Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks tosi monet vanhemmat olettaa, et vauva syö yhtä harvoin kun aikuinen?

Vierailija
01.07.2009 |

Tämä on minua ihmetyttänyt jo pidemmän aikaa kun olen seurannut lähipiiriäni ja täältäkin lukenut miten aikasin toiset alottaa vellit tai kiinteät. Minusta on alkanu vaikuttaa siltä, että aikuiset olettaa, et pieni vauva söis yhtä harvoin kun he ja jos näin ei ole niin sitten alotetaan heti velli. Ymmärrän, että toiset vauvat on isompia ja tarvii aiemmin kiinteitä tai velliä, mutta pitääkö se alottaa jo 1kk iässä tai viimeistään 2kk iässä. Se on ihan normaalia, että vauva syö 1-2tunnin välein muutaman kuukauden ikäisenä. Meillä on kiinteät alotettu 4-6kk iässä ja vellejä en ole koskaan antanut. Esikko oli tosi kova syömään ja maito ei vaan enää riittänyt tuollon 4kk iässä, alko olla rinnalla lähes 30minuutin välein. Koitin myös lypsää kun epäilin, ettei maitoa tule niin paljon, mutta silti itki nälkäänsä yhtä usein.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ainakaan missään kerrottu, että vauva saattaa syödä parin tunnin välein ja se on normaalia. Huomasin vasta, kun vauva oli jo olemassa. Neuvolassakin oli seinällä joku "kello", jonka mukaan vauva söisi noin neljän tunnin välein.

Päättelin, että usein syöminen on ok, kun vauva kasvoi hyvin ja voi hyvin. Vanhemmat ihmiset varsinkin myös pitävät outona, että lapsi syö "liian" usein.

Kun lapsi heräilee yöllä usein syömään, myös neuvolassa sanottiin, että voisi aloittaa kiinteitä. En nähnyt tarpeelliseksi aloittaa, kun itse olen heräilyt jaksanut hyvin ja heräily johtuu todennäköisesti ainakin osittain vauvan lääkityksen aiheuttamista vatsanväänteistä.

Vierailija
2/18 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle voi tulla yllätyksenä että kuinka usein vauvat syö. Ja sitten se kun on niitä tiheämmän imun kausia. Kun malttaa vaan odottaa niin ne menee usein ohi ja sitten vauva syö taas vähän harvemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

söi minun pikkuiseni eikä tullut mieleenkään, että tarvitsisi äidinmaitoa tuhdimpaa. Olihan se toisinaan rasittavaa, mutta tosi lyhyestä ajasta kysymys kuitenkin.

Maitoa riitti hienosti yli vuodeksi kunnes lasta ei itseään enää äidinmaito/rinnallaolo kiinnostanut.

Luulen, että maidon riittävyys johtui siitä, että imetin vauvaa sitkeästi vaikka kuinka usein, vaikka silloin tuntui, että on kävelevä maitoautomaatti. Huh. En silti ole katunut ja nyt kakkosen kanssa aion tehdä samoin jos tarve vaatii.

Vierailija
4/18 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kysyn sen takia, että kun sairastin anoreksiaa raskaanaollessa ja synnytyksen jälkeenkin, mä jouduin imettämään todella usein kun söin niin vähän. Maitoa ei kerta kaikkiaan tule tarpeeksi, jos äiti ei syö kunnolla, ja sen laatu on huonompaa (vähän rasvaa). Vauva on nälissään ja jatkuvasti rinnalla. Mutta voihan olla että jotkut vauvat imevät pieninä heikosti tai ovat semmoisia jotka viihtyvät rinnalla kaiken aikaa...

Vierailija
5/18 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauvan ruuansulatus elimistö ei kestä tuollaista puolentunnin/tunnin välein imettämistä. Teillä mahtoi olla melko mahakipuisia vauvoja tuolla imetystahdilla.

Sen takia sitä imetystä ei suosita niin kauhean tiheästi, jotta saa maha myös levätä, eikä ole jatkuvassa käymistilassa. Parituntia on varmaan semmonen minimi syöttäväli.

Tällä säästyttäisiin monelta "koliikilta"

Vierailija
6/18 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. todella ylpeänä kehutaan kuinka meidän Maija 6kk on nukkunut jo kuukausia yöt heräämättä. Kun ihmettelin eikö yölläkään koskaan syö, niin selvis, että alussa ei jaksettu öisin imettää niin annettiin korviketta (äiti halusi levätä) ja sitten maidontulokin jo 1kk iässä loppui. (no kas kummaa, just yöimetyshän pitää maidon tuloa hyvin yllä).

Sitten 3kk iässä siirryttiin jo kiinteisiin, kun ei maito enää nälkään riittänyt. (Vai oliskohan kuitenkin ollut vain ihan normaali tiheän imun kausi?)

Vierailija
7/18 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle viestisi tarkoitit, niin meillä ei yksikään neljästä lapsestamme ole kärsinyt koliikista tai mahavaivoista, vaikka ovat syöneet 1-2tunnin välein, yöllä hiukan harvemmin. Kaikki ovat olleet ns. helppoja vauvoja.

ap

Vierailija
8/18 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin ihan tuhti mamma siinä vaiheessa eli paino-ongelmista ei ollut kysymys.

Noh, ei ollut mahakipuja eikä muitakaan ongelmia lapsella. Haluan siis nyt tarkentaa, että kuten jo sanoin, kysymys oli lyhyestä ajasta, vastasyntyneestä parikuiseksi kun vauva ruokaili tiheään. Ja nukkui yöt hyvin. Ja eihän jokaikinen syöttöväli ollut tuota puolta tuntia, mutta jos vauva oli hereillä, ei syöttöväli koskaan ollut tuota neljää tuntia mitä jotenkin standardina pidetään. Muistan päiviä kun mietin, että vauva on syönyt puolen tunnin ja tunnin välein ja pidin sitä itsekin tiheänä, mutta niillä mentiin.

Menin ihan lapsen ehdoilla. Lapsi oli terve ja on sitä kolmevuotiaana edelleen.

Vierailija
9/18 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heille on kiinteät aloitettu 3kk iässä lääkärin suosituksesta. Paino nousi tuolloin vielä hyvin, mutta lääkärin mukaan kannatti aloittaa, koska heillä kasvuvauhti oli hurja ja lääkärin mukaan maito enää pitkään riittäisi pelkäksi ravinnoksi. Meillä lapset söivät 1-2,5tunnin välein, mutten tuon syöntien tiheyden takia ajatellut alottaa esim. vellejä aiemmin. Tiedän kyllä myös perheitä, joissa mm. velli on alotettu n. 1kk iässä, että vauva nukkuisi öisin pidempiä pätkiä. Näiden lapset ovat yössä nukkuneet 3-4tunnin pätkiä jo rintamaidolla, mutta heidän mielestään olisi pitänyt nukkua mieluummin 6tuntia. Yhdelle näiden lapsista sitten tuli monen monta allergiaa kun velli alotettiin 1kk iässä ja kiinteät vähän yli 2kk iässä.

Vierailija
10/18 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minä syön aamulla klo 7 ennen töihin lähtöä aamupuuron, töissä klo 9 kahvi sämpylän/pullan kera, lounas klo 11, kahvit klo 14, päivällinen kotona klo 17 ja iltapala klo 19. Myös kaikki meidän perheen kolme lasta ovat syöneet vauva-aikana noin 2 h välein, eikä koululaisellakaan ole yli 3 h ruokailuvälejä.

Vierailija
11/18 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauvan ruuansulatus elimistö ei kestä tuollaista puolentunnin/tunnin välein imettämistä. Teillä mahtoi olla melko mahakipuisia vauvoja tuolla imetystahdilla.

