Uskomaton Curling-isä
Ystäväni valitti, että pihapiirin muut lapset eivät halua hänen taaperoaan mukaan leikkeihinsä vaan käskevät poistumaan. Pidin tilannetta ikävänä. Nyt syy pihapiirin lasten haluttomuuteen leikkiä taperon kanssa paljastui, kun tapasin ensimmäistä kertaa lapsen isän. Aivan uskomaton heppu!
Kulki lapsen (2,5 v) perässä kuin joku manageri. Vastaili lapsen puolesta muille lapsille, työntyi väkisin mukaan leikkeihin, haali parhaat lelut omalle lapselleen, oli mustasukkainen lapsensa seurasta, kertoiti kaiken aikaa juttuja lapsensa kehityksestä. Me muut vanhemmat katselimme suut auki. Meidän ystäväpiirissämme on tapana, että aikuisten syödessä yksi vahtii lapsia ja leikittää tarvittaessa ja sitten vuoro taas vaihtuu näin kaikki pääsevät nauttimaan myös aikuisten seurasta ja osallistumaan keskusteluihin. No tämä isä ei millään meinanut mennä ruokapöytään vaan istua napotti polvillaan ruohikolla poikansa vieressä. Sinänsä outoa, sillä lapset leikkivät aivan pöydän vieressä, joten aivan hyvin olisi sieltäkin voinut lastansa vahtia, jos meitä muita lastenvahteja piti epäluotettavina.
Onko muilla kokemuksia Curling-vanhemmista?
Kommentit (11)
Kaikki (siis lapset ja aikuiset) syödään yhdessä, mutta yleensä lapset lopettavat ruokailun paljon aikuisia nopeammin. Ruoan jälkeen lapset siis leikkivät pöydän ympärillä. Nyt olimme erään ystäväni luona ja heillä oli puutarhassa pöytä ja tuolit ja lapset siis leikkivät puutarhassa pöydän ympärillä aikuisten syödessä vieressä.
Niin ja mielestäni 2 v vanhalla voi olla Curling-vanhempi. Ei ole ihan normaalia, jos aikuinen ei anna lapsensa yhtään olla rauhassa vaan tunkee mukaan KAIKKEEN. Eikö lasten pitäisi antaa opetella leikkimään keskenään. Ei niin että isä on kuin varjo joka seuraa kaikkialle.
meidän serkku on myös tällainen curlng-tyyppi-ei anna lapsen tehdä mitään.
On lapselle tosi haitallista ettei pääse ikinä tekemään itse mitään kun isä hönkii koko ajan neuvomassa. Todella ahdistavaa katseltavaa.
tämän isän hoplopissa... :)
Siellä se meni pehmustetussa vauva alueessa muksun perässä. Toinen lähti kiipeämään kolmea porrasta pallomereen, isä nosti. Halusi kiivetä palikan päälle, isä nosti. kokeili mennä liukumäkeen, isä nosti. Istui sen mukulan kanssa siinä pallomeri altaassa ja antoi palloja käteen... Varmaan kivaa lapsella kun isi tekee kaiken...
ulkona aina ja tarkkaan kun on 2-vuotias. Hassua, että joku pitää minua siksi curling-vanhempana. Tiedätkö mitä termi tarkoittaa? Olen kiinni lapsessani, mutta 3-vuotiaana hän aloittaa päivähoidon ja sinne en häntä seuraa. Löyhään napanuoraa kun on sen aika, minusta 2-vuotiasta pitää vahtia tosi tarkkaan. Olen sen oppinut, kun pari kertaa sekunniksi huomioni en herpaantunut. Ne ehtii joka paikkaan hetkessä.
mutta yritän opetella siitä pois kaiken aikaa. Paitsi että tietysti eri perheillä on erilaiset säännöt ja rajat (eli mukavuus-säännöt ja turvallisuus-säännöt, you know). Serkkuni antoi 3v pojan juosta ympäri piharakennuksen ja rakennuksen takana oli lautakasoja, nokkosia, rautaromua yms yms. Ei se heitä hetkauttanut mutta omaani en olisi sinne päästänyt ollenkaan. No heidän mukulalleen ei mitään siellä ole tapahtunut mutta niinhän sitä sanotaan, että ei vahinko tule kello kaulassa. Tuossa kohden mm. menee meidän perheen turvallisuus-sääntö.
Tottakai lapsia vahditaan ja suojellaan ei se ole curlingia, mutta sellainen yyber-suojeleminen on. Kyllä lapsen pitää saada tehdä itsekin asioita ja meillä ainakin kannustetaan 2,5 v lasta leikkimään toisten lasten kanssa ei isän kanssa. Ei ihme, että ap kirjoittaa alussa, että äidin mukaan ongelmana on ettei muut lapset halua lasta leikkeihinsä, kun isä seuraa kuin hai laivaa.
niin tämä isä itse kertoi, että haluaa, että lapsi leikkii hänen kanssaan mielummin kuin muiden lasten kanssa. Jälkiruoaksi oli jäätelöä. Muut lapset odottivat vuoroaan, kun tämä isä ryntäsi ohi jonon kysyen: missä xx:n jäätelö. Sitten hän avasi paketin maistoi jäätelöä ensi itse ja sitten antoi pojalleen. Kertoi, että tekee aina niin, koska lapsi "haluaa jakaa kaiken isänsä kanssa". En tiennyt mitä sanoa
esim. Särkänniemessä halusi joka laitteeseen oman lapsensa kanssa, kun muut samanikäiset menivät itse.
näiden curling-vanhempien kanssa kuuluu mun mielestä ne, jotka ei osaa keskustella mistään muusta kuin omista lapsistaan. Se on tosi puuduttavaa kuultavaa vaikka lapsista toki kiinostunut olenkin niin ihan jokaista yksityiskohtaa ei jaksa kuunnella. Varsinkin sukujuhlissa yms., jossa olisi hauska keskustella muistakin aiheista jotkin jauhavat vain omasta jälkikasvustaan... Niin pientä asiaa ei olekaan ettei se olisi mainitsemisen arvoinen.
Siis wtf