Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset tulee toimeen niin vähällä rahalla kuin alle 2500 netto?

Vierailija
17.06.2009 |

Ja tämä ei ole pröystäilyä vaan aivan vilpitön kysymys. Omat nettotuloni tällä hetkellä ovat n. 3500 kuussa. Olen yksinhuoltaja, joten perheessä ei ole toista tulonlähdettä. Tästä kun maksan asuntovelan, autovelan, kaikki asunnon maksut, ruuan, lapsen menot ym. niin ei sitä ihmeitä jäljelle jää. Kaupassa kun ruokaa ostan niin en toki jaksa vertailla hintoja eli siellä varmaan voisi säästää. Ja sellainen ylellisyys kuin siivooja käy viikottain (en todellakaan töiden jälkeen jaksa enää siivota. Mutta näihin asioihin se tili vaan ihan kummasti hupenee. Siksi vilpittömästi arvostan niitä jotka saavat pienemmät tulot riittämään kaikkeen tarpeelliseen.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan sillä, että menot eivät ole niin suuret kuin sinulla.

Meillä nettotulot on molemmilla alle tuon 2500 ja silti meillä on kaksi asuntoa, mökkitontti ja kolme autoa ja kaksi aikuista ja kaksi lasta kustannettavana. Ihan mainiosti pärjätään, jää paljon säästöönkin, jos vaan halutaan.

Niin ja mainittakoon, että olen ollut myös yksinhuoltaja ja pärjännyt silloinkin mainiosti kahden asunnon ja auton ja lapsen ja itseni kanssa.

Vierailija
2/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään "en todellakaan ala työpäivien jälkeen siivoamaan" -asennetta niin omasta 1900e nettopalkastani voi maksaa myös asuntolainan, ruoan, lasten päivähoitomaksut ja jopa säästöönkin jää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei noihin tuloihin paljon älliä vaadita...Sori nyt vaan.

Ihan voit ottaa vaikka laskimen kauniiseen käteesi ja ruveta laskemaan:

-asumismenot (jos yh ei asu isossa omistusasunnossa, vaan vaikkapa kunnan vuokrakaksiossa lapsensa kanssa) = 600 euroa

-automenot (jos yh:lla ei olekaan autoa, vaan hän käyttää julkisia) = 0 euroa

-Ruokamenot (jos yh vaikka ostaa pirkka- ja eldorado- ym. halppistuotteita, vertailee hintoja ja syö halpoja ruokia muutenkin, leipoo itse jne.) = maks. 400 euroa kuussa

-Laskut (kun yh ei tilaa lehtiä, palkkaa siivoojaa, puhu turhia puhelimessa jne.) = paristaa kuussa

-Bussikortit lapselle ja yh:lle n. 40 euroa kuussa

-Vaatemenot (kun yh käyttää kirppareita ja netin kierrätyspalstoja) ehkä keskimäärin 50 euroa kuussa

-Juoksevat menot (kun yh ei käy ulkona syömässä, eikä juuri muutenkaan kuppiloissa, leffoissa tms. vaan suosii kavereineen kotikyläilyä, vuokraleffailtoja, picknikkejä, itse tehtyjä illallisia jne.) riippuen kuusta 30-80 euroa

Vóila; hyvin riittää!

Onko oikeasti vaikea ymmärtää, että elämäntilanteita ja sen mukaan elämäntyylejä on niin moneksi? Silloin kun rahaa on, palkataan siivoojia ja ajellaan omistusautolla. Silloin kun sitä ei ole, keitellään makaroneja ja 50 neliön kämpän siivoaa helposti itsekin.

Nykyään meidän perheen nettotulot on n. 5000 euroa kuussa, ja hyvin saadaan se menemään (kun on auto ja omistusasunto ja matkustellaan ja tykätään käydä ulkona syömässä jne.), mutta vuosia elin opiskelevana yh:na ja 1300 euroa kuussa riitti vallan mainiosti.

Vierailija
4/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kaksi lasta

asuntolaina, ruokaostoksia emme pahemmin tarkkaile.

Lapsille menee tuosta 20€/nenä säästöön tilille.

Ja mielestämme meidän elämä ei ole köyhää.

Huvittelemme, lapset käyvät huvipuistoissa, tivoleissa, niille ostan joka kuukaus jotain uutta vaatetta.

Itse siivotaan sotkumme

Vierailija
5/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet yksinkertaisesti tuhlaavainen. En muuta sano.

Vierailija
6/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et jaksa kaupassa hintoja vertailla kertoo sen, että voisit luultavasti säästää satoja euroja kuussa jos jaksasisit katsoa hintoja

Vierailija
7/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti voisi olla mielenkiintoista elää kärpäsenä katossa alkuperäisen elämää, sillä minun on taas vaikea ymmärtää, että miten joku saa kulutettua enemmän kuin minä. Minusta nyt minäkin ostan kaikki mitä ikinä haluan (lapsilla on vaatteita enemmän kuin laki sallisi ja panostan hyvään ja terveellisen ruokaan, ostan mm. paljon luomutuotteita). Mikähän sen eron tekee?

Äkkiseltään tulee mieleen, että meillä ei mene rahaa juurikaan aikuisten huvituksiin (baari-iltoihin tms., veikkaan, että baari-iltojen kustaannuksella hyvinkin kattaa meidän pikkuruisen kakkosasunnon kustannukset) ja lisäksi meillä ei ole valtavasti velkaa, joten korkoja ei mene hirveästi, toisaalta nyt korot on alhaalla, joten jos korot nousee, niin miten käy alkuperäisen talouden?

Vierailija
8/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen lisätään lapsilisät ja minimielarit, yh siis olen myös ja ihan hyvin pärjätään,koska emme tarvitse noin paljon kuin sinä! En halua ostaa kotia Suomesta, en tarvitse autoa, en tuhlaa turhaa ruokaan jaksan varsin hyvin siivota ja kuntoillakin,vaikka työhön kuluu 10h/pvä ja lapsiakin kolme. Lapsilla harrastuksia, hyvät vaatteet,pelit, pyörät yms.yms. Matkustellaankin kaukomaille ainakin kerran vuodessa. Ihan se on valinnoista kiinni,mikä on kenellekin elämässä tärkeintä.

Vierailija
9/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

n.1500 euron nettotuloilla.

Siinä ei ole mitään muuta vaihtoehtoa.

Tiukka tekee ja kaikkia pakollisia kuluja ei aina pystytä hoitamaan. Tähän tosin on turtunut kun tätä on jatkunut jo pari vuotta.

Vierailija
10/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no näin sitä tulee toimeen pääkaupungissa:

Meidän netto elareineen ja lapsilisineen on 2590. Kaikki lapset kohta koulussa (10 v + 9 v + 6 v kouluun menossa elokuussa)

Erossa mulle jäi omissa nimissä ollut asunto ja mummonmökki, joiden lainanlyhennystä maksan. Meillä jää nyt kaikkien laskujen maksun ja pienen säästämisen jälkeen 950 euroa elämiseen. Toistaiseksi olen saanut sillä vaatteet, lääkkeet ja laskut hoidettua, mutta lasten harrastukset on pitäneet olla halvat tai melkein ilmaiset. Tietynlaisella nuukuudella ja hintatietoudella on pärjätty. Mökkimatkoja varten on auto, joka talvet seisoo mökin tallissa. Velkaa siitä ei ole.

Vierailija
11/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan kaikki yhteenlasketut tulot (tässä siis on myös lapsilisät yms) nettona 2474€

Meitä on 2 aikuista ja 4 lasta.

Asumme vanhassa omakotitalossa, joka todellakin kaipais remonttia, mutta eipä ole rahaa niin tällaisena kelvatkoon.

