Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

asuntolainasta: jos ei ole takaajia mutta on hyvä työpaikka

Vierailija
30.06.2009 |

niin saako lainaa? täytyykö aina olla joku hlö takaajana?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten käsittääkseni täytyy. Osan lainasta takaa itse asunto ja osaan voi saada valtiontakauksta ja myös maksullista takausta pankeilla on, mutta kaikkien näiden jälkeenkin -ainakin meillä- piti olla henkilötakausta n. 10 % asunnon arvosta. Vaihtoehtoisesti tuon summan voi itse säästää tai laittaa takaukseksi vaikka velattoman kesämökin.

Vierailija
2/3 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pankit myyvät oma takaus -järjestelmää, jolloin ulkopuolisia takaajia ei välttämättä tarvita. Yleensä 75 % ostettavan asunnon hinnasta käy vakuudeksi, valtion takauksen, joka maksaa vähän, voi saada 15 %:lle ja sitten jäljellejäävälle 10%:lle tarvitaan jotain muuta vakuutta. Tämä muu vakuus voi olla pankin oma takaus, henkilötakaus, omaisuutta tms. Nyt kyllä asunnonostajat syynätään entistä tarkemmin, mutta kannattaa käydä pankista kysymässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon hinta 130 000, omaa rahaa 10 000, velkaa siis 120 000. Asunto vakuutena 70%, valtion takaus 15% ja loppu vakuudetonta. Tuon 120 000 olisin saanut ilman omaa osuuttakin eli silloin olisi pitänyt etsiä sen hintainen asunto.

Pankeista saa ( ainakin Aktia ja Nordea) myös kallista vakuutta lainalleen pankin kautta, mutta mun ei tarvinnut ottaa sitä, kun vakuudeton summa pieni ja tulot kohtuullisen hyvät ja vakaat.

Et siis tarvitse välttämättä henkilötakaajaa, eikä nykyään taida edes henkilötakaus riittääkään, vaan täytyy takaajalla täytyy olla omaisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän