Lahjaongelma(t)
Ensi viikonloppuna meidät on kutsuttu kaksille eri syntymäpäiville. Raha on meillä todella tiukassa ja molemmat lahjansaajat todella vaativia.
Toinen on 3 vuotta täyttävä poika, jolla on jo kaikkea. Hän on suvun ainut lapsi ja sukulaiset tuntuvat raahaavan rekkalasteittain materiaa tälle pojalle. Lisäksi äitinsä on todella vaativa merkkien suhteen. Ei todellakaan kelpaa mitkään h&m:n tai lindexin vaatteet vaan pitää olla merkkituotteita kuten Adidasta. Sama pätee leluihin. Eikä merkkikään ole tae siitä että kelpaa. Monesti on minulle kertonut kuinka "ruman väriset tai malliset" ovat lahjavaatteet hänen mielestään olleet (siis muilta saamansa).
Toinen on vajaa kolmekymppinen kaverini. Hän ostaa minulle (ja muillekkin) aina kalliita lahjoja syntymäpäivinä, jouluina ym. vaikka olen sanonut etten lahjoja todellakaan tarvitse tai ainakaan niin suuria! Lahjat siis todella suuria, kuten kylpylälahjakortti tms. No hänellä onkin varaa ostaa (n.5000e kk ansiot sekä perintörahoja..)Itselläni kotihoidontuki..
Hienoa että hän on antelias ja jakaa omastaan antamalla lahjoja, mutta harmi vaan että hän odottaa samansuuruisia lahjoja myös muilta tulotasoon katsomatta. Hän esim. valitti viime vuonna minulle siitä että hänen paras ystävänsä (opiskelija) ei ollut ostanut hänelle kuin kosmetiikkalahjan. Olisi toivonut esim. korua tältä. Kun sanoin että ehkei kaverilla ollut varaa koska on opiskelija sanoi minun kaverini siihen että olisihan hän voinut säästää! Loukkaantuu siis jos joka vuosi ei saa suurta muistamista..
Mitä näille nyt sitten annat? Minua suoraan sanottuna vi**ttaa ostaa tällaisille ihmisille yhtään mitään. Mutta pakko kai se on jotain yrittää. Raha tosiaan tiukilla. Eli miten toimin?
Kommentit (10)
tai vaikka hoploppiin
Sinällään hyvä idea jos lapsi olisi minulle läheinen. Mutta en suoraan sanottuna kauheasti pidä tästä lapsesta (tai tämän perheestä). Miehen kautta on pakko olla tuon perheen kanssa tekemisissä. En siis tahdo viettää aikaa tuon lapsen kanssa sen enempää kuin on pakko.
Siemen idea oli mielestäni ihana, mutten usko että kumpikaan lahjansaajistani osaisi arvostaa sitä.
ja jätä menemättä. älä tuhlaa rahoja ihmisiin jotka ei osaa arvostaa vaatimattomampia lahjoja
joille järjestetään aina niin monet synttärit (kaverit, sukulaiset, kummit, vanhempien kaverit) että lahjoja tursuaa joka paikasta. Lapsilla on kaikki mahdollinen tavara. Lahjoja ei yleensä mitenkään kommentoida, vaan päivänsankari vie ne käsistä ovella ja menee avaamaan, ennen kuin ehtii kengät riisua. Mitään kiitosta ei tule lapsilta eikä vanhemmilta. Olen ottanut tavaksi viedä askartelukartonkia, kimalleliimoja, muovailuvahoja tms. käyttötavaraa, josta on ehkä jotain iloa, mutta joka ei kasvata tavaravuorta. Tai joskus vien jonkun klassikkolastenkirjan. Turha siihen perheeseen on rahaa haaskata.
Toi sun kaveri on vähän hankalampi tapaus, ehkä ostaisin vain jotain omasta mielestäni sopivan arvokasta, ja jos kaveri kehtaisi siitä valittaa, niin toteaisin vain, että eiköhän se muistaminen ja muut asiat ystävyydessä ole tärkeämpiä kun lahjan arvo.
lahjojen saajilla (tai siis yhden äidillä). Pikkulapsi kyllä arvostaa lahjaa, jos se on hyvin valittu juuri tuolle ikätasolle, ja nirppanokka rikas ystäväsi on käytöstavoiltaan ala-arvoisella tasolla, jos ei ole vielä aikuiseksi asti oppinut sitä, että lahjoja EI IKINÄ arvostella ääneen kellekään. Eli ihan on oma häpeänsä, jos ei arvosta sinulta saamaasi lahjaa. Eli ostat tai teet kummallekin juuri sellaiset lahjat kuin itse parhaaksi katsot ja loppu on sitten vastaanottajan vastuulla.