Meillä ei todellakaan ole autolainoja vaan ajamme vanhalla, aikanaan 1000€:lla ostetulla rotiskolla, johon mies on tehtynyt eräänkin työtunnin remppaa aina katsastuksen edellä ;)

Minä hoidan lapsia kotona, koska en missään tapauksessa halua laittaa pientä hoitoon (kuopus on nyt 11kk). Tämä on oma arvovalintamme.

Kaupasta ostamme silloin tällöin (lue: tilipäivänä) jopa herkkuja, mutta yleensä hyödynnän viimeiseen asti tarjoukset, päiväystuotteet jne. Joskus päivää ennen tilin tuloa syömme mannapuuroa ja keitettyjä munia ihan vaan sen vuoksi, että muuta ei ole kaapissa ja tili on tyhjä. RUOKAA kuitenkin aina on, eli lapset ei ole ikinä nälissään! Mutta siis, ei tosiaan käydä kaupassa asenteella, että "en jaksa vertailla hintoja".

Siivoojaa ei ole käynyt ikinä, itse siivoan sen minkä jaksan ja kerkeän. Joskus enemmän, joskus vähemmän.

Meillä ei myöskään osteta huonekaluja tai sisusteta nätisti, vaan kierrätyskeskuksesta on esim. sohvakalusto ja sitten otetaan mitä sukulaiset tarjoaa.

Vierailija
12/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset ne ovat ap:llä? Vuokra? Laina+vastike?

Meitä on 2+2, mutta vain mies tienaa, juuri tuon 2500netto kuussa plus lapsilisät kahdesta (itse olen pitkäaikaissairas, eläkettä tms en saa).

Asumiseen menee n.1000e/kk ja vakuutusten tms jälkeen täytyy olla tarkkana että rahat riittävät. Käydään kyllä joskus lasten kanssa huvipuistossa tms ja mäkkärissäkin, mutta matkusteluun rahat eivät esim. riitä.

Kaikki mahdollinen ostetaan käytettynä.

Vierailija
13/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miehen 1800 ja hyvin pärjätään. Emme laske rahoja ja matkallekin nyt mennään. Meillä ei ole velkaa mihinkään suuntaan.

Vierailija
14/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun olimme opiskelijoita ja asuimme yhdessa ainakin silloin Euroopan kalleimmista paakaupungeista, niin kavimme reppu selassa (siis kavellen) kahdessa eri marketissa ja torilta loput, etta saisimme parhaat tarjoukset. Kannykoita meilla oli yksi, joka oli silla jonka ajattelimme sita enemman minakin paivana tarvitsevan. Tuloja ei opintotukien ja lainan misaksi juuri ollut, menoja kyllakin! Kivaa oli, ja parjattiin ihan hyvin!Ei edes tuntunut silta etta 'koyhailtiin'. Toki, lapsia ei tuolloin meilla viela ollut.

Nyt kun nettotulot ovat n. € 7 000 kuussa (siis yhteensa, ei yhdelta!), niin kummasti kaydaankin vain yhdessa marketissa... tarjouksesta ostetaan kun vaan voi, mutta annetaan itsellemme 'anteeksi' joku pieni tuhlauskin (esimerkkina kaytan viinia, joka meilla maksoi viela muutama vuosi sitten keskimaarin € 3.50 pullo (asumme siis edelleen ulkomailla!), ja nyt valitaankin enemman semmoisia 7-8 euron viineja. Siis hullun halpaahan tuo on vielakin Suomeen verratuna, mutta kaksinkertainen hinta aikaisempiin tottumuksiin verrattuna!

Myos vatteiden ostossa olemme huolettomampia: jos joku hyva vaate (vaikka miehen puku - kayttaa niita joka paiva toissa) maksaa 400 euroa, niin se ostetaan ihan huoletta.

Pitka selitys, mutta pointti on vaan etta valitettavasti (tai ehka se onkin ihan oikein?) menot kasvavat ainakin meilla kun tulot ovat kasvaneet. Hintatarkkailu ja saastavaisyys ovat kuitenkin sen verran tarttuneet meihin kouhemmilta ajoilta, ette esim. kertakaikkiaan pystyisi ostamaan lapselle jotain €30 t-paitaa. Saitako?

