"Aina sä pilaat kaiken, mä en saa ikinä tehdä mitään..."
"Voi kun olis ihanaa kun kukaan ei koskaan kieltäisi, ei olis kotiintuloaikoja eikä mitään ja sais tehdä mitä huvittaa."
Oliskohan se vaan kuitenkaan niin ihanaa kuin herra 10-vee kuvittelee? :)
Kommentit (17)
Toimii pienemmillä, meillä eskari, toisinkin päin. Kun vkl oikein patistamalla patistaa aamusta iltaan että mene nyt touhuamaan niitä omiasi mitä et koskaan saa tehdä rauhassa loppuun, että
tänään on aikaa....niin johan tullaan kysymään saako tyhjentää tiskikonetta jne.
Kai jonkun 10v voi ihan hyvin kesälomalla kerrankin antaa pelata aamuun asti. Viedä vielä sipsiä ja limppaa viereen tarjolle. Kotiintuloajoista en menisi joustamaan.
En ymmärrä tuota teinien käskyttämistä. Antakaa heidän joskus lomailla ja tehdä mitä tahtovat omassa kodissaan. Koulu on rankkaa ja kesäloma on todellakin ansaittu. Ei se ole vaarallista jos joskus pelaa aamuun asti kunhan ei häiritse muita :)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 20:59"]En ymmärrä tuota teinien käskyttämistä. Antakaa heidän joskus lomailla ja tehdä mitä tahtovat omassa kodissaan. Koulu on rankkaa ja kesäloma on todellakin ansaittu. Ei se ole vaarallista jos joskus pelaa aamuun asti kunhan ei häiritse muita :)
[/quote]
Just näin :3 t. teini
Eihän se vaarallista ole, mutta kyllä siitä ainakin mulla tuli tapa 9-10 vuotiaana, vaikkakin nykyään en enää pelailekkaan edes päivittäin kun aikaisemmin se oli 5-10h, joskus jopa 16h päivässä.( Olin niin kerpeleen hyvä ja siitä tuli hyvä fiilis :) Ja ei en ole mitenkään syrjäytynyt, päinvastoin. Mutta en minä silloinkaan joka päivä himassa istunut, vaikka mahollisuus olisi ollutkin. Ja pidin muuten itseni kokoajan hyvässä kunnossa, vaikka suurimman osan makoilinkin. Ja voihan olla kun kielletään se alkaa enemmän kiinnostamaan. Eikö se niin yleensä mene. Mulla se pelaaminen meinas tulla jo korvistakin ulos ja alko kyllästyttämään. Mutta en silti väitä, että lapsen kannattaa antaa pelata yhtä paljon kun itse pelasin, suuri osa luultavasti passivoituu jos hänelle ei mikään muu merkitse mitään, paitsi pelaaminen. En tiedä oliko tämä nyt kellekkään hyödyksi, mutta tulipahan sanottua :)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2009 klo 01:34"]Siis kysyikö joku oikesti etä miksei anna äiti pelata aamuun asti????????????????
En kyllä minäkään antaisi.Meillä ei tosin ole vielä muksut teinejä mutta ku siihen ikään tulevat nnin eivät taatusti istu KOKO päivää koneella pelaamassa tai edes telkkaria katsomassa .Ja kyllä meilläkin muksut viimeistään kymmeneltä saavat herätyksen jos siihen mennessä eivät ole ylös nousseet.Poikkeuksena on arkiaamut jolloin on pakko herätä aikaisin.
Nyt joku tietysti pitää mua hirveänä tiukkismammana mutta kyllä kersoilla pitää tietyt rajat ja säännöt olla.
[/quote] meillä on ollut kesän kohokohta, kun olen luvannut lomalla yhtenä tai kahtena yönä pelata aamuun. Olen varmaan hirveä mamma :) muistan, kuinka kiva itsestä oli nuorena valvoa joskus kaverin kanssa aamuun
70-luvulla, alle kouluikäisenä, saatiin valvoa jouluaattona niin pitkään kuin haluttiin. Ei menty pilalle, tuskin menee nykylapsetkaan jos äiti kerran pari vuodessa löysää nutturaa.
-11-
Parasta joulussa oli just se et sillon saatiin veljen kanssa valvoa niin myöhään ku jaksetaan. Saatiin yleensä joku iso legorakennus tms. Jota sitten koottiin koko yö. Muistan kerrankin että koottiin legolinnaa viiteen asti aamulla. Se oli huippua :) kesäsin saatiin myös valvoa jollonkin niin myöhään ku haluttiin. Käytiin joskus yöllä kalastamassa. Se oli tosi mukavaa ja jännää. Pelastusliivit meillä toki oli, mutta niihin aikoihin ei ollut edes kännyköitä. Sovittiin vaan takaraja millon pitää olla kotona. Pienet vapaudet sillon tällön on lapselle tosi kova juttu. Tokikaan jatkuvaksi tavaksi yömyöhään valvomista ei voi sallia.
Ainakin tuon otsikon lauseen kuulin jokin aikaa sitten 54-vuotiaan isäni suusta, puhui äidilleni eli vaimolleen. Argh.
kun oli tuttua tekstiä! Meidänkin herra 10v laukoo suustaan just noita ap:n ja 3:n juttuja. Ja nyt varsinkin kun on kesäloma...
On se äiti kamala, kun ei anna aamuun asti tietsikalla pelata ja sitten nukkua pitkälle iltapäivään. Kun ei mulla oo muutakaan tekemistä... :)
On se äiti kamala, kun ei anna aamuun asti tietsikalla pelata ja sitten nukkua pitkälle iltapäivään. :)
Siis kysyikö joku oikesti etä miksei anna äiti pelata aamuun asti????????????????
En kyllä minäkään antaisi.Meillä ei tosin ole vielä muksut teinejä mutta ku siihen ikään tulevat nnin eivät taatusti istu KOKO päivää koneella pelaamassa tai edes telkkaria katsomassa .Ja kyllä meilläkin muksut viimeistään kymmeneltä saavat herätyksen jos siihen mennessä eivät ole ylös nousseet.Poikkeuksena on arkiaamut jolloin on pakko herätä aikaisin.
Nyt joku tietysti pitää mua hirveänä tiukkismammana mutta kyllä kersoilla pitää tietyt rajat ja säännöt olla.
Vanhempien tehtävä on tuottaa lapsille pettymyksiä. Eli asettaa rajoja.
Viimeks tänään kuulin sen mun 8-vee tytöltä kun en allergioiden ja atooppisen iho takia ole häntä vielä leirille päästänyt.. Ehkä ens vuonna sitten. mutta sit on jo uus aihe minkä takia mä pilaan hänen elämän =)
Se on tätä tää perhe-elämä =)
meillä se tulee vielä itkun ja dramaattisen heittäytymisen yhteydessä 8 v tytöllä.
Tietokoneesta kun puhutaan: 6 vuotias poika ei saanut eilen illalla peliään toimimaan ja isä oli veljellään käymässä. Siinä haukuttiin sitten isä eikä äiti, kun kone ei toiminut. Aina 10 minuutin välein itkullla säestettynä.
Ja valitettavasti kyllä tuo Mieskin osaa tuon lauseen, kun joutuu joskus omia toivemenojaan ja tekemisiään rajoittaa perheen yhteisten menojen vuoksi.
Ja taidanpan tuon itsekin olla heittänyt joskus miehelle... kun hän menee omiin menoihin ja estää perheen yhdessä liikkumisen...
[quote author="Vierailija" time="27.06.2009 klo 01:34"]
Siis kysyikö joku oikesti etä miksei anna äiti pelata aamuun asti????????????????
[/quote] kirjotusssssvirhe! :D etä <--- aikkkkkka alussa!