Miten DI-koulutuksen saanut saa vain 2700€ käteen?
Veljeni saa 2006 valmistuneena 2300 käteen. Sellaista. Suomihan on akateemisen työvoiman halpamaa. Täällä kannattaa tehdä tuotekehitystä, koska se on edullista. Tehtaanlinjat on taas kalliita.
Kommentit (39)
saa käteen 2200 e ja on töissä Tietoenatorilla. Tai nythän se on Tieto.
onko tässä taas se, että miehen rahat yhteisiä ja omat omia? Itse en siis tiedä paljonko miehelle tulee käteen
Siis just tota tarkotin, et AMK-inssikin voi tienata enemmän jos saa hyvän työpaikan, et ei se korkeampi koulutus takaa hyviä tuloja aina jokaisessa tapauksessa.
Itse saan DI:nä 3100€/kk eikä 5900€ bruttopalkka nyt ihan huono ole omasta mielestäni.
(DI:ksi valmistumisen jälkeen). Bruttopalkka on noin 4000 euroa kuussa, nettopalkka 2600 euroa. Kannattiko koulutus? Ei ehkä rahallisesti, mutta saan tehdä mielenkiintoista työtä. Tälläkin palkalla elää jo mukavasti, kun perheessä on toinenkin palkansaaja.
Ihmettelen kyllä sitä, jonka miehen bruttopalkka on 5500 euroa ja netto 2500 euroa. Minulla ei ole mitään erityisiä vähennyksiä (esim. asuntolainat on jo maksettu, joten niistäkään ei tule vähennyksiä). Kyllä 5500 euron bruttotuloilla nettopalkka on jo yli 3000 euroa, ellei sitten ole jotain muita tuloja tuon bruttopalkan lisäksi.
Mutta kyllä työpaikallani vastaavissa tehtävissä toimivilla miehillä on ihan samat palkat. Sitten saisin kyllä palkkani nousemaan, jos rupeaisin tekemään tutkimusta niin tehokkaasti, että pääsisin professoriksi. Mutta se vaatisi sitten töihin panostamista paljon yli 50 tuntia viikossa, enkä ole siihen halukas.
Sitä paitsi mielestäni nykyiset työtehtäväni ovat selvästi mielekkäämmät kuin professorin tehtävät.
Käyn yritykseni vuoksi nettipankissa useita kertoja päivässä, mieheni ehkä kerran-pari kuukaudessa.
Hän on meillä se, joka laina-asiat hoitaa mutta minä päivittäiset raha-asiat.
niin monista verotuksellisista asioista (esim autoetu, asuntolaina yms). Esim mun miehen brutto on 5000€ ja netto n. 2600€.
aloitteleva voi saada 2700/brutto, itse saan loppuvaiheen erikoistuvana lääkärinä yhdellä ikälisällä 3450/brutto, ja mieheni saa erikoislääkärinä kahdella ikälisällä 4750/brutto. Tämä siis päivätyöstä. Päivystykset lisäävät palkkaa huomattavasti, mutta kaikkien työhön ei päivystämistä kuulu. Itselläni päivystyksestä tulee keskimäärin 2500 palkanlisää kuussa /brutto. Pari vuotta sitten katsottiin miehen kanssa, kun kummallakin oli tulot noin 55 000 vuodessa, että juuri jäätiin alle sen rajan, että vero menisi ihan korkeimman mukaan (58 000 oli raja siihen. Silloin meillä oli veroprosentit muistaakseni noin 34% ja siihen päälle muut pidätykset, eli käteen tuli palkasta (silloin siis alle 5000/kk) noin 60%.
Mun miehen töis Di:ja ja insinöörejä ja teknikkoja; sama työ. Ammattitaito vaan pitää olla. Tulospalkka ja ne tienaa laskutuksen verran. Mun mies tosta alemmasta kastista ja vuositulot jotain 80 000 eli kai jotain 6-7000 Kk ja verot tietty kovat. Mutta ajat ovat olleet hyvät. Kyllä ne tulokseen sidotut tulot varmaan tippuvat.
että saa enemmän.
Itse olen pelkkä yo ja palkka 3000€/kk-bonukset ja kyseessä IT-ala.
Ikää 32v
Mies tienasi viime vuonna noin 240 000 eur. Minä tienasin 78 000 eur mutta olin vain puoli vuotta töissä. Veroprosentti on kummallakin siinä 42 hujakoilla. Töitä teemme 50 - 95 tuntia viikossa.
Mutta kyllä työpaikallani vastaavissa tehtävissä toimivilla miehillä on ihan samat palkat. Sitten saisin kyllä palkkani nousemaan, jos rupeaisin tekemään tutkimusta niin tehokkaasti, että pääsisin professoriksi. Mutta se vaatisi sitten töihin panostamista paljon yli 50 tuntia viikossa, enkä ole siihen halukas.
Sitä paitsi mielestäni nykyiset työtehtäväni ovat selvästi mielekkäämmät kuin professorin tehtävät.
Mies tienasi viime vuonna noin 240 000 eur. Minä tienasin 78 000 eur mutta olin vain puoli vuotta töissä. Veroprosentti on kummallakin siinä 42 hujakoilla. Töitä teemme 50 - 95 tuntia viikossa.
Mihin käytätte tienaamanne rahat?
jokaikisellä palkka vähintään 100 000 e/vuosi :)
Uskokoon ken tahtoo :)
Teillä on kuitenkin lapsiakin. Itse olen 37,5 h/vko töissä ja sekin on tosi paljon, kun pitää lastenkin kanssa olla. Ei vaan pysty luomaan uraa tai no, toinen ehkä voisi pystyäkin, mutta ei molemmat, kun lapsetkin tarvii aikaa ja ennen kaikkea osa energiasta ja keskittymisestä on suunnattava lapsille.
t: toinen DI
uuttakin on rakennettu, esim. autotalli, hankittiin mökkitontti ja kohta rakennetaan mökki, osa sijoitetaan, matkustelemme koko perheen voimin, harrastuksiin menee myös.
Mihin käytätte tienaamanne rahat?
Kokemusta sen pari vuotta, mitä nyt valmistumisesta on.
Kannattaa muuten myös miettiä noi paikkakuntakohtaiset erot. Pk-seudulla ja jossain muualla on aikamoinen hintahaitari noissa insinöörien palkoissa.
Me olemme pk-seudun ulkopuolella, hämeessä.
Ja lainojen jälkeen se onkin 1200 e. Sillä ja lapsilisillä meidän kohta 7-henkinen perhe elelee. No kohta rupeaa taas minimiäippärahakin juoksemaan...