Rentoudu. Ei teitä lahjojen takia ole kutsuttu. Ja alennusmyynnit on alkaneet.
3v pojalle alle kympillä:
- hiekkaleluja (esim. yksi Plaston auto tms.)
- Palapeli (12-24 palaa, lapsesta riippuen, joku poikamainen teema)
- Dvd (saa tosi edullisesti alesta, eikä tarvitse kertoa kenellekään että se oli alesta). Puuha Pete, Tomi Traktori, Muumi...
- kyniä ja tehtävä/väritysvihko
- Taskulamppu
- Piiku Auto paketti (Hot Wheels, 5 autoa, maksaa jotain 6e)
- Kirja alesta (mieti pistä poika pitää - traktorit, dinosaurukset, eläimet...)
Pointtina: älä osta roskaa, jotain hyvää, mutta pientä ja laadukasta. Älä osta vaatteita jos tiedät että vikaan menee. Ja muista ettet ole ostamassa lahjaa äidille vaan sille pojalle.
Ja kaverin voit synttärin kunniaksi viedä terassille yhdelle aurinkoisena päivänä (teet vaikka lahjakortin) - eli lahjana on yksi olut ja hyvää seuraa. En käsitä kuka haluaa kolmekymppisenä lahjoja. Ja kerrot nätisti että sulla on rahat vähissä. Tai sitten vaikka BodyShopista tarjouksesta suihkusaippuaa (4-5e) ja vartalovoide (4-5e). Ja pyydät myyjät laittamaan kauniiseen pakettiin.
Minun mielestäni teet kärpäsestä härkäsen.
Puutarha/pihalelutuotteista saa kivannäköisen paketin. Varmista tosiaan ettet maksa lahjoista paljoa. Tee omannäköisesi lahja. Toimit varmasti oikein ja sinulla on itselläsi hyvä mieli. Älä välitä muusta, he nyt vain elävät erilaista elämää eikä heidän typerät kommentit nyt vain koske sinua.
tykkää autoista. Osta jotain vaikka ulkoleluja, joku auto ja lapio jne.
Ihan turhaa stressaat. Tykkää jos tykkää ja jos ei ei niin ei voi mitään.
Myös pyyhe, esim. cars-elokuvan hahmoilla voisi olla hieno.
Kaverisi on vaikeampi pala. Mulla on samansuuntainen kaveri. Ei kyllä itse osta kalliita lahjoja, vaan tekee itse. Esim. hiusdonitsin ja on siitä ylpeä ja kaikkien pitää sitä kehua, kun se on käsityötä!
Itse odottaa kalliita lahjoja ja kovalla kädellä arvostelee, kun joku sattuu olemaan väärää väriä tai liian halpa.
Osta joku lautapeli hänelle. Tai uusi keäpokkari ja karkkipussi. Ja lopetat stressaamisen. Sinulla on pienemmät tulot, kun hänellä ja muistaminenhan se on se pääasia, ei siältö.
Joku paketti jalkavoidetta ja jalkakylpyainetta voisi olla myös kiva.
Vie pikkupojalle vaikka pieni kastelukannu, pienet työhanskat ja muutama pussi porkkanan, herneen tms. siemeniä. Jos löydät vielä jonkun puutarhaan liittyvän kirjan alekorista, on lahja varmasti tarpeeksi "iso", vaikka sen arvo ei suuri olekaan.
Tai osta joku puun taimi, esim. omena. Ei maksa maltaita ja jää ikuinen muisto. Kaverillesikin voit ostaa sen saman. Pakkaa lahja kauniisti ja tee itse kortti, käytä rusetteja vanhoista nauhoista tai leikkaa nauhoja vanhoista vaatteista ja tee niistä rusetteja. Näyttävä pakkaus on puoli lahjaa.