G: Kotiäitiys ja viihtyminen
* Viihdytkö kotiäitinä?
* Kauanko olet ollut kotiäitinä
=minkä ikäisiksi olet hoitanut tai aiot vielä hoitaa lapsia kotona?
* Mikä olet ammatiltasi, onko sinulla vakituista työtä?
* Miten puolisosi ja lähipiirisi suhtautuvat ratkaisuihisi?
Kommentit (17)
On päiviä jolloin ei jaksaisi.
Olen ollut kotiäitinä nyt 2,5v. Toinen tulossa ja hoidan häntäkin ainakin puolitoistavuotiaaksi kotona.
Olen ammatiltani suurtalouskokki, mutta tarkoitus olisi lähteä opiskelemaan muuta ammattia(ei löydy töitä)
Puoliso tykkää kun lapsi on kotona, ja pääsee näkemään häntä aina kun pystyy (maatila) mutta toisaalta olemme jo molemmat sitä mieltä että minä tarttisin muutakin elämää kuin koti :) Joten kouluun ja töihin tämän toisen lapsen jälkeen.
* Viihdytkö kotiäitinä? Viihdyn todella hyvin!
=minkä ikäisiksi olet hoitanut tai aiot vielä hoitaa lapsia kotona? Olen ollut kotiäitinä nyt 4 vuotta. Aion olla vielä 3½ vuotta kotona, kunnes vielä syntymätön kolmas lapsemme täyttää 3 vuotta.* Mikä olet ammatiltasi, onko sinulla vakituista työtä? Olen pappi. Työtä luvassa heti kun haluan.
* Miten puolisosi ja lähipiirisi suhtautuvat ratkaisuihisi? Kannustaen. He tietävät, että tämä on minulle sydämen asia. Mieheni on samoillalinjoilla sen suhteen, että alle kolme vuotiaan paikka on kotona. Toki hänkin voisi kotiin jäädä, mutta minä haluan sitä enemmän ja osaan homman paremmin ;)
Viihdytkö kotiäitinä?
Viihdyin jonkin aikaa. Olin kotona 3 vuotta. Sen jälkeen tuntui, että en vaan jaksa olla kotona. Olin kireä ja väsynyt. Joten 3 vuoden päästä päätin lähteä töihin.
Kauanko olet ollut kotiäitinä =minkä ikäisiksi olet hoitanut tai aiot vielä hoitaa lapsia kotona?
Olin 3 vuotta. Lapset menivät hoitoon 2,5 v. ja 1 v.
Mikä olet ammatiltasi, onko sinulla vakituista työtä?
Olen yrittäjä vakituisesti. Ja aloitan amk-opinnot, jos pääsen kouluun.
Miten puolisosi ja lähipiirisi suhtautuvat ratkaisuihisi?
Kaikki suhtautuvat positiivisesti, kuinkas muutenkaan :)
* Viihdyn kotiäitinä.
* Olen ollut kotona 4,5v vanhin lapsista kohta 4,5v. Kaksi pienempää lasta myös, ja vasta kun nuorin täyttää kolme, lähden opiskelemaan.
* Opiskelut kesken, en ole valmistunut mihinkään ammattiin vielä. Työpaikkaa ei ole koska kauppa lopetettiin kannattamattomana ja koko henkilökunta irtisanottiin.
* Puolisostani on hyvä että pienet lapset voivat olla kotona, ja arvostaa panostani. Ihmettelee, miten kestän, kun itsellään tuottaa vaikeuksia jo pari tuntia yksinään lasten kanssa - ja minä hoidan kodinkin siinä ohessa.
Lähipiiri on välillä huolissaan siitä että kai aion jatkaa opintoni loppuun jotta saan ammatin. Ja kyllä aion. Mutta lapset ykkösenä.
Viihdyn kotiäitinä. Samat ongelmat kuin ekalla vastaajalla. .)
Olen ollut pelkästään kotiäitinä nyt yhteensä 3 ja puoli vuotta. Välissä opiskelin. Lapset menee hoitoon syksyllä kun nuorin on 2,5 vuotta.
Olen humanistin ketkale, ei vakituista työtä.
Ihan ymmärtäväisesti. Olen ollut huomaavinani joissain kavereissa ihmetystä viimeisen puoli vuotta, kun olen VIELÄKIN kotona, vaikka kuopus on jo noin vanha... ;)
* Viihdytkö kotiäitinä?
Viihdyn ja en.. Olen heikkona lapsiini mutta 3,5v esikoisen kanssa on joka päivä kuin tervassa juoksisi.. (Ollaan menossa elokuussa neuvolapsygologille)
* Kauanko olet ollut kotiäitinä =minkä ikäisiksi olet hoitanut tai aiot vielä hoitaa lapsia kotona?
