuhisee, niin olen nyt nyt käynyt useasti tarkastamassa, jotta tuo on vielä hengissä.. siellä tuhisee edelleen :D.

Nukuttaako kukaan muu mahallaan, ja mikä nyt on se virallinen suositus tai sääntö tässä asiassa?

Kiittäen!!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkui niin paljon paremmin, yöksi en uskaltanut mahalleen laittaa, mutta päivällä kun pystyin vahtimaan vauvaa niin sai nukkua mahalleen.

Vierailija
2/12 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahallaan nukuttamista ei suositella, koska pienellä vauvalla (suositusten mukaan taitaa olla ylipäänsä vauvalla eli alle 1v) ei vielä toimi mikä-ikinä-sen-nimi-olikaan -toiminto, jonka avulla lapsi kääntää päänsä pois jos esim. naama on kiinni patjassa = henki ei kulje.

Minä nukutin poikamme aina vatsalleen oman vatsani päälle, jos ei meinannut muuten saada unta. Siitä sitten käänsin kunnolla uneen päässeen vauvan kyljelleen ja jäi aina nukkumaan. Toimi todella hyvin meillä.

Tosin sitten tuo samainen poika alkoi nukkua vatsallaan öisin joskus 9-10kk iässä. Kääntyi siis itse yöllä vatsalleen ja siinä nukkua tuhisteli sitten. Emme alkaneet kääntelemään, koska muutenkin herkkäuninen ja huonosti nukkuva tapaus. Neuvolassa asiasta mainitsimme ja meitä käskettiin kääntämään lapsi aina vain kyljelleen. Emme kääntäneet.

Elossa on edelleen, mutta myöntää täytyy; joskus pelotti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun lapsi itse kääntyy mahalleen nukkumaan, niin se on turvallista. Ei aleta kääntää, sillä se voi häiritä unta.

Vierailija
4/12 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki kolme nukkuneet vauvasta asti mahallaan, 9vee, 6vee ja kohta 2vee :) ei ollut masuvaivojakaan kun ilmat paukku helposti näin myös pihalle ;) Ja kyllä meillä ihan vauvatkin on päänsä saaneet käännettyä sillai "hankaamalla" vai miten sen kuvailisi :D Varmaan ne ketkä nukuttaneet tietää mitä tarkoitan.

Vierailija
5/12 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöt oli tosi katkonaisia ekat kaksi viikkoa, mutta kun joku tuttu neuvoi mahallaan nukuttamisen niin johan helpotti. Nukkui meidän vieressä, omaan sänkyyn en ehkä olisi uskaltanut mahalleen nukuttaa. Lapsi oppi 2,5 kuukautisena kääntymään mahalleen ja siitä asti ei ole missään muussa asennossa suostunut nukkumaan. Edelleen yli yksivuotiaana nukkuu aina mahallaan.

Vierailija
6/12 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntymästä asti mahallaan, ehkä n. 2viikkoisesta lähtien, ja hyvin ovatkin nukkuneet !

Vierailija
7/12 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eipä ole tarvinnut täälläkään valittaa huonoista yöunista tms

Saan sanoa että helpot lapset (*3)

Vierailija
8/12 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkumisesta. Poika oppi 4kk kääntymään itse mahalleen ja ei ole ikinä sen jälkeen selällään nukkunut (nyt 2.5v). Neuvolassa sanottiin samaa kun jollekin muullekin kirjoittaneelle, että kun itse osaa kääntyä niin anna nukkua vaan miten haluaa.

Toisella vauvalla oli vähän mahaongelmia ensimmäisten kuukausien aikana ja rupesin silloin tällöin nukuttamaan vatsallaan ja nukkui heti paremmin ja sitä kautta selvästi oli iloisempi ja voi kaikin tavoin paremmin. Minä en kyllä hyvin nukkunut kun asiasta on niin peloteltu. Vauva rupesi sitten itse kääntymään vatsalleen sängyssä joskus puolivuotiaana ja hänkin on nukkunut siitä asti vatsallaan ja läpi yön.

Tuntuu se vatsallaan nukkuminen olevan luonnollisempaa vauvoille. Kätkytkuoleman riskiähän sillä selällään nukuttamisella yritetään ehkäistä ja tämä riski alkaa olla olematon 5-6kk ikäisenä.

Vierailija
9/12 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika painaa 4.4kg ja on muutenkin sen verran jämäkkä, että osaa kannattaa päätään pitkiä aikoja. Laitoksella ihmettelivät tätä kovasti.

Tuossa äsken kun heräsi, niin tillisteli tyytyväisenä pää pystyssä sängyssä :). Ehkä uskallan päikkäreitä silloin tällöin nukuttaa masullaan, mutta en taida yöksi ainakaan ihan vielä laittaa mahalleen.

ap

Vierailija
10/12 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainaki poika oli niin mahavaivanen, ettei nukkunut ollenkaa öitä, jos ei ollut mahallaan. Se helpotti oloa! Toki mietin kaiken maailman kätkytkuolemariskiä ja muuta semmosta..

Vierailija
11/12 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinhän siinä kävi, että viime yönä poika heräsi klo 1 syömään ja pari tuntia yritin saada nukkumaan... Lopulta miehen kanssa sitten sovittiin, että kokeillaan laittaa mahalleen.

Nukahti heti ison pierun saattelemana :D. (siis vauva, ei mies...).

Onneksi tänään tulee terkka kotikäynnille, niin pitää kysellä vähän lisää.

Jos jollakulla on vielä vinkkejä, kommentoitavaa tai mielipiteitä asiaan, niin jatkakeehan ketjua!! :D

kiitoksin, ap

Vierailija
12/12 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastasyntyneestä alkaen. Lakana on ollut tiukasti patjan alla, ovat osanneet kääntää päätä puolelta toiselle.

Laitoin ilmavaivaiselle vielä sideharson pehmeästi mahan viereen tukemaan, jalat pysyivät hieman koukussa ja vauva nukkui turvallisuutta tuntien.

Kun vauva on masullaan eivät kädet "huido" miten sattuu ollessaan patjaa vasten, vähän niin kuin "Nato" asennossa. Laitoin vauvan yhden käden kasvojen puolelle ja toisen selän pituussuuntaan.

Talvivaatteissa en ulkona ole mahallaan nukuttanut, mutta kunnon tyyny on vaunussa vaatteiden takia, ettei pää jää alas. Monet vauvat haluavat kääntyä itse vatsalleen, jotkut nukkuvat peppu pystyssä kädet korvien ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi