Tahtoo viikon matkalle etelään!!!
On vaan vähän hankalaa yksin 3 ja 6 v. lasten kanssa. Entä jos jompi kumpi lapsista sairastuu on käkittävä hotellihuoneessa. Tai entä jos itse sairastun?
Oletteko te reissanneet yksin pienten lasten kanssa?
Kokemuksia???
Kommentit (30)
Miten olette hoitaneet esim. lasten syömiset / kaupassakäynnit mahatautien yms aikana? Vai oletteko olleet täyden palvelun hotelleissa?
Suunnitelmissa olis huoneistohotelli jossa vain rajoitetut palvelut ( ei esim huonepalvelua).
Me ollaan yhdessä matkustellessa oltu usein huoneissa joissa ei telkkaria ( maillä ei ole sitä kotonakaan), mut se vois kyllä helpottaa sitä huoneessa käkkimistä jos olen yksin aikuisena matkassa.Naantalit ja ruotsin laivat yms. olen jo kolunnut lasten kanssa (joskus yksin joskus, lapsellisen kaveriperheen kanssa tai koko perhe yhdessä) ja nyt haluasin vähän kauemmaksi.
Minulla tai lapsilla! Ei ikinä! En ole kolmonen, mutta reissannut paljon lasteni kanssa. Miksi pitää olettaa, että mahatauti sit kumminkin iskee. Kyllä hotellin henkilökunnalta (oli ihan minkätasoinen vain) tai oppaalta saa apua sairaustapauksissa. Ei kukaan tule sinua kotoakaan kauppaan viemään, jos olet sairaana (yh-kotiäiti)!
jo kolmelle lomalle. Ja emme ole edes heitä mukaan pyytäneet, vaan itse ovat halunneet tulla. Siis me ollaan ensin varattu itsellemme hotelli ja loma sieltä, mihin ollaan haluttu mennä ja sitten isovanhemmat ovatkin halunneet lähteä mukaan samaan paikkaan. Yhdessä matkustetaan, mutta kertaakaan ei olla jätetty heitä lapsia vahtimaan ainakaan tuntia pidemmäksi (kerran käytiin pelaamassa tennistä ja toisen kerran silmälasiliikkeessä). Vahtisivat kyllä, jos pyydettäisiin, mutta me lomailemme mieluiten yhdessä. Tuntuisi hullulta mennä esim. miehen kanssa eri paikkaan syömään kuin mihin lapset ja isovanhemmat menevät. Mihinkään baareihin ei miehen kanssa haluta.
Mutta ap:n ksymykseen, mä voisin kyllä lähteä lasten kanssa yksin. Mulla on jo vähän vanhemmat (5 ja 7) ja just haaveilen lomaviikosta äkkilähdöllä. Mutta ei taida nyt olla rahaa, kun syksyllä lähdetään taas isovanhempien kanssa matkalle:-)
ensin isommalla pari päivää sit pienemmällä. Ja olisin ollut pulassa jos olisin ollut yksin reissussa. (vesi, ruoka loppu, pienempi olis kiipeilly pitkin seiniä jos ei olis välillä päässyt altaalle tms.)
Siksi tätä nyt pohdinkin. Ja kotimaassa voin pyytää apuun vaikka lasten kavereita tai naapureita jos tarvin kaupasta jotain kun sairastelen. Jotenkin tuntuis oudolta pyytää sitä vierailta ihmisiltä.
AP
1-vuotiaan jos saisi jättää kotiin, kaikkien kolmen kanssa tarvitaan kahdet kädet :) Turha sitä nyt on etukäteen murehtia jos joku sairastuu, harvoin nuo turistien vatsataudit mitään kovin vakavia ovat ja kyllä siitäkin selviää jollain jos niin käy. Me ollaan paljon reissattu ja ikinä ei ole lapsilla ollut vatsatauteja.
onko oikeasti sellaisia isovanhempia jotka lähtevät matkalle kohteeseen, jota eivät itse valitse, maksavat vielä matkansa, ja hoitavat koko matkan lapsenlapsiaan? en ole ikinä kuullutkaan. Olkaa onnellisia te, joilla on asiat noin upeasti.
