Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6-vuotias seikkailee tuntikaupalla yksin...Normaalia?

Vierailija
28.06.2009 |

LÄhelläni asuu perhe, joka antaa 6-vuotiaan kulkea yksin kylillä lähes koko päivän. Poika lähtee aamulla pyöräilemään, menee ihmisten koteihin,kenelle nyt sattuu sisään pääsemään, ei välttämättä käy kotona edes syömässä. Joskus tulee kotiin illalla kymmeneltä, joskus ollut pidempäänkin reissuillansa. Ja tämä on siis päivittäistä. Kännykkä lapsella on, mutta siihen ei vastaa, jos äiti soittaa. Asumme pienessä maalaiskaupungissa. Miten tähän tilanteeseen voisi puuttua? Äiti vain sanoo, että ei voi sille mitään, jos lapsi lähtee. Kyllä kai 6-vuotiaalle täytyy voida jotain, pitää vaikka lukkojen takana, ettei karkaisi?

Mitä olette mieltä, eikö tämä ole pian jo lastensujlullinen asia?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää perhe turhankin tuttu. Olen yrittänyt puuttua asiaan, ja sanonut, että jos sitten ottaisi lapselta pyörän pois, jos kerran karkailee sen kanssa. Äiti vaan sanoo, ettei sille mitään voi. Välillä tuntuu, että äiti pääsee siinä vähemmällä, jos tämä lapsi seikkailee pitkin päivää ja äiti saa olla pienemmän kanssa kotona. Tosin nyt äiti on aölkanut pitää pihalla myös tätä 2-vuotiasta yksin!Heidän talon vieressä ei ole maantietä, mutta hiekkatie silti, jossa myös autolla ajetaan.

Vierailija
2/29 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä olen itse tiukkis ja tämä tuttavaperheen käytös onkin normaalia..

t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kiusannut samanmoinen touhu. Lapsi on 6v ja ikäistään vielä pienemmän kokoinen. Sellaista "katujätkäviisautta" sillä kyllä on, mutta en ikinä antaisi.

Tutustuimme tuohon poikaan kun oma lapseni oli 6v ja tämä lapsi 5v. Ihan samoin haahuili silloinkin. Pitkin maita ja mantuja, en tiedä koska kotona kävi... tuli aina meille ja vaati ruokaa.

Arveluttaa, mutta kun ei varsinaisesti mitään ole tapahtunut, niin... ai niin: ja asumme suuressa kaupungissa, tosin vähän syrjässä.

Vierailija
4/29 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyseessä vielä erityislapsi, joka luottaa keneen tahansa ja joka itse puolestaan voi olla hyvinkin aggressiivinen muita lapsia kohtaan. Itse olisin sydän syrjällään, jos oma lapseni seikkailisi tuon ikäisenä teillä tietämättömillä 12-14h/vrk!

Vierailija
5/29 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuu sitten kaupungissa tai maaseudulla.

6-vuotias on vielä aika pieni luuhaamaan koko päivän yksin ties missä.

Aika heikko esitys äidiltä jos ei muka saa lapselleen rajoja ulkona liikkumisen ja syömään tulon suhteen jne.

Kyllä itse ainakin haluan tietää missä oma poikani menee. Pojalla kännykkä ja avain mukana. Välillä jättää kännykän kotiin jos menee vastapäiselle naapurille ja ovat sitten meidän taloyhtiön tai heidän pihassaan tmv.

On nyt 8v ja tämä kesäloman alku mennyt niin että poika lähes koko päivän aamukymmenestä iltakahdeksaan kavereiden kanssa. Käy välillä syömässä, juomassa tai muuten vaan kotona. Ovat vuoronperään kavereiden kotona tai meillä tai ulkona. Minusta tämä ok.

Pojalla tarkat rajat missä saa kuljeskella. Asumme rauhallisella pientaloalueella.

Vierailija
6/29 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pk:ssa töissä ja olen usein ihmetellyt sitä, että toiset lapset saavat/joutuvat tosi pieninä ulkoilemaan yksin ilman aikuista. Moni niistä on vielä sellainen, jota ei edes päiväkodissa turvallisten seinien sisällä voi päästää aikuisen valvovan silmän alta leikkimään esim. pienryhmähuoneeseen tms. vaan heidän tekemisiään täytyy valvoa tosi tarkasti ja miettiä kenen kanssa heitä kannattaa päästää leikkimään. Äidin mielestä saattaa olla tosi huvittavaa, kun oma lapsi on niin "omatoiminen" että käy yksin kioskilla 4-vuotiaana. Tietynlainen vieraiden aikuisten aristelu ja ujostelu suojelee pientä. Mutta toiset ovat turhan rohkeita ottamaan kontaktia kaikkiin vastaantuleviin.