Olen ollut esikoisen syntymästä asti eli 3,5v. Aion olla vielä niin kauan kun kuopukses kotihoidontukea saa eli 3,5v.
Yhteensä siis 7v yhteen putkeen.
Meidän lapset ovat 3,5v, 2v ja vastasyntynyt.
Olen kotiavustaja ja olen ollut sairaala-apulaisen työssä ennen esikoisen syntymää.
Vaikituista työtä ei ole odottamassa mutta töitä pitäisi riittää kunhan vaan alkaa taas tekemään.
Puolisoni on kannustava, samoin anoppi mutta oma äitini ja siskoni ovat kovasti patistamassa työhön ja uraa luomaan.
Ensimmaisen vuoden olin kotirouva ja kylla hajotti. Oimme juuri muuttaneet uuteen maahan ja kun mies paivisin toissa + tyomatkan pitkin maailmaa, ma kyhnytin kielitaidottomana kotona. Tokana vuonna syntyi lapsi ja siita lahtien kotona olo on ollut ihanaa. Nautin aitiydesta taysin siemauksin. Onko mitaan ihanampaa tai kallisarvoisempaa kuin pieni lapsi. Eipa ole ei ja haluan osoittaa arvostavani ihmiselamaa kasvattamalla pienen ihanuuden itse -en sysaa hanta vieraiden kasiin.
Kotona olen hamaan tulevaisuuteen, ellei jotakin yllattavaa tapahdu. Eli kun lapsi/lapset menevat kouluun, olen edelleen kotirouva. Tosin haluan koulupaivan ajan opiskella/tyoskennella osa-aikaisesti. Talla hetkella en pysty, enka edes halua miettia mitaan muuta.
Ammatiltani olen kulttuurin sekatyolainen. Yliopiston puolella opiskelin kulttuurihistoriaa ja ammattikorkean puolella kulttuurin ja taiteen tuottamista. Tyokokemusta lahinna museoista (opastus ja taidekasvatus).
* Viihdytkö kotiäitinä? Useimmiten elämäni on ihanaa ja helppoa, kiireetöntä sekä erittäin palkitsevaa. Mutta sitten on kyllä niitäkin päiviä kun voisi vuokrata yksiön ja jättää isän hoitamaan kaiken!
* Kauanko olet ollut kotiäitinä =minkä ikäisiksi olet hoitanut tai aiot vielä hoitaa lapsia kotona? Vuosia on nyt takana 5 ja lapset ovat 5v ja 3½v. Kotona olisi tarkoitus nyt olla vielä vuosi, tai kaksi. Jos saadaan haikara kyläilemään lähiaikoina, niin tietysti sitten menee helposti vielä viisikin vuotta kotona.
* Mikä olet ammatiltasi, onko sinulla vakituista työtä? Ammatiltani olen lähihoitaja. En ole hakenut vakituisia paikkoja, mutta vanhaan työpaikkaan saan varmasti palata milloin vain.
* Miten puolisosi ja lähipiirisi suhtautuvat ratkaisuihisi? Mieheni on jo hyväksynyt ratkaisuni olla kotona, eikä odotakkaan enää töihin menoani. Sukulaiset ovat myös lakanneet jo kyselemästä koska palaan työelämään...=)
Olen ollut kotona 8v, perustin 3v sitten yrityksen jota pyöritän kotoa käsin eli toivon mukaan teen tätä eläkeikään asti. Puoliso on aina tukenut kotona oloani ja lasten kotihoitoa.
Olen ollut kotona pian 6 v., lapset 5, 3 ja 1 v. Ajattelin palailla loppuvuodesta töihin. Olen tradenomi, vakituinen työpaikka on. Mies kannustaa olemaan kotona, haluaisi vielä yhden lapsen.
Viihdynkö? Koko ajan huonommin.
Kauanko olen ollut kotiäitinä? 12 vuotta. Ensi syksynä tarkoitus saada nuorimmat lapset päivähoitoon, ovat 5 ja 2.
Ammatti? Sairaanhoitaja. Keikkatöitä on.
Puoliso: sanonut monta kertaa arvostavansa kotona tekemääni työtä ja näkee miten rankkaa se on ollut minulle ajoittain. Ei painosta työelämään mutta kannustaa kyllä.
* Viihdytkö kotiäitinä?
Kuten otsikkokin kuuluu, niin pääsääntöisesti viihdyn. Toki on päiviä, jolloin olisin mieluummin ihan missä vain, kuin kotona;).
=minkä ikäisiksi olet hoitanut tai aiot vielä hoitaa lapsia kotona?
Olen ollut kohta 4.5v kotiäitinä eli lapset kohta 4.5v ja reilu 2v. Haaveena olisi olla kotona siihen asti, että aloittavat eskarin tai koulun.
