Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko luopua kummeudesta koska en kuulu enää kirkkoon?

Vierailija
05.07.2009 |

Ei kiinnosta olla pelkkä lahja-automaatti kun en tuota kristillistä kasvatustehtävääkään enää voi enkä halua toteuttaa. En myöskään ole valmis ottamaan kummilapsistani vastuuta jos heidän vanhemmilleen jotakin sattuisi.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovu ihmeessä kummiudesta, koska et välitä kummilapsistasi. Myönnä, että se on oikea syy, ei siinä kirkolla ole osaa eikä arpaa.

Minä ja lapset ei kuuluta kirkkoon, silti jokaisella lapsella on kummit ja minä olen muutaman kirkkoon kuulumattoman lapsen kummi. En koe itseäni lahja-automaatiksi. "Kristillinen" kasvatus voi olla myös eettistä, ei mihinkään uskontoon liittyvää kasvatusta.

Minusta kummisuhde on ensisijaisesti lapsen ja aikuisen, ei aikuisen ja kirkon välinen suhde.

Vierailija
2/4 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se on vähän riskaabeli strategia, koska todennäköisesti kummilapsen vanhemmat vastaavat että eivät odota sinulta lapsensa kristillistä kasvattamista eikä heitä häiritse se kuulutko vai et kuulu kirkkoon. Hyvin harva oikeasti haluaa että kummit opettaisivat lapselle uskontoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon silmissä kummiutesi on loppunut siihen hetkeen kun erosit kirkosta. Et siis virallisesti ole enää kummi. Lapsen vanhemmista ja sinusta on sitten kiinni, sovitteko te pitävänne sinua ns. pakanakummina tai jonain haltiana mutta kirkon kanssa kummiudella ei ole enää mitään tekemistä. Oletko kertonut lapsen vanhemmille asiasta? He voivat haluta etsiä lapselleen uuden kirkollisen kummin.

Jouduimme selvittämään asian kun lapsemme kummi kertoi eroavansa kirkosta pian ristiäisten jälkeen. Minulle lahjoilla ei ole merkitystä, jokainen lastemme kummi tekee mitä tahtoo sen asian kanssa. Ikinä en ole kummeilta mitään pyytänyt elleivät ole kysyneet enkä silloinkaan mitään isoa tai kallista. Aika pahasti loukkasi että heti ristiäisten jälkeen ilmoitti eroavansa kirkosta, olisi kyllä voinut heti ilmoittaa kun kummiksi kysyttiin niin ei oltaisi otettu häntä ollenkaan. Kiva selittää lapselle ristiäiskuvistakin sitten että sylikummisi ei sitten olekaan enää kummisi.

Vierailija
4/4 |
05.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon silmissä kummiutesi on loppunut siihen hetkeen kun erosit kirkosta. Et siis virallisesti ole enää kummi. Lapsen vanhemmista ja sinusta on sitten kiinni, sovitteko te pitävänne sinua ns. pakanakummina tai jonain haltiana mutta kirkon kanssa kummiudella ei ole enää mitään tekemistä. Oletko kertonut lapsen vanhemmille asiasta? He voivat haluta etsiä lapselleen uuden kirkollisen kummin.

Jouduimme selvittämään asian kun lapsemme kummi kertoi eroavansa kirkosta pian ristiäisten jälkeen. Minulle lahjoilla ei ole merkitystä, jokainen lastemme kummi tekee mitä tahtoo sen asian kanssa. Ikinä en ole kummeilta mitään pyytänyt elleivät ole kysyneet enkä silloinkaan mitään isoa tai kallista. Aika pahasti loukkasi että heti ristiäisten jälkeen ilmoitti eroavansa kirkosta, olisi kyllä voinut heti ilmoittaa kun kummiksi kysyttiin niin ei oltaisi otettu häntä ollenkaan. Kiva selittää lapselle ristiäiskuvistakin sitten että sylikummisi ei sitten olekaan enää kummisi.

Mä en ole ajatellut tätä. Erosin kirkosta noin vuosi sitten enkä ole ilmoittanut siitä kahdelle kummilapselleni/heidän vanhemmilleen. Pitäis varmaan siis ilmoittaa, vaikka en usko, että heitä asia haittaa.

Periaatteessa ihan sama olenko kummi vai "vaan" läheinen aikuinen. Välitän lapsista aidosti, samoin kuin esim. heidän sisaruksistaan joille en ole kummi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi