Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita miehen kanssa aamulla, kumpi on "syyllinen"?

Vierailija
16.06.2009 |

Eli tänä aamuna kävi näin: Etsin yhtä puolitärkeää paperia paikasta, minne olin sen jättänyt (laatikko seinällä). Mies oli viikonlopun aikana pengastanut sitä laatikkoa ja heitellyt sieltä tavaroita pois (en muistanut silloin omaa paperiani) ja valittanut, että miksi täällä säilytetään vaikka mitä, hänen mielestä sinne ei saa laittaa muuta kuin avaimet. Hänellä oli siis jotkut avaimet hukassa ja tuskastui, että lokerossa on muutakin kuin avaimia.

Okei, unohdin silloin siis tarkistaa, että oma paperini olisi tallessa vielä ja kun tänä aamuna menin sitä hakemaan, niin ei ollut. Paperi oli pieni post-it lappu, jonka tiedot kyllä saan uudestaan kysymällä, mutta kysyminen on hiukan kiusallista ja noloa. Sanoin miehelle sitten, että hän on pengastaessaan laittanut mun paperin hukkaan ja että se oli tärkeä ja mua harmittaa. Mies aloitti ihan normaalisti pyytäen anteeksi, mutta jatkoi sitten hetken päästä valittaen siitä, että mitäs jätän papereitani sinne ja eikö olekin kiva, kun voi syytellä toisia ja aina löytyy joka asiaan syntipukki kotoa, että sen kun pyydän uudestaan niitä tietoja eikä siinä mitään noloa ole jne. Lopulta sitten innostui vielä sanomaan, että minä oikein innoissani "väännän puukkoa" ja että joka päivä pitää löytyä jotain mollattavaa, että oikein etsin valittamista ja riidanaihetta.

Juu. Eilen mies siis veti herneet nenään siitä, että otin hänen eväslaatikon jääkaapista samalla kun otin omia eväitä (huusi jääkaapin kolahtaessa, että anna ne hänen eväät olla, mitä hänen asioihin sekaannun, tekisin omat hommani ja antaisin hänen tehdä omansa), luulin siis tekeväni palveluksen hänelle. Tätä mies pyysi myöhemmin anteeksi, mutta nyt tänä aamuna taas siis piti muistuttaa, että MINÄ eilenkin sain riidan aikaan ja että MINÄ olen syypää näihin.

Tätä tämänaamuista riitaa ei sitten voitu sopia, mies jäi siis siihen kantaan, että häntä kohtaan tehtiin vääryyttä (kun kehtasin "nalkuttaa" kadonneesta paperista). Mies riitatilanteissa vetäytyy sitten yleensä siinä vaiheessa, kun on ilmoittanut kaiken olevan mun syytä, ei siis halua selvittää. On puhumatta, ei vastaa kun kysyn. Nytkin siis mentiin yhdessä töihin, mutta mies ei puhunut mitään koko matkalla. Katsos mökkäämällä asiat järjestyy.

Mua ärsyttää niin lujaa. Pieni asia, pikkujuttu. Miksei sitä vaan voinut jättää siihen, että sori kun hukkasin sun paperin, harmi juttu. Miksi sitä piti jatkaa ja kääntää "syyllisyys" pois itsestä keinolla millä hyvänsä? Kun kyse oli pienestä asiasta? Miksi miehelle on niin vaikea myöntää joskus tekevänsä jotain vähän hölmösti? Miksi kaikki arjen pienet asiat pitää kokea hyökkäyksenä itseä vastaan? Ja sitten jos myöntää, niin homma menee överiksi: "Joo, oon ihan paska ja teen kaiken väärin"-tyylillä sitten marmatetaan ja vaaditaan sääliä ja sympatiaa ja pään silitystä ja paijausta, voi kulta ei kun sä oot ihana ja voi anteeksi ja mun syyhän se oli jne. sontaa. Muuten ei siis asiat "selviä".

Tulipas pitkä selostus... Mutta siis olen ihan neuvoton, miten pitäisi tomia. En haluaisi olla aina se, joka lopulta joutuu lepyttämään sitä toista, joka on oikea "väärintekijä". Olen yrittänyt jutella riitelystä silloin, kun ollaan sovussa (siis siitä, että mikä olisi rakentava tapa, olisin halunnut kuulla miehen mielipiteen), mutta hän ei halua.

Onko hyviä neuvoja? Onko muilla vastaavaa?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä useimmiten riitely on juuri tuota pienistä asioista muodostuvia valtavia kuohuja.

Eli eka tulee jostain sanomista puolin tai toisin ja se päätyy syyllisten hakemiseen. Itse koen asian aina niin, että mies tekee minusta kaikkeen syyllisen ja pakenee kuoren sisään sen jälkeen. Toisin sanoen ei enään keskustelu yhteyttä.

Loppujen lopuksi meillä taitaa olla kyse siitä, että kumpikin haluaa sanoa sen viimeisen sanan. No olemme edistyneet tässä asiassa niin, että tiedostamme tämän "ongelman" ja se on lyhentänyt näitä kinoja. Eli pikkuhiljaa edistymmme ja ehkä joskus kasvamme aikuisiksi.

Emme kuitenkaan ole nuoria yhteiseloa jo 15 vuotta ja siitä naimisissa 8 vuotta. Tämä vaan selvennykseksi ennenkuin joku alkaa sitä epäillä. Ehkä me sitten eläkeläisinä osataan olla kinastelematta näistä pikkujutuista.

Vierailija
22/24 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jatkat hyödytöntä riitelyä omasta puolestasi niin sehän jatkuu. Jos vain hyväksyisit, että miehesi on tuolta osin "kypsymätön" ja jättäisit reagoimatta riidanhaastoon niin pääsisitte vähemmällä. Kyllähän se tympii, kun turhasta syytellään, mutta anna miehellesi anteeksi hänen tyhmyytensä ja jatka eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se asia, josta riita saadaan aikaan ei ole se varsinainen riidan syy, vaan taustalla harmittaa joku tai joitakin muita asioita.

Itse räjähdin viikko sitten yhdestä miehen v-mäisestä kommentista ylipaljon, koska olin töissäkin saanut paskaa niskaan just samana päivänä ja tämä kotivittuilu oli vaan sillä kertaa piste iin päälle. En olisi tarvinnut sitä vaan olisin tarvinnut ison halin edes kotoa.

Vierailija
24/24 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ensi kerralla vastaavassa tilanteessa kotiin mennessäsi, että oli paska päivä ja olet nyt todella halin tarpeessa. :) Jos mies ei sitten sua halaa, niin jotain on pielessä.

Se on tosi jännä juttu, että jostakin syystä siinä kaikista lähimmäisessä suhteessa käyttäydytään yleensä kaikista törkeimmin ja puretaan pahaa oloaan mitättömien tekosyiden perusteella.

Mä oon jutellut paljon yhden (miespuolisen) kaverini kanssa tästä, että ihmiset vaatii ja olettaa toisilta oikeastaan aika paljon. Sen lisäksi, että muka osataan lukea toisten ajatuksia, niin kuvitellaan että muut osaa aina tulkita ja lukea meitä ja jos eivät sitten käyttäydy sen mukaan (kuten eivät tajua halata), niin sitten ne tahtoo meille pahaa.

Tää mun kaveri loukkaantuu helposti ja sitten syyttää muita siitä, ettei häntä huomioida ja tahallaan loukataan. Kun kyse on muiden näkökulmasta siitä, että me ei vaan kertakaikkisesti tajuta, mistä hän loukkaantuu. Ollaan tultu siihen lopputulokseen, että tää kaveri olettaa hirveän paljon muilta ihmisiltä ja sitten helposti myös syyttelee muita. On nyt itsekin tajunnut tän ja alkanut kertoa meille, mikä ei hänestä tunnu pahalta ja kas kummaa, me muuthan alettiin heti ottaa hänet huomioon paremmin! :)

Kyllä mä ainakin toivon, että kaikki mun lähellä olevat ihmiset sanoisivat mulle suoraan, että nyt on paha päivä ja voisitko sä halata/kuunnella/auttaa mua sen sijaan, että suuttuvat mulle jostakin tyhjästä. Ja yritän kovasti tehdä itse samoin.

8

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä