Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä SELKÄREUMAA sairastavia?

Vierailija
14.06.2009 |

Mitä kaikkia oireita tautiin kuuluu? Erityisesti kiinnostaisi, millaisia ensioireita teillä oli ja minkä perusteella alettiin epäillä juuri selkäreumaa.

Kiitos!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi on vieläkin auki.

Oireet alkoivat polvesta jota hoidettiin. Selän jäykkyys ja väsymys saivat epäilyt heräämään jos kyseessä olisi kuitenkin selkärankareumaa. Lonkistakin löydettiin aika-ajoin tulehdusta.

Lääkkeenä on ollut trexan, mutta olen nyt ollut ilman lääkkeitä n. vuoden koska toiveissa olisi kolmas lapsi. Oireita ei ole nyt ollut paljoa( selkä on kyllä jäykkä ja välillä kipeä) koska en joudu rasittamaan itseäni nyt kun olen kotona lasten kanssa.

Vierailija
2/9 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuotta sitten synnytyksen jälkeen tulehtui polvi. Lisäksi SI-nivelen seutu kipeytyi voimakkaasti. Pääsin asianmukaiseen hoitoon vasta 2 vuoden kuluttua ensioireista (ensin mentiin polven tähystykseen ja vasta sielä reumalääkärille), joten selkä oli siihen mennessä jo parantunut. Lääkäri kuitenkin epäili SI-nivelen tulehdusta ja sanoi, että saatan sairastua myöhemmin selkärankareumaan.

Nyt minulle on tullut erilaisia oireita, mm. jälleen kipua SI-nivelen seudussa, jaloissa ja selässä. Myös puutumista on ajoittain raajoissa.

Olen jo kerran käynyt lääkärissä, mutta aion mennä uudestaan. Ensimmäinen lääkäri ei oikein ottanut kantaa mihinkään.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivoja oli kyllä ollut jo n. 15v, mutten osannut epäillä sen olevan mitään erikoista. Selkään sattui, si-nivelet olivat kipeät enkä voinut seistä kauaa. Heräilin aamuyöstä selkäsärkyyn ja varsinkin flunssassa ja mahataudissa selkä, lantio ja polvet olivat todella pahat.

Polvi turposi kuitenkin pari vuotta sitten oikein kunnolla ja myös kantapiikit (molemmissa jaloissa) olivat tuolloin ärhäkät. TK-lääkäri passitti lyhyen kyselyn (lähisukulaisella reumatekijä, aamujäykkyys, aiemmat selkäkivut jne; tärkein tekijä oli kaiketi tuo polven turpoaminen ilman syytä) jälkeen verikokeisiin - hlab27 löytyi - ja sieltä reumalääkärille; röntgenkuvien jälkeen sain diagnoosin 2v sitten.

Minulla on selkä suht ok tällä hetkellä, mutta polvet, jalkaterät ja ranteet sekä peukalonjuuret oireilevat voimakkaasti (sopivaa lääkitystä ei ole vielä löytynyt, kortisonia on nyt mennyt 1,5v...)

Vierailija
4/9 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälläsen ketjun:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1003382/nivelr…

Mulla on reuma myös selässä, mutta diagnosoitua pelkkää selkärankareumaa ei ole.

-M.-

Vierailija
5/9 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oireilu alkoi käsistä, ranne ja sormien pikkunivelet oireilivat ensin. Sitten polvet ja päkiät alkoivat reistalla ja viimein se selkäkin. Siinä vaiheessa kun polvet olivat tulehtuneet ja niihin kertyi vähän väliä nestettä, alkoi selkä(ranka)reuma tulla lääkärin puheisiin. Olen nyt sairastanut nelisen vuotta. Salazopyrinillä lähes oireeton, joten tarkemman diagnoosin selvittelykin on jäänyt.

Vierailija
6/9 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai 10-vuotiaana selkärankareumadiagnoosin vuoden kestäneiden perusoireiden ja magneettikuvien löydösten vuoksi. Lastenreuma oli diagnosoitu kahdeksanvuotiaana.

8-vuotiaana lääkitys Naprometin, Oxiklorin, metotreksaatti tablettina. Sen jälkeen piikitettiin metotreksaatti jonkin aikaa, kunnes todettiin reuman olevan koko ajan aktiivinen lääkkeistä huolimatta. Vaihdoimme metotreksaatin Aravaan ja aloitimme biologisen valmisteen, eli Enbrelin, joka piikitettiin kahdesti viikossa. Sekään ei tuonut apua, joten tilalle Humira-kynä ja Naprometin pois -> Celebrat tilalle 2 x pv, Panadol Extendiä öisin, jotta aamut olisivat helpompia.

Vierailija
7/9 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

klebsiella-bakteerin on todettu olevan yhteydessä selkärankareuman syntyyn. Klebsiella tarvitsee elääkseen tärkkelystä eli sen jättäminen pois ruokavaliosta voi auttaa oireisiin. Potilaan kokemuksia aiheesta blogissa:

http://tarkkelyksetonruokavalio.blogspot.com/

Vierailija
8/9 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimakkaana SI-nivelten tulehduksena. Ylaselka oli myos ajoittain kipea. Iriittia molemmissa silmissa.

Ollut oireeton ainakin viimeiset 10 vuotta, paitsi iriitti oli viime vuonna.

Diagnosoitu on myos paksusuolentulehdus, joka oireilee verenvuotona. Sekin lieva ja oireeton vuosikausia.

Vierailija
9/9 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkä oli kipeä milloin mistäkin eli ei välttämättä alaselästä, joka on se tyypillisin selkärankareumassa. Myöhemmin tuli sitten polvi- ja varvastulehduksia.