Vierailija
15/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä kaksi aikuista ja kolme lasta. Tulot yhteensä noin 2400 (brutto) plus lapsilisät.

Asumme vanhassa omakotitalossa josta lyhennämme lainaa 800e (sis. koron) kuussa. Lämmitämme puulla (joka pääosin ilmaista). Ruokaan menee kuukaudessa noin 800e (sis. pesuaineet yms.) Meillä on kolme vanhaa autoa joista ei ole lainaa ja joita mies remontoi itse aina tarpeen mukaan. Vakuutus, vesi, sähkö, lehti yms. laskuja ehkä noin 200e kuukaudessa. Eli kaikki menee mikä tuleekin, mutta emme koe jäävämme mistään paitsi!!

Vierailija
16/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 aikuinen ja yksi lapsi. Palkkatuloni noin 2300 netto ja sitten se lapsilisä. Autoa ei ole. Asunto on ja siitä lainaa lyhennellään. Ihan kivasti rahat riittää elämiseen ja matkustamiseen. Tosin sitä olen monta kertaa laskenut, että jos olisi auto ja siitä ne lainat, niin sitten menisi aika tiukoille.

Vierailija
17/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani Yh:na sain palkan, asumistukea, elarit ja lapslisät, yhteensä nettona n.1650e/kk.

-vuokra oli 600e/kk

-autoa lyhensin 150e/kk

Lopuilla maksoin ruoan, puhelinlaskun, netin, lasten (ja omat) vaatteet yms tarpeellisen.Lapset oppivat siihen ettei aina saanut mitä halusivat.Jossakin kuussa saatto jäädä rahaa jopa säästöön (jos ei ollut vakuutuslaskua tms maksettavana).

Vierailija
18/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me elimme kuusi vuotta pelkällä miehen palkalla 1900 NTO / kk + kotihoidontuella + lapsilisillä. Perheelle nelihenkinen, asumme pk-seudulla, omistusasunnossa (pienessä 82 m2), emme omista autoa, emmekä todellakaan kesämökkejä tms. extraa.

Ostimme vaatteet käytettynä lapsille ja minulle (puistossa ei jakkuja tarvita), ruoka tehtiin itse edullisista aineksista (broileri, juurekset, vehnäjauhot, kananmunat), marjat ja sienet haettiin metsästä (vieressä), lääkärissä käytiin julkisella puolella, matkusteltu ei, harrastuksia ei ollut paitsi lenkkeily, huonekaluja, musiikkia, elokuvaa, lehtiä, meikkejä, kosmetiikkaa ei ostettu.

Pärjättiin hyvin, jäi säästöönkin rahaa, joilla sitten maksoimme asuntolainan pois. Asunto ostettu vuonna 2000, silloin oli halpaa.

Nyt toinen juttu kun molemmat työssä, menot ovat kasvaneet noin kaksinkertaisiksi... kun kukkaronnyörit ovat löystyneet.

Vierailija
19/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisältää kaikki lapsilisät ja muut. 2 aikuista ja kolmas lapsi tulossa. kaupassa tosiaan katson mitä ostan mutta kyllä meillä esim. herkutellaan kerran viikossa ja leffa käydään vuokraamassa kun siltä tuntuu. usko pois, kyllä sitä selviää jos vain on pakko. :) ja autokin löytyy.

Vierailija
20/31 |
17.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kaikilla voi olla noin hyvät tulot? meillä tällä hetkellä tulot 1300€ (sis. lapsilisä), autolainan ja vapaahetoisen eläkkeen jälkeen siitä jää käteen 1000€ ja laskujen jälkeen suunnilleen 500€ 2 aikuista ja yksi lapsi. Kun valmistun, yhteiset tulomme eivät tule edes tulemaan 2500€ lähellekään.

Jotenkin tullaan toimeen, ei voi muuta kuin yrittää ja pärjätä. ja 5kk kotihoidontuen saan vasta elokuussa, syytä älkää kysykö minulta vaan kelalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi