Antakaa vinkkinne, kuinka voi helpottaa lapsen öisiä kasvukipuja?
Itse muistan lapsuudestani, että polveni olivat todella kipeät. Äitini laittoi jalkaani kadet villasukat päällekäin ja viltin jalkojen päälle ja vielä peiton päälle. Lämpö siis taitaa auttaa?
Mitä muita konsteja on?
Kommentit (6)
Yhtälailla lämmin kuin kylmä voi auttaa, ehkä näillä keleillä kokeilisin kylmäpussia (laita väliin pyyhe, ettei tule paleltumia). Hieronta auttaa myös.
ja peitto siten että kaartuu jalkojen alle, se reuna eli siis lämpö.
Ja kumma kyllä, se auttoi.
iltaa sydämensä kyllyydestä ja pohkeet vaan jomotti iltaisin
luulin ekaksi kasvukivuiksi.... mutta oli kumpaa tahansa niin jalkakylpy, jalkojen hieronta illalla sängyssä ja villasukat rauhoittavat lasta ja rentouttaa lihakset :)
Lasten kipuja ei pääsääntöisesti hoideta kunnolla. Kipulääkkeissä pihtaillaan.
Meillä molemmilla lapsilla on ollut "kasvusärkyjä" (eli nykyisen käistyksen mukaan rasituskipuja) aika useinkin jo 1.5 vuotiaasta asti. Nyt 5 vuotiaalla esikoisella ei enää muutamaan kuukauteen ja 3.5v vuotiaalla kuopuksellakin aiempaa paljon harvemmin.
Meillä olisi välillä saanut hieroa kahden pojan jalkoja yöt läpeensä, jollei olisi anettu kipulääkettä.
Panadolia riittävä, ohjeenmukainen määrä ja jollei se tunnu auttaan, niin esim. Pronaxenia (joka on reseptilääke).
t yksi lääkäriäiti (jolla itselläänkin oli aikoinaan hurjia kasvukipuja, niillä on selkeää periytymistaipumusta ja usein liittyvät samoilla ihmisillä on levottomien jalkojen oireita myöhemmin)
ja mikrossa lämmitettävä jyväpussi kipeän paikan päälle. Se on mukavan painavakin, tuntuu lapsesta varmaan yhtä hyvälle kuin hieronta. Sekä minä että mies ollaan kärsitty kasvukivuista, samoin melkein kaikki 5 lasta.
Oon huomannut että muuten loppuyö voi olla tosi huono ja lapsi nukkuu huonosti ja valittaakin unissaan. Paracetamol on hyvä särkyyn ja etenkin kun sen voi ottaa tyhjään mahaan ilman että siitä tulee paha olo.