Ammatiltani olen sairaanhoitaja, ei vakituista työtä.
Puolisoni on kotiäitiyden puolella ja tukee täysin haluani olla kotona. Lähipiirissä pääsääntöisesti myönteinen suhtautuminen. Toki, jos vähänkään näyttää väsyneeltä tai sanoo negatiivista lapsista/kotona olosta, niin joiltakin tulee herkästi kommentti, että menisit jo töihin. Muutama kaveri (siis lapsellinen) puolestaan ollut aika ihmeissään, että miksen meno jo töihin, he itse kun ovat töihin palanneet.
Viihdyn kotiäitinä. Tämä on juuri sitä mitä elämältä halusin. Työ on pakollista pahaa, perhe tärkeä - näin olen aina ajatellut.
Olen ollut kotiäitinä pian 1,5v.
Valitettavasti joudun menemään töihin kuukauden päästä, eli kun lapsi on 1,5kk. En millään haluaisi, sydän särkyy. Mutta talous on särkynyt jo.
Olen lähihoitaja, ei vakituista työtä.
Lähipiiri pitää sitä hienona että olen ollut tähän asti lapsen kanssa kotona. Mies olisi ollut valmis pistämään lapsen hoitoon heti kun mahdollista että päästäis molemmat töihin. Hyväksyi kuitenkin ratkaisuni vaikka se meille taloudellisia vaikeuksia aiheuttikin eikä ole ikinä valittanut asiasta. Ja toki siis muuten tykkäisi että olisin kotona lapsen kanssa, mutta se raha..
Viihdytkö kotiäitinä? -viihdyn, on mukavaa hoitaa lapsia ja kotia, on mukavaa kun saa toimia omassa tahdissa, vaikka meillä tarkka päivärutiini onkin. Yhden kanssa oli vähän tylsää ja puutetta aikuiskontakteista, kolmen kanssa aika ei käy pitkäksi ja isompien kanssa voi tehdä vaikka mitä, nykyään on myös paljon kotiäitejä ystävinä.
Kauanko olet ollut kotiäitinä?
Reilut 6vuotta, kohta 6vuotiaan esikoisen syntymästä asti. Aion olla vielä kaksi vuotta jolloin nuorin on kolme ja esikoinen saa ekan luokan käytyä äidin ollessa vielä kotona.
Mikä olet ammatiltasi? Olen sairaanhoitaja mutta työskentelin käsityöalalla ennen lapsia. Irtisanouduin työstäni itse.
Miten lähipiiri suhtautuu kotiäitiyteesi? Mieheni arvostaa sitä että hoidan lapset kotona, ruoka on valmiina ja koti siisti, ei haluaisi itse jäädä kotiin vaikka olen sitäkin ehdottanut. Isovanhemmat myös pitävät ratkaisua hyvänä lukuunottamatta uraohjusäitiäni jonka mielestä elämä menee hukkaan kotona.
Menen töihin kun nuorempi on 13 kk ja vanhempi 4v.
Koulutukseltani KTM, ja on mieleinen työ johon palata.
Aion olla vielä ainakin vuoden, kuopus nyt 9-viikkoinen.
Kyllästyin kirjanpitohommiin ja luin itseni VTM:ksi. En ole kuitenkaan tehnyt töitä valmistumisen jälkeen, ajattelin vielä opiskella lisää, katsellaan...
* Viihdytkö kotiäitinä? - no en erityisen hyvin mutta en huonostikaan, tässä on hyviä ja huonoja puolia (hyvät: saa herätä ilman herätyskelloa joka aamu ellei lasta pidä herätyskellona, ei ole tiukkoja deadlineja, kaikki stressi on omassa päässä ei todellista stressiä ja kiirettä, huonot: tylsää, tylsää, tylsää, tokihan lapsen kehitystä on kiva katsoa mutta missä kaikki järkevä aivostimulaatio on???)
* Kauanko olet ollut kotiäitinä =minkä ikäisiksi olet hoitanut tai aiot vielä hoitaa lapsia kotona? - 1,5v kotona, vielä 1v edessä eli lapsi 2,5v kun menee hoitoon
* Mikä olet ammatiltasi, onko sinulla vakituista työtä? - hr-päällikkö ja kyllä, on vakituinen työ
* Miten puolisosi ja lähipiirisi suhtautuvat ratkaisuihisi? - hmm, ihan yhdessä miehen kanssa puhuttiin että olen kotona tämän verran eli mitenkäs muuten kuin ok:sti tuo suhtautuisi? Lähipiiri pitää hienona että katkaisin uraputken 2,5 vuodeksi ollakseni kotona lapsen kanssa.