Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskaus ja määräaikainen työsuhde

Vierailija
02.07.2009 |

Jos jää äitiyslomalle esim. 2 kuukautta ennen kuin määräaikainen työsopimus päättyy ni maksaako työnantaja enää mitään vai tuleeko kaikki rahat sitten kelalta?? Olen ihan urpo näissä jutuissa.

En ole nyt raskaana, mutta tuollainen tilanne voi hyvinkin osua kohdallani kun olen alalla jossa vakinaistetaan vain harvoin. Kesäisin potkitaan pihalle ja elo tai syyskuusta taas takaisin ja työsopimukset tehdään eri pituisina pätkinä yleeensä tuonne touko tai kesäkuun loppuun. Siis minua tuo ei haittaa, mutta halusin vaan kuvata alani luonnetta. Ja mitään rahaa en työnantajalta ole nyhtämässä joka ei minulle kuulu, mutta kyselen jos jollakin olisi ihan faktatietoa tai oimakohtaista kokemusta.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulojen mukaan tai viimeisen puolen vuoden ajalta ennen loman alkua. Kela maksaa, jotkut työnantajat maksavat täyttä palkkaa ensimmäiset kuukaudet. Raskaus ei ole syy lopettaa määräaikaista sopimusta, joten otappa yhteys ammattiliittoon.

Vierailija
2/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttei sitä varmaan uusita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa hyvät naiset jo pitämään puolianne!

2

Vierailija
4/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanmaksu äitiysloman alussa riippuu ihan siitä.

Vierailija
5/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei työnantajalla ole mitään velvollisuutta sitä jatkaa, ei vaikka työntekijä jäisi äitiyslomalle.

Ihan eri tilanne on, jos on kyse ns. ketjutetuista määräaikaisuuksista, jolloin sinulla voidaan tulkita olevan jatkuva työsuhde.

Vierailija
6/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta RASKAUS ei ole se syy. Ketään uutta ei saa silloin palkata, jos sinulla lopetetaan sopimus. Jokaiselle määräaikaisuudelle pitää olla syy ilmoitettuna. Yleensä se on sijaisuus tms. se loppuu sitten vasta silloin kun vanha työntekijä palaa tekemään samaa määrää työtä kuin aiemmin.

2

Vierailija
7/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten ei raskauden takia suhdetta enää uusita, niin siinä on oikeusjutun paikka. Liitto hoitaa kyllä asian, ja noissa jutuissa saa työntekijä isot korvaukset.

Vierailija
8/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aika monissa on, että ekat kolme kuukautta työnantaja maksaa normipalkkaa.

Jos määräaikaisuus on esim. joku sijaisuus, se loppuu kun loppuu sun äitiysloman aikana, eikä työnantajalla ole velvollisuutta sitä jatkaa.

Mulla on ihan sama tilanne. Olen raskaana määräaiksessa työsuhteessa, joka päättyy vuoden vaihteessa ja lapsi syntyy joulukuussa. Eli jään lomille marraskuun aikana.

Vierailija
9/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela tai työttömyyskassa maksaa työttömyyspäivärahaa kunnes jäät äitiyslomalle.

Jos määräaikaiset työsuhteet ovat peräkkäisiä, ne katsotaan kyllä oikeudessakin vakituiseen työsuhteeseen verrattaviksi ja työnantaja ei voi jättää määräaikaisuutta uusimatta raskauden takia.

Vierailija
10/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja kieltäytyi ja maksosi korvaukset, mutta hajoitti koko osaston, muutti työnkuvia ja kaikki muut määräaikaiset sai lähteä. Ihan laillistesti.

Vierailija
11/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että työnantajat tajuavat, ettei määräaikaisia voi kohdella ihan miten vaan. Muuten kohta olisimme kaikki määräaikaisia.

Meillä määräaikainen työntekijä vaati vakinaistamista

Työnantaja kieltäytyi ja maksosi korvaukset, mutta hajoitti koko osaston, muutti työnkuvia ja kaikki muut määräaikaiset sai lähteä. Ihan laillistesti.

Vierailija
12/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein määräaikaisen sopimuksen 6 kk, ehdin kuitenkin olla töissä vain 4 kk ennen äityslomaa. minulle ei makseta palkkaa näiltä kahdelta kuukaudelta, sillä tes:sin mukaan täytyy olla vähintään 6kk töissä ennen kuin palkka voidaan äityslomalta maksaa. Käsittääkseni kelalta saa kuitenkin tältä ajalta hieman suuremman rahan.

työsuhteen uusimisesta ei ole ollut mitään puhetta, tuskin sitä minulle edes ehdotetaan..

Vierailija
13/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä pääsen haastamaan entisen työnantajani ja ammattiliiton lakimiehet oikeuteen.

Opetelkaa hyvät naiset jo pitämään puolianne! 2

Vierailija
14/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela tai työttömyyskassa maksaa työttömyyspäivärahaa kunnes jäät äitiyslomalle. Jos määräaikaiset työsuhteet ovat peräkkäisiä, ne katsotaan kyllä oikeudessakin vakituiseen työsuhteeseen verrattaviksi ja työnantaja ei voi jättää määräaikaisuutta uusimatta raskauden takia.

Vierailija
15/15 |
03.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljattain oli uutisissa ennakkotapaus jostain itä-Suomesta hoitoalalta. Kunta tms. oli määrätty maksamaan korvauksia.

Julkisella puolella on varmasti omat "kommervenkkinsä" kyllä noiden määräaikaisuuden perusteiden tulkinnassa.