Lapsille rahan säästämisestä...
Olen monesti miettinyt, että onneks mun vanhemmat eivät säästäneet vähistään, niinkun täällä monet kertovat, ja antaneet niitä mulle 18-v opiskeluihin, koska tuuleen olisivat kadonneet elinikäiset säästöt.
Annan vaan vinkin: laittakaa korkeampi ikä kuin 18-v ehdoksi jolloin tililtä saa nostaa, koska suuri osa nuorista on tuossa iässä ihan kakaroita. Rahat menee helposti matkusteluun tai turhanpäiväisiin ostoksiin...
Kommentit (4)
Eikä sinne ole ohajttu lapsilisiä. Kaikki rahat lapsi on saanut sukulaisiltaan, jotka asuu eri maissa ja lähettää rahalahjoja. Osilla rahoja lapselle on ostettu haluamiaan leluja, mutta suurin osa jäänyt säästöön. Lisäksi on nyt 7v synttäreistä alkaen saanut viikkorahaa, siitäkin suurin osa on jäänyt säästöön. Mielestäni ne on ihan lapsen rahoja, en mä voi bniitä käyttää. Lapsi on puhunut, että haluaa oman tietokoneen, mutta sitä ei tule vielä saamaan pitkään aikaan ( mä haluan valvoa sen tietsikan käyttöä vielä pitkään)
Omat vanhempani laittoivat lapsilisät meille säästöön. Itse tuhlasin melkein kaikki opiskeluaikana ihan tavalliseen elämiseen ja tietty juhlimiseen. Osan laitoin säästöön. Systeri osti itselleen silikonirinnat ja loput tuhlasi vaatteisiin ja meikkeihin. Eli jos säästää, kannattaa laittaa ikä vaikka 25v tai jopa ylemmäs.
Säästän lasten omalle tilille, joten periaatteessa kai käyttöoikeus siirtyy kun 18v täyttää.. täytyypä tarkistaa. Lapsi tosin vasta 2v, joten aikaa on. Olen itse ajatellut, että ohjaisin lasta siinä vaiheessa käyttämään rahat vaikkapa oman asunnon ostamiseen tai asuntosäästötilille tms. mitä sitten silloin onkin tarjolla ja millainen maailman tilanne on. Toivottavasti osaisin kasvattaa lapseni niin, ettei käytä rahojaan silikoneihin tai meikkeihin. Matkustelukin on hyödyllisempää :)
on säästetty
Kaikkiaan ehtii säästää 20 000 € lapselle pesämunaksi.
Eikö olisi järkevintä että opiskeluajan kuluja rahoitettaisiin tuolla summalla eikä annettaisi lapselle rahoja lainkaan.
Toki ylioppilaslahjaksi 1000 € on paikallaan.