Sen sijaan isovanhemmat ovat valinneet matkakohteen ja maksaneet meidänkin matkat sinne (lahjana). Perillä oikein usuttavat minua ja miestä olemaan kaksistaan heidän vahtiessa lapsia. Suuri osa ajasta toki oltiin koko porukalla. Kivaa oli kaikilla.
isovanhempia jotka haluavat matkustaa lastenlasten kanssa! Jonkun yhden ihmisen vakuuttelut laajasta tuttavapiiristä ihan huvittaa. Voi hyvänen aika! Kyllä tästä ilmiöstä jo lehdissäkin on kirjoitettu, että on tavallista. Vanhemmat voivat snorklailla hetken tai ravintolassa keskittyä välillä omaan syömiseen. Ei se yhdessä lomailu tarkoita sitä, että lapset heivataan kokonaan isovanhemmille ja ryypätään viikko-kaksi.
tai sais edes joskus kotimaassa hoitoapua tai lapsille seuraa ihan vaan kotioloihin.
Toisen isovanhemmat ovat sairastelleet paljon (tulisivat kyllä jos sairaus ei veisi kaikkia voimia) ja minun vanhempani näkevät lastenlapsiaan ehkä 5-6 x vuodessa vaikka asumme samassa kaupungissa, heitä ei vaan kiinnosta.
Joten yhteisestä lomamatkasta isovanhempien kanssa on turha edes haaveilla.
siinä ei ole mitään ongelmaa kunhan asennoituu siten, että lomat menevät lasten ehdoilla. Olemme tehneet sekä perinteisiä rantalomia että suurkaupunkilomia, osa valmismatkoilla ja osa omitoimisesti.
Meillä on sairastuttu loman aikana, sitten käkitään hotellihuoneessa. Juuri tästä syytä varaan aina neljän tai viiden tähden hotellin, jossa on toimiva huonepalvelu (saa hätätapauksessa ruuat huoneeseen) + lähettipalvelut, pesulapalvelut jne. Itse koen tärkeäksi, että henkilökuntaa on talossa 24/7, ei nimittäin olisi kivaa jäädä huoneeseen, jonka lapsi on oksentanut keskellä yötä täyteen seiniä myöten. Viiden tähden hotellissa uusi huone ja tavaroiden siirto hoitui yhdellä puhelinsoitolla.
Etelän lomilla pidän tärkeänä parveketta, siellä on kiva istua illalla kun lapset nukkuvat, katsella merta ja siemailla lasi viiniä.
Kaupunkilomilla tärkeää on hotellin keskeinen sijainti, näin on helppo keskellä päivää lounaan jälkeen vetäytyä huoneeseen tunniksi lukemaan ja lepäämään - lapset jaksavat tällaisen breikin jälkeen todella hyvin.
Reissuun vaan, hyvin se menee! Laita kuitenkin lasten taskuihin lappu, jossa kerrotaan hotelli, kännynumerosi ja läheisten kännynumero - iso helpotus kielitaidottomalle lapselle jos sinulle sattuu jotain tai jos lapsi eksyy sinusta.
ja kyllä minä koet reissut rentouttavina vaikka kahden pienen lapsen kanssa reissussa olenkin.
Hotellissa pitää olla kunnon aamupala (valitsen aina hotellin, jossa hyvä aamupala - vaihtelua arkeen tulla valmiiseen pöytään) ja sillä pärjää hyvin iltapäivään. Joskus syömme lounaan, joskus vain tuhdimman välipalan. Illalla syömme useimmiten pitemmän kaavan mukaan (lapset tottuneet tähän) ja hotellihuoneeseen varaan hedelmiä ym. iltapalaksi. Ulkomailla saa ihania erilaisia leipiä ym joita voi ostaa evääksi.
Juomapullot on hyvä muistaa pitää aina mukana, oli kyseessä sitten ranta- tai kaupunkiloma. Katukahvilassa piipahtaminen on lapsille kiva breikki.
Miten olette hoitaneet esim. lasten syömiset / kaupassakäynnit mahatautien yms aikana? Vai oletteko olleet täyden palvelun hotelleissa?
Suunnitelmissa olis huoneistohotelli jossa vain rajoitetut palvelut ( ei esim huonepalvelua).
Me ollaan yhdessä matkustellessa oltu usein huoneissa joissa ei telkkaria ( maillä ei ole sitä kotonakaan), mut se vois kyllä helpottaa sitä huoneessa käkkimistä jos olen yksin aikuisena matkassa.
Naantalit ja ruotsin laivat yms. olen jo kolunnut lasten kanssa (joskus yksin joskus, lapsellisen kaveriperheen kanssa tai koko perhe yhdessä) ja nyt haluasin vähän kauemmaksi.