Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juoksusta ja vartalosta

Vierailija
30.06.2009 |

Voiskohan olla mahdollista, että neljän viikon säännöllisen hölkkäharrastuksen jälkeen alkaisi vyötäröltä jo läskit haihtua..? Olen hökännyt tosiaan nelisen viikkoa, noin joka toinen päivä kerrallaan 25-30 minsaa. Jotenkin tuntuu, että uuma napakampi vai onko toiveajattelua vain.. No joka tapauksessa olen juoskuun hurahtanut ja kunto jo kohentunut selvästi :-)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olet saanut säännöllisen rytmin harrastukseen. Ja kun kunto kasvaa voi hölkkää venyttää 30-50 minuuttiin/kerta. Sitten alkaakin kunto olla jo erinomainen.

Vierailija
2/11 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki riippuu lähtökunnosta ja -koostakin.

Ota ihmeessä mittoja, jotta voit myöhemmin vertailla.

Itse olen juossut parisen vuotta ja kunto on kohentunut huimasti, reidetkin on paljon paremmassa kunnossa (ongelmakohtani).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottanutkaan, mutta kireät farkut saanevat toimia "mittarina". Kun ja jos alkaa vyötärön kiristys hävitä, niin tietää kiinteytyneensä.

Vierailija
4/11 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn ihan hyvin vetämään sauvakävelylenkkejä pari tuntia ylä- ja alamäkeen, mutta juokseminen ei onnistu minuuttia pidempään, alaselkä alkaa mennä notkolle ja sattuu? Olisi ihan kiva juosta kun ei tarvisi tehdä niin pitkiä lenkkejä kuin kävellen?

Vierailija
5/11 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aloitin niin, että kävelin muutaman minuutin, sitten hitaasti hölköttelin muutaman minuutin jne. kunnesa noin 30 minsaa tuli täyteen. Nyt siis yhteen putkeen sujuu jo se puol tuntia. Muuten en kipeydy, mutta ajoittain hälkän (en siis kovaa juokse) alussa akillesjänteet hiukan aristavat.

Vierailija
6/11 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkia ihmisiä ole tarkoitettu juoksemaan. En sano, etteikö sitä opi mutta faktaa on se, että toisille se oppiminen on helpompaa ja juoksemiseen on paremmat edellytykset.

Jos on hyvä kunto ja hyvä olo muuten niin jatka niitä lajeja, jotka sujuvat. Mm kymmenottelijoista huomaa, että vaikka kaikilla on rautainen kunto, toisilta se viimeinen 1500m ei vaan suju muuten kuin hammasta purren ja se tuskin on mielekästä liikkumista.

Vierailija
7/11 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn ihan hyvin vetämään sauvakävelylenkkejä pari tuntia ylä- ja alamäkeen, mutta juokseminen ei onnistu minuuttia pidempään, alaselkä alkaa mennä notkolle ja sattuu? Olisi ihan kiva juosta kun ei tarvisi tehdä niin pitkiä lenkkejä kuin kävellen?

liikuntatoimen sivuilla on aika hyvä juoksuohjelma. Löytyy esim googlettamalla sanoilla juoksuohjelma pori. Olen aloittanut sen mukaan ja hyvin toiminut. Kertaakaan ei esim jalat ole kipeytyneet. Tällä hetkellä jaksan juosta ehkä noin 7 km lenkkejä.

Todennäköisesti jos taistelet tuon minuutin yli, jaksaisit juosta melko pitkäänkin. Minulle tulee vieläkin parin minuutin juoksun jälkeen tuskainen vaihe, mutta sen yli kun pääsee, alkaa homma sujumaan. Käsittääkseni siinä anaerobinen vaihe muuttuu aerobiseksi.

Vierailija
8/11 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin juoksemisen kunto plussan juoksuohjelmalla, sen 5km:n ohjelman puolestavälistä suuriinpiirtein. Olenkin muuten ihemetellyt, että miksi siinä alussa (ekat 15-20 minsaa) on tosi takkuista meno, mutta sen jälkeen alkaa luistaa ja juoksu tuntuu hyvältä. Onkot tosiaan joku anaerobisen vaiheen muuttuminen aerobiseksi..?

Vierailija
9/11 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varovainen noiden akillesjännekipujen kanssa! Minulla oli tuota alkujuoksun aristusta joka paheni lopulta niin että vasemman jalan alaosaan akillesjänteen kiinnityskohtaan tuli tulehdus ja lepoa pakosta 8 viikkoa. Nyt olen aloitellut hiljalleen uudelleen.

Eli muista venytellä hyvin lenkin jälkeen, äläkä ylirasita.

Muuten en kipeydy, mutta ajoittain hälkän (en siis kovaa juokse) alussa akillesjänteet hiukan aristavat.

Vierailija
10/11 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin lukenut, että pitää venytellä ja olla varovainen. Siksi olen yrittänyt pitää vauhdin hiljaisena ja himmata vauhtia, jotta akillesjänteetkin kehittyisivät. Eivät onneksi ole kipetä koko aikaa. Vain juoksun alussa.

ap

Vierailija
11/11 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juostessa kuuluu vatsa pitää tiukkana ja selkä suorassa keskivartalon lihasten avulla.