Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisten yhtäkkinen niukkeneminen/poisjäänti - syynä ei raskaus?

Vierailija
18.06.2009 |

Mitä syitä voisi olla sille, että kuukautiset on yllättäen todella, todella niukat?

Viimeiset 15 vuotta ne ovat tulleet kellontarkasti, edes synnytykset tai pitkät imetykset ei kiertoa häirinneet.. Käytän kuukuppia, joten tiedän vuodon määrän suht tarkalleen, mutta nyt on ihan eri meininki. Tulivat viikon etuajassa ja olivat tosi niukat, tyyliin yksi side olisi riittänyt viikoksi. Raskauden mahdollisuutta ei ole.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa joltain (ehkä yksittäiseltä) hormitasapainon muutokselta. Minulla oli vastaavia oireita parin kierron ajan raskauksieni välissä (silloin tunsin oloni muutenkin vähän oudoksi, osin oli jotain raskausoireiden tapaisiakin -testi negaa). Nyt (36v) 3v viimeisestä raskaudesta ja tässä ihmettelen joukkoa oireita, joista yksi kuutautisten niukkeneminen (sinänsä positiivista, mutta olis kiva tietää syy). Muita oireita myös liuta (mm kuiva iho & anemia) ja syntipukkia (/eja) yritän tässä etsiä.

Toivottavasti sulla kierto normalisoituu.

Vierailija
2/4 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkat olleet aina niukat mutta kierto lyhyt, noin 24vrk. Olen 37 v, ei kai nyt vaihdevuosioireita vielä voi tulla???

Lopetin pillereiden käytön muutama kuukausi sitten, siitä lähtien kierto ollut epäsäännölinen, nyt mennyt jo yli 2 kk ilman vuotoa! Enkä ole raskaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavaa ollut pitkin ikää sen jälkeen, kun jätin 10 vuoden jälkeen e-pillerit pois. Pisimmillään kuukautiset olivat pois yli vuoden. Niitä yritettiin ensin keltarauhashormonihoidolla takaisin, ei tulosta. Sitten sain estrogeenia ja se käynnisti hormonitoiminnan.

Senkin jälkeen kuukautiskierto on ollut epäsäännöllinen, joskus jäänyt välistä vuoto ja muutenkin väli on pitkä. Olen kuitenkin saanut lapsen epäsäännöllisestä kk-kierrosta huolimatta.

Muuta syytä ei aikanaan löydetty kuin että naishormonitaso oli matala. Mutta sitä ei ole selvinnyt, miksi se on matala. Johtuuko stressistä, siitä että olen suht hoikka vai ihan vain geeneistä.

Kannattaa kuitenkin soitella aika gynelle, sillä ainakin mulla kuukautisten poisjäänti aiheuttaa aina tylsiä oireita, vähän niin kuin vaihdevuodet olis pukkaamassa. Ja muitakin terveydellisiä haittoja kuukautisten poisjäänti aiheuttaa.

Vierailija
4/4 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa mun kuukautiset lopulta tulivat "normaalina". Sitä niukkaa vuotoa kesti lähes viikon ja sitten tuli kunnon vuoto. Tällaista ei ole ennen tapahtunut, mutta odotan nyt vielä seuraavaan kiertoon ja otan sitten yhteyttä gyneen jos aihetta on. Pillerien poisjättämistä tai aloittamista ei tähän liity.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä