Raskausdiabetes ja synnytyksen ajankohta/käynnistäminen?
Onko täällä mammoja, joilla on ollut / on raskausdiabetes ja jopa insuliinihoito? Onko niin, että raskausdiabeteksen takia synnytys yleensä käynnistetään hyvissä ajoin? Kuulin että on tavallista käynnistää jopa kaksikin viikkoa etuajassa jos on insullinihoitoinen rask.diabetes.
Itselläni on menossa rv37+4, tiistaina aika lääkärille jossa ilmeisesti päätetään näistä asioista.
Painoarvio rv35 oli 2,7kg, eli vauva oli ihan normaalin kokoinen ainakin silloin.
Jos jollain on kokemusta tai tietoa asiasta, kertokaa tietämättömälle. Kiitos.
Kommentit (10)
Ei käynnistetty, syntyi viikolla 40+5. Eikös se lähinnä koske ykkösdiabetesta sairastavia, olen luulluut.
mutta rd molemmissa raskauksissa. Esikoinen syntyi 40+5 viikolla normaalisti ja oli alle 4 kg ja tässä nykyisessä ei ole vielä keskusteltu asiasta, mutta en usko että käynnistyksiä tarvitaan.
Muutenkin raskausdiabetes diagnoosi heitettiin mulle todella heppoisin perustein (yksi paastoarvo 6.1 ja kaksi sokerirasitusta joissa molemmissa kaikki arvot ok). Kotiseurannassa arvot ovat olleet ok, joten en todellakaan suostuisi näillä perusteilla mihinkään erityistoimenpiteisiin jos sellaisia ehdotettaisiin.
itselläni on raskausdiabetes ja esikoinen myös sokerivauva. Esikoinen syntyi itsestään päivää ennen suunniteltua käynnistystä rv 37+4. Tämä toinenkin kasvaa insuliinihoidosta huolimatta yläkäyrillä ja juhannuksen jälkeen aletaan miettiä synnytystapaa ja ajankohtaa, joka on tod näköisesti rv 37-38. Käynnistys siksi ettei tarvitse synnyttää jättivauvaa joka juuttuu kiinni kesken synnytyksen.
6 vuoden takaa. Raskausdiabeteksen lisäksi oli verenpaine koholla. Synnytys meni 2,5 viikkoa yli lasketun ajan ja käynistyi itsestään. Viimeisellä viikolla jouduin ravaamaan joka päivä ultrassa, jossa vauvan koko mitattiin ja katsottiin, että kaikki on hyvin. Myös se verenpainen mitattiin ja kuunneltiin vauvan sydänkäyrää. Vauva oli pieni kokoinen ja istukka toimi hyvin ja sen vuoksi ei käynnistetty.
Syntyessään ei tosiaan painanut kuin n.3,5kg.
ja onneksi kun rupesi syntymään tuli niiiin nopeasti ja luonnollisesti tosin syntyi itse viikolla 38+2
Raskausdiabetes on silloin kun YKSIKIN arvo sokerirasituksessa ylittyy. Se on niin yksinkertaista, eikä mitenkään heppoista. Myönnä siis tosiasiat.
mutta rd molemmissa raskauksissa. Esikoinen syntyi 40+5 viikolla normaalisti ja oli alle 4 kg ja tässä nykyisessä ei ole vielä keskusteltu asiasta, mutta en usko että käynnistyksiä tarvitaan. Muutenkin raskausdiabetes diagnoosi heitettiin mulle todella heppoisin perustein (yksi paastoarvo 6.1 ja kaksi sokerirasitusta joissa molemmissa kaikki arvot ok). Kotiseurannassa arvot ovat olleet ok, joten en todellakaan suostuisi näillä perusteilla mihinkään erityistoimenpiteisiin jos sellaisia ehdotettaisiin.
jos normaalikokoinen lapsi ja kaikki muutenkin ok, niin täällä ei ainakaan käynnistetä sen aikaisemmin kuin muutenkaan. Eli vasta kun viikkoja on 42+2. Suureksi täällä lasketaan vauva vasta kun painoa alkaa olemaan 4,5 kg... tietenkin riippuu myös äidin koosta, että mahtuuko vauva siis tulemaan. Lantiot saatetaan kuvata, pelätään että vauva ei mahdu tulemaan.Itselläni on kokemusta kahdesta synnytyksestä, jotka kumpikin käynnistetty lähempänä 42 viikkoa. Kummassakin raskaudessa oli raskausdiabetes, jota hoidettiin ruokavaliolla.
Itselläni on 1 tyypin diabetes ja olin viikon sairaalassa ja joka päivä käynnisteltiin ja katseltiin. Lopulta oli pakko mennä sektioon koska mikään kikka ei auttanut. Kohdunkaula oli kyllä laskeutunut tarpeeksi alas, mutta kohdun suu ei ollut auki vaadittua 4cm. Itselläni yritettiin raskautta käynnistää ensimmäisenä päivänä ballonkilla kun menin osastolle joka kyllä sai supistukset alkamaan. Vuorokauden jälkeen tästä menin synnytyssaliin ja olin oksitosiinitipassa 9h kun normaalisti max. 6h. Ei oikein tämäkään tuottanut haluttua tulosta. Kolme päivää tämän jälkeen söin oksitosiini tabletteja tuloksitta. Kyllähän kohtu supisteli ja olikin todella kivuliaita supistuksia pari päivää ja jouduin ottamaan suonensisäistä kipulääkettä. Lääkkeen seurauksesta olin jatkuvasti jossakin ihan ihme tilassa. Toco-arvo oli 5min välein n. 120 ja kesti vajaan minuutin, tätä ympäri vuorokauden. Näiden tuloksena kohtunkaula oli tarpeeksi lyhyt synnytykseen mutta ei ollut tarpeeksi auki ja tästä johtuen leikattiin koska vauvan painoarvio oli jo aika lähellä 4.5kg. Oli kyllä niin turhauttavaa tuo viikko kun tuntui että huonekaveri vaihtui parin päivän välein ja aina menivät suoraan synnyttämään ja plops vauva pihalle. En kyllä hetkeen tule toista lasta tekemään.
Insuliinihoitoinen raskausdiabetes, käynnistettiin synnytys heti lasketun ajan tienoilla. Ei kuulemma katsota yliaikaa yhtään, jos on insuliinit. Synnytys ei käynnistynyt ja neljäntenä yrityspäivänä kiireellinen sektio. Insuliinihoitoinen radi kuulemma aiheuttaa heikon käynnistyvyyden.
mutta ysttävälläni oli raskausdiabetes. Hänellä käynnistettiin muistaakseni n. viikkoa ennen laskettua aikaa.