Miksi tällä palstalla laihat ja hoikat ovat muiden nyrkkeilysäkkejä?
Olen törmännyt lukemattomiin viestiketjuihin, kuten nytkin pyörivä pullukka uimahallissa -ketju, joka alkaa sillä, että joku dissaa lihavan tai huonokuntoisen - yleensä naisen - ulkonäköä.
Ensimmäiset kommentit noudattavat samaa kaavaa: hyi, olet pinnallinen - olet ilkeä - sinulla ei ole elämää - lihavakin voi olla kaunis, sehän on makuasia jne.
Mutta jossain vaiheessa joku aina väittää, että lihava/pyöreä on kaunis ja laiha/hoikka ruma. Vaikka juuri on leimattu lihavuuden haukkujat ilkeiksi idiooteiksi, ei ole mitään ongelmaa haukkua hoikkaa luukasaksi, laudaksi, keskenkasvuiseksi, epäseksikkääksi, heikkoitsetuntoiseksi, rumaksi, anoreksikoksi, bulimikoksi ja huonoksi esikuvaksi/äidiksi lapsilleen. Yleensä saamma myös nautiskella tissejä/persettä fiilistelevästä miesnäkökulmasta ja vastaavasta naisversiosta, jossa kerskutaan sillä, että kyllä (oma) uhkeus nyt vaan kääntää päitä ja on parasta ja viehättävintä ja seksikkäintä eikä ne miehetkään muuta halua, paitsi valehdellessaan.
Kertokaapa siis minulle, arvon naiset ja herrat, miksi laihat ovat vapaata riistaa, mutta lihavuuden haukkuminen tökeröä ja pinnallista?
Kommentit (6)
Anoreksia on eri asia, sehän on sairaus, ja joskus voi olla huolissaan.
Ennemmin pullukkaa koskee kun luuviulua
Miehenä vastaan että ennemmin lihava kuin lauta luuranko
Mä olen nähnyt uimahallissa monta laihaa naista ja ihmetellyt, että miten ne on päästäneet itsensä sellaiseen kuntoon.
Eivätkö tajua syödä itseään normaalipainoisiksi? Tai edes ymmärrä hävetä itseään, kun ovat vain luuta ja nahkaa.
Mitä paremmassa kunnossa ja mitä kiinteämpi, niin sitä kusipäisempi ihminen(=itseään täynnä oleva, joka vaati muilta samaa)
Munkin kaveri laiha ja kukaan mies ei sitä katso, mua katsoo, kun isot uhkeat muodot...
Minulla monta lihavaa ystävää ystävää, joiden miehet palvovat heitä... myös hoikkia ystäviä joiden miehet lähteneet vielä timmimmän perään... Pointti siinä että nämä lihavien kanssa olevat todella rakastavat vaimojaan ja hyväksyvät heidät
Laiha on siis ruma, kusipäinen eikä sen mies oikesti rakasta sitä. Kyllä mä pidän näitä ihan yhtä pahoina kuin ketjun aloitusta, jossa ilkutaan nuorta, löysää naista uimahallissa. Ilkeitä kaikki.
Satuin vaan lukemaan tuota ketjua ja piti päästä vähän purkamaan. Jos nyt on päässyt niin pitkälle, että ymmärtää, ettei ole oikein nimitellä lihavia, miksei voisi samantien tajuta, ettei ole hyvä lihavan puolustus todeta, että "laihahan se vasta ruma onkin"?
Ja tota anorektikkojuttuakin on alettu käyttää aseena eikä huolen ilmauksena. Henkilölle, joka on laiha, mutta jonka ruokasuhde on ihan normaali, on jostain syystä olevinaan reilua sanoa, tai ainakin selän takana juoruta, että se on oikeasti ovela anorektikko tai bulimikko. Musta noi anoreksiajutut alkaa jo muistuttaa vuosisadan takaista hysteriaan vetoamista, jolla mitätöitiin kaikki, mitä nainen, jolla oli asennetta teki. Ja tällä en viittaa siihen, että laihuus olisi asennetta, vaan siihen, että mistä lähtien on ollut okei jaelle kovin kepein perustein ihmisille sairausluokituksia? En mäkään sano eri mieltä olevista, että ne on tollasia kun ne kuulee ääniä.
T. ap
Mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että laihuus on rumempaa kuin lievä lihavuus.
niin ei ole pelkoa siitä, että tajuaisi, mikä oli viestin kirjoittajan pointti... Noistakin ap:n etsimistä viestipätkistä osa oli asiayhteydessään luettavissa vähän toisin, esim. toisinkirjoituksina niihin jo edellä olleisiin lihavia parjanneisiin viesteihin. (Eli jos vastaava juttu oli ekaksi lihavasta, niin on varmaan totta, että vasta kun juttu on käännetty laihasta kertovaksi, laiha tosiaan tajuaa, että viesti tuntuu ikävältä.)
Ja taisi olla toi viitattu viestiketjukin vuosien takaa, eli enpä ihan lähtisi yleistämään, että tällä palstalla keskimäärin hoikkia haukuttaisiin vaan lihavista on ikävään sävyyn puhe alunperin.
Lihavilla on huono itsetunto ja syyllisyys itsekurin puutteesta. Pitäähän sitä johonkin purkaa.
---
itsekurin pitäminen niin voimille, että pitää hyökätä toisten kimppuun?
eikö se sitten ole tökeröä aloittaa viestiketjua siitä että joku on lihavuudesta huolimatta kehdannut mennä uimahalliin ja joku päättää tehdä siitä julkisen vitsin netissä? kyllä luukasaksi haukkumiset jäävät siinä kakkoseksi jos mitataan kumpi on pahempi.
t. en kuulu kumpaankaan kastiin (BMI 25)