Kasvissyöjät!
Miten aloititte kasvissyönnin? Olen kahden alle 3-vuotiaan lapsen äiti ja tarkoitus olisi lopettaa lihansyönti. Se pitää kuitenkin tapahtua terveellisesti. Mistä löysitte reseptejä ja kuinka opitte laittamaan kasvisruokaa? Onko kasvissyöntikursseja tms??
Kommentit (4)
Syön kalaa hyvin vähän (erittäin kypsäksi paistettu lohta hiukan), lisäksi syön maitotuotteita ja munia. Ruokavalioni on olut aina, ihan vauvasta asti, tällainen. Mulla ei siis mitään aktivisti- syitä taustalla :D Syy korvien välissä: oksennan lihan kaaressa, jos yritän niellä sitä.
En ole mitään kursseja käynyt ja ruuat ovat sellaisia omasta päästä keksittyjä :D Syön lisäksi kalsiumia ja monivitamiinia.
Eli ostan aina paljon kasviksia, joista teen patoja. Ostan paljon myös puolivalmisteita, mm. kasvispullia ja -pihvejä, soijanakkeja. Kaupasta löytyy tosi paljon kasvisruokia valmiina tai puolivalmiina! Tänään söin spagetin kanssa Knorrin (?) Kasvistandootikasteiketta (soijakastiketta) & tomaattia ja piimää.
Kasvisruoka on hyvää, kun hankkii kunnon maustekaapian. ELi se vaatii runsaasti mausteita ollakseen hyvää! Moni ravintola sortuu siihen , että kun tilaa "hyvän" kasvisruuan niin siihen on sitten suurinpiirtein ruiskaistu vain vähän suolaa mausteeksi ja katastrofi on valmis :D
Kasvisruuan kanssa vatsa toimii hyvin. Ruuan kulutus määrällisesti on suurempaa kuin lihaa syövillä, koska kasvis pitää kylläisenä vähemmän aikaa. Ero on aika huima, huomaan sen helposti koska meillä muu perhe syö lihaa.
Aloitin oman kasvissyönnin niin, että söin aluksi edellee kalaa. Alussa tein ruokaa ihan "normaalisti" mutta korvasin vanhoista resepteistä lihan jollain muulla: soijarouhe, tofu, kala, kasvikset, feta jne. Sitten pikkuhiljaa opettelin ihan uusia reeptejä enemmän. Alussa tein siis näennäisesti "liharuokaa", mutta nykyisin pyrin tekemään ruokaa raaka-ainelähtöisemmin ja innovatiivisemmin. Aika paljon edelleen etsin kivoja reseptejä, koska haluan kokeilla uusia juttuja koko ajan.
sieltä löytyy ihan mielettömän hyviä valmiita kasvispullia, falafeleja, soijanakkeja, sesamnugetteja, "jauhelihaa", pihvejä ym. ym. ym. Merkkejäkin on jo useita erilaisia, mutta esim. Hälsan's Kök:lla on hyviä tuotteita.
(tietty itse tehdyt ovat aina parempia, mutta mä ainakin olen turhan laiska ruuanlaittaja...) =)
Lisäksi paljon tuoreita kasviksia, kaikenlaiset padat ja kastikkeet ovat helppoja tehdä. Paljon pähkinöitä ja siemeniä, ne ovat terveellisiä ja ravintopitoisia. Mm. kiinalaisissa ja intialaisissa ruuissa on paljon kasvisruokia. Voi myös tehdä jo tuttuja ruokia ja korvata lihan jollain. Soijarouhetta voi lisätä vaikka mihin.
Kannattaa marssia kirjastoon tai kirjakauppaan ja tutustua kasviskeittokirjavalikoimiin.
Tsemppiä valitsemallesi tielle!
t: lakto-ovo-vegetaristi 15v. kokemuksella
on ainakin hyvä aloitus vähittäiseen siirtymiseen. Lisäksi kannattaa tsekata vegaaniliiton sivut.