Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön isä - mitkä etuudet jäävät saamatta?

Vierailija
06.07.2009 |

Jos isällä ei ole vakituista työpaikkaa, ja jos hän jää hoitamaan vauvaa ja äiti menee töihin??

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kun ei voi isä pitää.

Vierailija
2/13 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole työpaikkaa josta olla pois?

Siis silloinko eimakseta isälle kuin 2 viikon ajalta vanhempainrahaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi pitää isäkuukauden ja isyysloman, vaikkei olisikaan töissä.

Vierailija
4/13 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi pitää isäkuukauden ja isyysloman, vaikkei olisikaan töissä.

Nuo asiat vaan ei ole mitenkään selkeitä kun lukee vaikka Kelan sivuilta...

Vierailija
5/13 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään etuudet ei käsittääkseni jää saamatta. Sinä saat kodinhoidontuen palkkasi päälle, ja miehesi saa ansiosidonnaiseensa lapsikorotuksen. Lapsilisät juoksee kuten ennenkin, ja jos olette oikeutettuja asumistukeen, lisää lapsi sitäkin.

Vierailija
6/13 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontuki (ei kodinhoidontuki), joten plus miinus nolla.

Vierailija
7/13 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten mä oon käsittäny, että kotihoidontuki vähennetään jotenkin ansiosidonnaisesta?

Eli että sen hakemisesta ei varsinaisesti ois hyötyä?

Tai vaikuttaako asiaan jos minä haen kotihoidontukea, eikä isä?

Vierailija
8/13 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta.

Jos toinen on työttömänä ja toinen hoitovapaalla, saa se hoitovapaalla oleva kotihoidontuen normaalisti.

Vierailija
9/13 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa vanhempainvapaa, jolle voi jäädä kumpi vanhemmista tahansa. Eli miehesi voi jäädä myös vanhempainvapaalle ja säästää ansiosidonnaisen päiviä.

Vierailija
10/13 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti on työttömänä kun lapsi syntyy, niin äidiltä voi jäädä saamatta palkallinen jakso, joka joillain aloilla tarjotaan äitiysrahan sijaan. Mutta työttömälle tulee silloin äitiysraha aivan kuin niille työssä olleille, joiden alalla sitä palkkaa ei makseta.

Vierailija
11/13 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta VAIN jos sitä työtön osapuoli hakee. Mut jos sitä hakee töissä oleva puoliso tai opiskeleva puoliso, sitä ei vähennetä yhtään mistään, vaikka silloin ei tuosta kotihoidontuesta tietenkään voida hakea kuin perusosaa. Mikään laki ei pakota työtöntä vanhempaa hakemaan kotihoidontukea, sillä hänhän ei ole kotona hoitamassa lastaan, vaan työvoimareservissä ja velvoitettu ottamaan vastaan töitä milloin tahansa. Se, nauttiiko työtön vanhempi siitä, että saa olla kotona ja hoitaa lastaan siinä samalla, ei kiinnosta viranomaisia.

Kotihoidontuen pointti ei ole se, että vanhemmat hoitavat lastaan kotona, vaan se, että lapsi ei vie kunnallista päivähoitopaikkaa. Saisitte tuon tuen, vaikka olisitte molemmat töissä, jos vaan lapsi ei veisi päivähoitopaikkaa.

Meillä on tilanne, että minä olen työtön, ja etsin koko ajan töitä. Mies jää töistä suorittamaan opinnot loppuun kotihoidontuella+ opintotuella. Minä saan ansiosidonnaista, mies nämä em. tuet.

Vierailija
12/13 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ap:n tapauksessa ei voi saada molempia, koska ap ilmeisesti aikoo mennä töihin.

Jos on työtön+hoitovapaalainen-yhdistelmä, ne voi saada molemmat, mutta ei työssäkäyvä+hoitovapaalainen.

Vierailija
13/13 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tytön isä :-) ja vielä tuohduin joka kerta, että miten niin tytön isät ei saisi samoja etuuksia kuin poikien...

Oisko unen paikka, terveisin 3 viikkoa vanhan tytön äiti...