Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään ollut LISÄkilpirauhasarvot koholla?

Vierailija
29.06.2009 |

Minulla ne olivat hieman, arvo oli 8,7 (viitearvot 1-7,5).

Lääkäri oli jotenkin ihan sormi suussa ja päivitteli, kuinka harvinainen vaivani on. Laittoi eteenpäin tarkempiin tutkimuksiin.

Nyt olen etsinyt netistä tietoa tuosta, ja joka paikassa toitotetaan, että myös kalsium-arvioissa pitäisi olla häikkää. Ne olivat kuitenkin normaalit, kuten myös kaikki muut laajassa verenkuvassa otetut arvot.

Miten teillä muilla on ollut? Onko tuo arvo paljon vai vähän koholla?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut kyseistä vaivaa jo kymmenisen vuotta. Nyt vain pikaisesti vastaan sulle, enkä ehdi etsimään omia labratuloksiani.

Jos lisäkilpirauhashormoniarvo PTH on koholla, se voi aiheuttaa luuston haurastumista. Onko luuntiheytesi tutkittu? Itse taistelin itseni kyseiseen tutkimukseen, kun lääkärit eivät ottaneet minua todesta. Mulla todettiin luuntiheyden aleneminen eli osteopenia joa kolmikymppisenä.

Ilmeni,että olen kärsinyt pahasta D-vitamiinin puutteesta, jolloin PTH kohoaa ja luusto haurastuu. Onko sulla D-vitamiiniarvot tutkittu?

Itsellänikin muistaakseni kalsiumarvot olivat kutakuinkin normaalit.

Nyt syön loppuelämäni D-vitamiinia noin 25mg, kun normaalisuositus on noin 7,5-10mg/vrk. Ilmeni myös, että vaikka D-vitamiinitasoni nousi normaalialueelle (yli 40), se ei riitä laskemaan PTH arvoa normaaliksi. Vasta kun D-vitamiinitasoni on 80-90, pysyy PTH normaalina. Tämä on sisätautilääkärin mielestä yksilöllinen ominaisuus, joka siis hoidetaan syömällä tuo iso määrä D-vitamiinia.

Vierailija
2/4 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ehdit myöhemmin katsoa tuloksesi, niin laita niitä tänne.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksun kanssa taas pikaisesti kaiveltiin papereita ja vastaan vielä vähän.

Viitearvot ja asteikot saattavat olla eri labroissa tehdyissä kokeissa erilaiset,siihen kannattaa kiinnittää huomiota.

PTH (eli juuri se lisäkilpirauhashormoniarvo) itselläni on useimmiten tutkittu asteikolla, jossa normaali on välillä 8-73. Suurin arvoni oli 114, useimmiten se on ollut luokkaa 75-80. eli lievästi koholla.

Kerran on tutkittu asteikolla, jossa normaali on ollut 1-7,5. silloin arvoni oli 12. Mielestäni sinulla on siis lievästi arvo koholla, mutta niin minullakin on useimmiten ollut ja silti aiheuttanut sitä luuston haurastumista.

Onko sinulla suvussa osteoporoosia? MInulla on äidillä ja perinnöllinen riski on siis aika suuri.

Niinkuin muistin, kalsiumarvoni ovat aina olleet normaalit. Esimerkiksi viimeksi 2,45. Normaalialue tässä tutkimuksessa 2,15-2,51.

Vaivalleni on joskus annettu nimi sekundaarinen hyperparatyreoosi ja sitten lisäksi se löytynyt osteopenia.

Itse olen huomannut, että esimerkiksi terveyskeskuksen yleislääkärit eivät juuri asiasta tiedä, vaan asia kuuluu sisätautilääkärille eli endokrinologille.

Olisi kiva kuulla lisää, mitä sinun kohdallasi tutkitaan ja todetaan. Mulle voi lähettää myös sähköpostia osoitteeseen kisutar@luukku.com. Itseasiassa eksyin tälle keskustelupalstalle aivan vahingossa, kun piti mennä katsomaan osto- ja myyntiosastoa. En koskaan aikaisemmin ole täällä käynytkään.

Vierailija
4/4 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etsinyt paljon tietoa aiheesta tänään. Tosiaan hämää hieman se, että kalsiumarvo on normaali.

Löysin sellaisenkin tiedon, että PTH voi nousta keliakiassa, ja minulla on keliakia. Hoitotasapainon eli ruokavalion pitäisi kyllä olla kunnossa. Hoitamattomassa keliakiassahan on myös osteoporoosin riski.

Mutta tosiaan, voihan tuo D-vitamiinin puutteestakin johtua. En ehkä juo tarpeeksi maitoa.

Kun netissä pyörii, niin löytää tietenkin kaikkia vakaviakin syitä (syöpä tms) kohonneisiin arvoihin, mutta onneksi ne ovat tässä tapauksessa hyvin harvinaisia.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi