Kätilö vastaa kysymyksiinne
Kommentit (25)
Arpi kohdussa on aina jonkinasteinen riski seuraavassa synnytyksessä, oli synnytystapa sitten mikä hyvänsä. Todellisuudessa harvoin mitään sattuu kuitenkaan, joten ole aivan turvallisella mielellä.
klö
asiakkaina? Ovatko he vaatimattomia, pelkääviä tai kaiken etukäteen kirjasta lukeneita? Onko muutenkaan mitään eroja synnyttäjissä iän perusteella?
Ei ole, tiedämme kyllä kivunlievityksen hyvätkin puolet, mutta kieltämättä äitien puudutusfanaattisuus ja vaatimukset joskus rasittavat.
klö
asiakkaina? Ovatko he vaatimattomia, pelkääviä tai kaiken etukäteen kirjasta lukeneita? Onko muutenkaan mitään eroja synnyttäjissä iän perusteella?
Yleistää ei pitäisi, mutta usein vanhemmilla, lukeneilla ensisynnyttäjillä on kovemmat suorituspaineet kuin nuorilla sekä synnytyksen, että lapsenhoidon ja imetyksen suhteen.
klö
ihania kokemuksia. jälkeenpäin mietityttää haittaako ponnistusvaiheessa huutamiseni ja karjumiseni kätilöä? tuntuu niin eläimelliseltä..
Esim. vedessä olo, kauan kestänyt ponnistusvaihe tms. Siis keskimäärin.
ihania kokemuksia. jälkeenpäin mietityttää haittaako ponnistusvaiheessa huutamiseni ja karjumiseni kätilöä? tuntuu niin eläimelliseltä..
Ei haittaa kunhan ponnistaminen vaan sujuu huudosta huolimatta, mutta jos kaikki energia menee karjumiseen eikä ponnistamisesta tule mitään, silloin haittaa.
klö
mä saan toisen lapsen heinäkuussa niin onko mahdollista saada epiduraali,parakervikaali ja putendaalipuudutus?onhan tossa varmaan liikaa,mutta kun mua pelottaa se ponnistusvaihe niin paljon ni oisko näistä toi putendaalipuudutus paras ja laittavatko sitä mielellään kun olen lukenut että ois harvinaista suomessa?
Esim. vedessä olo, kauan kestänyt ponnistusvaihe tms. Siis keskimäärin.
Avautumisvaiheessa lämpimässä vedessä oleilu pehmentää kyllä välilihaa ja öljyämisestäkään ei ainakaan mitään haittaa ole.
klö
Kyllä mielestäni. Itkuisia, levottomia, täriseviä, vapisevia, usein laihoja ja jotenkin kärsineen näköisiä.
klö
Minulta murtui häntäluu viime syksynä. Syyskuussa on edessä synnytys. Tuleeko tämä murtunut häntäluu jotenkin huomioida tai kannattaako siitä siis ylipäätään mainita neuvolassa? Murtuuko häntäluu väistämättä uudelleen synnytyksen yhteydessä?
Se oli niin kipeä, että olin 2kk kokonaan ilman liikuntaa, ja viikon-pari elämä oli yhtä tuskaa! Takana jo neljä alatiesynnytystä ja samaa toivoisin edelleen.
Kiitos!
mä saan toisen lapsen heinäkuussa niin onko mahdollista saada epiduraali,parakervikaali ja putendaalipuudutus?onhan tossa varmaan liikaa,mutta kun mua pelottaa se ponnistusvaihe niin paljon ni oisko näistä toi putendaalipuudutus paras ja laittavatko sitä mielellään kun olen lukenut että ois harvinaista suomessa?
Riippuu täysin synnytyssairaalastasi ja sen resursseista. Kaikkia et ehkä edes tule tarvitsemaan. Pudendaali on ponnistusvaiheen puudutus, joissakin sairaaloissa sitä käytetään yleisesti, joissakin ei lainkaan.
klö
Minulta murtui häntäluu viime syksynä. Syyskuussa on edessä synnytys. Tuleeko tämä murtunut häntäluu jotenkin huomioida tai kannattaako siitä siis ylipäätään mainita neuvolassa? Murtuuko häntäluu väistämättä uudelleen synnytyksen yhteydessä?
Se oli niin kipeä, että olin 2kk kokonaan ilman liikuntaa, ja viikon-pari elämä oli yhtä tuskaa! Takana jo neljä alatiesynnytystä ja samaa toivoisin edelleen.
Kiitos!
Riippuu, millaiseen asentoon häntäluusi on luutunut. Jos tulee pitkälle synnytyskanava-alueelle, se saattaa synnytyksessä murtua uudelleenkin. Neuvolassa eivät varmaan asialle voi mitään, mutta synnyttämään mennessäsi voisit sairaalassa asiasta mainita.
klö
tässä ois pikkasen jatkoa.niin synnytän tyksissä että tiedätkö onko siellä tapana antaa pudendaalipuudutusta?
[Tavallisimmin sydänäänilaskut tai muuten "huono" sydänäänikäyrä, synnytyksen edistymättömyys, tarjontavirhe,napanuoran esiinluiskahdus harvinaisempi syy.
klö
1 v 3 kk? Minulle ei annettu rajoituksia. Kasvaako riskit toisessa sektiossa verrattuna ensimmäiseen?