Sen takia sitä imetystä ei suosita niin kauhean tiheästi, jotta saa maha myös levätä, eikä ole jatkuvassa käymistilassa. Parituntia on varmaan semmonen minimi syöttäväli.

Tää "syöttö 4 tunnin välein tai vauvan maha ei kestä" -juttuhan on vuosikymmeniä sitten keksittyä puppua. Antaa vauvan syödä, kun on nälkä.

Meillä muuten oli harvemmin syövällä vauvalla koliikki, mutta puolen tunnin/tunnin välein syövällä ei...

Vierailija
12/18 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään pojalla ole ikinä ollut mahavaivoja/koliikkia, vaikka saakin maitoa aina kun haluaa, poika 5kk, syöttöväli max 2 tuntia (yleensä syö useammin). Yöllä herää 2 kertaa syömään. Mieluummin syötän kun on nälkä kuin kuuntelen pienen nälkäitkua. Nyt jo vähän maistellaan soseita, mutta se ei vielä vaikuta imetyksen määrään mitenkään.

Vierailija
13/18 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli juuri samat ajatukset kuin ap:lla kun luin näitä "vellia 1,5 kk vauvalle" -juttuja.

Vauva on monessa asiassa dramaattisesti erilainen kuin aikuinen, esim. nukkumisessa, liikkumisessa, kommunikoinnissa. Tämän moni tajuaa, mutta sitten jos vauva esim. syö vaikka - hui hirveä - parin tunnin välein niin oletetaan että joku on pielessä ja aletaan tunkea velliä tai soseita kitaan.

Anoppini ollessa vauvan äiti oli juuri tuo neljän tunnin syöttöväli ohjeena ja voi jumankekka kun sillä saatiin tyytymättömiä vauvoja. Ainakin puolet vauvoista leimattiin koliikkivauvoiksi koska huusivat naama sinipunaisena jatkuvasti ja heitä sai sitten kanniskella yötä päivää ym. eli elämä oli juuri sitä "helvettiä". Surullista, kun pienellä muutoksella, lapsentahtisella imetyksellä, olisi tuokin aika voinut olla mukavaa ja nautinnollista.

Vierailija
14/18 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettää, joten korvikkeella kasvoi ja söi 2 tunnin välein korviketta. Kamalia vatsavaivoja ja huutoa oli paljon. Toinen lapsi jota imetin söi todella tiheästi eli juuri noin puolen tunnin välein niin yöllä kuin päivälläkin, vauvalla ei ollut vatsavaivoja. Eli en tosiaan nyt vertaisi noihin syöttövälien ja vatsavaivojen yhteyttä.

Vierailija
15/18 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas.

Me ollaan alettu antaan kiinteitä 3 kk ikäselle (koska ainahan niin on ihmiset tehnyt) ja neuvolan mukaan se on ihan jees.

Olen maitoa luovuttanut sairaalaan, jatkanut imettämistä vaikka kiinteitä annettu ja tiedän kaiken tiheänimunkausista.

Jos korviketta antaa eikä tarjoa useammin rintaa niin kyllähän se maidontuotanto hiipuu. Ja vaikka maitoa tuleekin niin äiti saattaa tuskastua tilanteeseen ja lopettaa koko homman.

Itse en ole koskaan laitoksella saanut maitoa herumaan pulloon saakka ja ihmetyttää kun tiedän pari joka lopettanut vaikka maitoa tulee jo laitoksella pulloon. syyksi sanotaan ettei maitoa oikein tullut?

Meillä on imetetty vaikka kiinteitä annettu, vaikka lapsi kuukauden ikäsenä nukkuu koko yön! Vaikka lapsi nukkuu koko yön niin olen pumpannut maitoa luovutukseen.

Haluaisin ap.lta kysellä miten HARVOIN hän itse syö?

Koska meillä syödään ihan normaalit 5-6 kertaa. Jos klo 9 on aamupala, lounas 11, välipala 14, päivällinen 16 ja iltapala 19 ja mahdollisesti myöhempi iltapalakin niin mikä tässä on HARVOIN? Meillä kaikki lapset syö näin ja jos vauva porskuttaa ylipitkän tauon (+4 h) niin alkaa hermostuttamaan. Mutta jos nukkuu yön läpi niin nukkuu, silloin imetys ei ole enää säännöllistä eikä imetyksen ethoon voi niinkään enää sen osin luottaa (muista ne kaksi lisäksi; menkat ei ole alkanut ja synnytyksestä alle 6 kk)..

Mutta siis se että kyllä kyllä normaaliruokarytmi on vastaava mitä aikuinenkin syö. Ellei syö itse riittävän usein!!

Alussa maistellaan tosin pari kertaa vauvan mukaan ja määrää lisätään tarjoamalla kiinteitä useammin. Nälkää alussa ei pahemmin hillitä koska puhutaan maistelusta.

Mutta tehän nää jutut tiedätte! :D

Vierailija
16/18 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin seinään kun pidensin ruokavälit 2...2,5 tuntiin. Vinkki tuli terkkari-anopilta ja on toiminut loistavasti sekä muilla meidän lapsilla että kavereiden lapsilla.

ainoa vaan... että vauvan ruuansulatus elimistö ei kestä tuollaista puolentunnin/tunnin välein imettämistä. Teillä mahtoi olla melko mahakipuisia vauvoja tuolla imetystahdilla.

Vierailija
17/18 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetettiin 5,5 kk asti, ja hienosti kasvoi. Ihan en siis allekirjoita tuota että olisi pakko syöttää yölläkin tiheään. Lapset tuntuvat olevan yksilöitä tässäkin suhteessa.

Monilla pienten lasten vanhemmilla on ihan perusjutut hukassa....

Esim. todella ylpeänä kehutaan kuinka meidän Maija 6kk on nukkunut jo kuukausia yöt heräämättä. Kun ihmettelin eikö yölläkään koskaan syö, niin selvis, että alussa ei jaksettu öisin imettää niin annettiin korviketta (äiti halusi levätä) ja sitten maidontulokin jo 1kk iässä loppui. (no kas kummaa, just yöimetyshän pitää maidon tuloa hyvin yllä). Sitten 3kk iässä siirryttiin jo kiinteisiin, kun ei maito enää nälkään riittänyt. (Vai oliskohan kuitenkin ollut vain ihan normaali tiheän imun kausi?)

Vierailija
18/18 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti Jorvista kotiuduttua, semmoisia 6-8 h siivuja. Päivällä on tankattu sitten enemmän. Hyväunisiakin lapsia siis on. Enkä minä ole ollut mikään suihkutissi, lypsämällä en ole puolta desiä enempää saanut ikinä kerralla.

Heh heh, no meillä kuopus nukkui alusta asti yöt heräämättä.Täysimetettiin 5,5 kk asti, ja hienosti kasvoi. Ihan en siis allekirjoita tuota että olisi pakko syöttää yölläkin tiheään. Lapset tuntuvat olevan yksilöitä tässäkin suhteessa.

Monilla pienten lasten vanhemmilla on ihan perusjutut hukassa....

Esim. todella ylpeänä kehutaan kuinka meidän Maija 6kk on nukkunut jo kuukausia yöt heräämättä. Kun ihmettelin eikö yölläkään koskaan syö, niin selvis, että alussa ei jaksettu öisin imettää niin annettiin korviketta (äiti halusi levätä) ja sitten maidontulokin jo 1kk iässä loppui. (no kas kummaa, just yöimetyshän pitää maidon tuloa hyvin yllä). Sitten 3kk iässä siirryttiin jo kiinteisiin, kun ei maito enää nälkään riittänyt. (Vai oliskohan kuitenkin ollut vain ihan normaali tiheän imun kausi?)