Mistä lähtien häälahjojen arvon on pitänyt kattaa häiden kulut?
Onko ajatus tosiaan että häät vieraiden täytyy maksaa häiden kulut?
Mistä lähtien häät on pidetty tällä perusteella?
Kommentit (18)
Minulla lahjan arvo määräytyy niin, että läheisille annan enemmän (100e, sisaruksille voisin antaa arvokkaammankin) ja etäisemmille sen n. 50 e.
kutsua sukulaisia ja ystäviä. Ei tullut pieneen mieleenkään olettaa että lahjojen arvo kattaisi kulut...
Hääpari järjestää budjettinsa mukaan semmoiset juhlat kuin haluaa, ja vieraat tuovat haluamansa hintaiset lahjat. Ei niitten välillä ole mitään korrelaatiota.
Ajat on nykyään erilaiset, ennenhän morsiusparin vanhemmat maksoivat tai aianakin osallistuivat häiden kustannuksiin; nykyään kai harvemmin.
eipä oo mokoma tullu mielen viereenkään. Ostan sellaisen lahjan, joka tuntuu sopivalta, enkä mieti hintaa. Se on lahjan saajan ongelma, jos ei osaa arvostaa.. ja sekä mun että miehen kotiväki osallistu hääkustannuksiin.. ja en oo muuten ees miettiny, minkä arvoisia, ihan rahallisesti meidän saamat lahjat oli.. ainut, että saatiin sen verran rahaa, että saatiin teetettyä patja sänkyyn mittatilauksena..
Mä olen kanssa aina ihmetellyt tätä ajattelutapaa. Meillä lahjan arvo määräytyy läheisyyden mukaan. Siis esimerkiksi sisaruksen lahjaan laittaisin enemmän kuin työkaverin lahjaan.
Mistä te tiedätte mikä se oma kustannus noin suurinpiirtein on? Jälkikäteen voi tietysti arvailla, mutta aika hankalaa sekin on.
nykyään. ihan siis oikeasti rahalla maksaa osallistumisensa häihin (tietty euromäärä per nuppi), plus erikseen lahja tietysti. saatiin tällainen hääkutsu, arvatkaa mennäänkö. ei ole kyseessä lähisukulaiset eikä edes lähimmät ystävät.
Eihän sitä tiedä kuinka hienot ruuat siellä on, mutta noin 25-30e/hlö ollaan viime aikoina annettu. Jos mennään miehen kanssa kahdestaan niin ehkä 60-70e tai jos koko perhe niin 100e. Se on meidän vakio summa oli sitten häät työväentalolla ja ruuat tehty talkoovoimin tai hienossa kartanossa pitopalveluruuin ja juomin. Molemmat käy enkä pistäisi tietenkään pahaksi jos hääpari saa katetuksi kulut häälahjoituksin ja ehkä jotain jäisi häämatkallekin :).
ovat vanhemmat maksaneet häät. Ja lahja on sitten ihan eri asia.
omien kustannusten kattamista lahjalla!
Jos nyt oikeasti mietitte niin hääparihan se jää viraille velkaa!
Vieraan juhla-asu 100 e+ matkat hääpaikalle (esim) 50 e + yöpyminen hotellissa 100 e + kampaaja 70 +lahja 50 e = 370 e!!!
Häävieraan ruoka + juoma 40 e.
Hääpari jää velkaa vieraalle 370 e - 40 e= 330 e !!!
Muistakaa lähettää hääparille lasku häämatkan jälkeen.
ettei ole juhlakuluja tarvinnut koskaan vierailta kinuta.
Ihan naurettava ajatus joka tapauksessa. Varmaan vaan av-legendaa.
että kukas nää kinkerit rahoittaa?
ja esittele valitsemiaan tavaroita, sanoin että onpas kalliita esineitä ja hän sanoi että niin on kallista syöttää/juottaa vieraatkin ja hän haluaa saada rahalleen kunnon vastikkeen.... että näin jotkut!!
että häälahjan arvo olisi hyvä olla saman verran mitä oman porukan ruokailut tulevat hääparille maksamaan.
Minusta häälahjan arvo määräytyy sen mukaan, miten läheinen naimisiin menijä on.
Minusta juhlien järjestäjä maksaa ja järjestää sellaiset juhlat kuin hänellä on varaa, eikä edes yritä maksattaa niitä vierailla. Vierailla maksattaminen vasta moukkamaista ja röyhkeää on!
Kamala ajatella että meidän nelihenkisen perheen pitäisi MAKSAA häihin osallistumisesta 120-200€. ( 30-50€/nenä) Olkoon vaan markka-ajoista vuosia, mutta 600-1200mk lahjaan; ei ikinä!
että asian tietää, samoin omissa häissä. Itse asiassa en ole ollut kovin paljon tuttavien häissä, vain ystävien ja lähisukulaisten, jotka kertovat muutenkin asioistaan.
että kukas nää kinkerit rahoittaa?
Onhon tuo jonkinlainen suuntaviitta, mutta vain noin keskimääräisesti. En siis vie halvempaa lahjaa niille, jotka juhlivat vaatimattomammin!! mutta minun budjetissa sellainen perushäälahja on suunnilleen sen hintainen mitä kaksi syö (oletetaan, että perusruokailu maksaa sen pari kolme kymppiä per nassu)
Minulla lahjan arvo määräytyy niin, että läheisille annan enemmän (100e, sisaruksille voisin antaa arvokkaammankin) ja etäisemmille sen n. 50 e.