Vierailija
7/29 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin päästän toki oman 8-vuotiaani päiväksi ulos, mutta kyllä minä aina tiedän, missä herra liikkuu. Ja hän vastaa kyllä puhelimeensakin. Jos ei suostuisi vastaamaan tai lähtisi ilman lupaa, siitä seurausi arestia.Mutta tämä ap-äiti kohauttaa vaan olkapäitään ja sanoo, ettei voi lapselleen mitään :(. Äiti ei kestä lapsen raivareita, ja kai se on sitten helpompaa päästää lapsi teille tietämättömille!

Vierailija
8/29 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisen, jolla on huoli lapsesta tulee tehdä ilmoitus. Viranomaiset sitten päättävät millaista apua perhe tarvitsee, jos apua tarvitaan.

Ei ole normaalia, että lapsi kulkee pitkin maita ja mantuja yksin eikä vastaa puhelimeen. Omassa pihassa voi toki olla yksinkin, mutta silti pitäisi välillä käydä ilmoittautumassa.

Vierailija
9/29 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pojan surkea kohtalo vaivaa sinua, puutut siihen. Tämä on sinun ja moraalisi välinen asia.

ehkä olen itse tiukkis ja tämä tuttavaperheen käytös onkin normaalia.. t.ap

Vierailija
10/29 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo.

Vierailija
11/29 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pojan surkea kohtalo vaivaa sinua, puutut siihen. Tämä on sinun ja moraalisi välinen asia.

ehkä olen itse tiukkis ja tämä tuttavaperheen käytös onkin normaalia.. t.ap

Voi että mua ärsyttää nämä ihmiset, jotka tietää, että lapsella on joku vinossa, mutta eivät mukavuudenhalustaan tai jostain kummallisesta kainostelusta johtuen tee asialle mitään! Kyllä sinne lastensuojeluun voi soittaa, vaikka asiaan ei liittyisikään viinaa, huumeita ja väkivaltaa. Antaa viranomaisten päättää, mitä asialle voi tehdä ja mitä ei. Jos ei kerran ap:n sanominen auta.

Vierailija
12/29 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä tiedä, ennen vanhaan, esim. se pikkuinen lotta- elokuva, sehän haahuilee koko päivän itsekseen. aivan yksin. ismmat sisaret koulussa. käy puhumassa kaupoissa, naapureilla.

jos saakotona ruokaa ja rakkautta, on oma koti aina parmpi kuin laitos, jossa jopa kiduttamista ja valtavien rahasummien takia otettu säilytykseen. tutkimusten mukaan huostaanottolasten tulevaisuus on heikko.

vai miksi kehotatte tekemään lastensuojeluilmoituksen? jotta "pääsee" jonneki laitokseen/perhekotiin, jossa häntä katsoataan vain ja ainoastaan manin takia.

vai jotta kotiin saa apua? ei perhetyöntekjän kyttääminen kenenkään voimavaroja kasvata jos ne jo enneestän ovat vähissä, eikä minun tietääkseni nykyään mitään muuta apua ole.

ennen naapurit auttoivat ja juttelivat lapsile, joiden vanhemat eivät jaksaneet tai hakkasivat jen

Vierailija
13/29 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas fatalistinen asenne tuolla edellisellä.

Ei tietenkään ole normaalia, että 6-vuotias seikkailee yksin kaiket päivät ja kiertää talosta taloon kerjäämässä rakkautta, seuraa ja ravintoa. En tiedä millainen ajatusmaailma on ihmisellä, joka joutuu edes miettimään onko se hyvä asia. Eikö se nyt ole itsestään selvä, että ei ole.

Jos et ap voi syystä tai toisesta puhua lapsen vanhempien kanssa suoraan asiasta, niin eikö sitten seuraava ratkaisu ole se viranomaisten puuttuminen? Keinoja on monia. Voit olla yhteydessä vaikka neuvolaan. Voit tehdä lastensuojeluilmoituksen tai voihan tuosta tehdä vaikka rikosilmoituksen. AP:n kertomuksen perusteella on kyse heitteillejätöstä.

Minusta on todella outoa, että naapurit eivät millään lailla puutu asiaan. Jos meidän oven takana kolkuttelisi tuntematon 6-vuotias, niin eikö nyt tulisi mieleen alkaa kyselemään, että mistäs sinä olet kotoisin ja oletko eksynyt. Jos taas olisi tuttu, niin eikö sitä voi lähettää kotiin ja soittaa vanhemmille, että täällä on karkulainen.

Ja tuttujen lastenkin kotona voi olla mitä tahansa ongelmaa joka ei päälle päin näy. Lapsia pahoinpidellään, laiminlyödään jne.

Entisaikoihin mun mielestä ei kannata verrata ollenkaan. SIlloinhan vasta lapset olivatkin heitteillä. Sen "kasvatuksen" tulokset on sitten näkyvissä vaikka siinä, että on ollut ihan normaali kasvatuskeino pahoinpidellä omia lapsiaan.

Vierailija
14/29 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpana mieleen tulee naapurin 6v tyttö, ikäistään lapsellisempi, kovin pienikokoinen, ja kuten joku sanoi - "katujätkäviisas".

Ei usko ketään eikä mitään. Riitaantuu herkästi kaikkien kans jne. Luuhaa pitkin nurkkia pihasta toiseen. Alle 4-vuotiaasta kulkenut. Äiti ei kuulemma voi sille mitään. Kun "lapset nyt vaan on semmosia".

Itse en jatkuvan juoman ja ruuankerjäämisen, tavaroiden rikkomisen, paikkojen sotkemisen ja omien lasteni kanssa riidanhaastamisen takia tuota katulasta pihallemme ota. Eripuraa aiheuttamaan. Ikävää, mutta kun ei voi pelastaa kaikkia. Että näitä "katulapsia" on ihan hyvämaineisillakin alueilla.

Vanhempien piittaamattomuus ei katso sosiaalista asemaa.

Vierailija
15/29 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti pelkkä keskustelu riittää, eikä siitä aiheudu mitään negatiivista. En miettisi tuollaisia, vaan olisin jo tehnyt sen ilmotuksen.

Vierailija
16/29 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 7-vuotias saa yksin kävellä puolen kilsan päähän kaverilleen. Muuten on omassa tai kavereiden pihassa. Ja asutaan "maalla" ... Taidan olla tosi tiukkis...

Vierailija
17/29 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis nämä ihmiset, keille kylään menee, ovat lapsen perheelle vieraita ihmisiä! Joskus käy mummojen luona, joskus vieraillut tuntmattomalla romaniperheellä!

Vierailija
18/29 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma pian 7-vuotiaani on ulkona myös koko päivän kavereiden kanssa. Käy syömässä ja pysyy kodin lähellä. Olen miettinyt pitäisikö pakottaa olemaan kotona, mutta mitäpä se täällä sisällä tekisi... Eli annan mennä. Jos joutuu ongelmiin niin vapauksiin puututaan. On oikein reipas ja hyväkäytöksinen, eli olen antanut vapauksia.

Vierailija
19/29 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvaamaton, ja voi saada päähänsä mitä tahansa ja luottaa keneen vain. Toisia lapsia kohtaan voi olla hyvinkin väkivaltainen. Kouluun tämä lapsi menee erityisluokalle kehitysviiveen takia.

Ymmärrän kyllä, että lapselle pitää antaa myös vapauksia, mutta mielestäni tämä tapaus ylittää normaalin rajan. Lapsi käy tosiaan täysin tuntemattomilla ihmisillä,eikä äiti tiedä yhtään, missä lapsi liikkuu. Välillä tuntuu, ettei edes välitä.

Vierailija
20/29 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat sitten toisen riesana kun vanhemmat ei voi niille mitään.

10 vuotiaina heillä onkin sitten jo muut kujeet ja taas vanhemmat huokaa, ettei niille voi mitään.

Itse käännytän nykyään kylmästi pois nämä koko päivän seikkailijat, jotka ei viihdy kotona. 7 vuotiaskaan ei ole vielä minusta kypsä luuhaamaan koko päivää pois kotoa. Ja ennen kaikkea, minä en ole velvollinen huolehtimaan niistä ja ruokkimaan niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä