Päivähoito-oikeus?
Kertokaas onko minulla oikeutta vaatia kunnalta päivähoitoa am. tilanteessa:
- vaimo on iltavuoron aikaan töissä klo 11-19, tarvittava hoitoaika lapsille
10:30-19:30
- olen itse kesälomalla ja lomamatkalla.
Hoitopaikassa sanottiin että iltahoito ei ole sallittua kunnan ohjeistuksen
perusteella
klo 17 jälkeen jos hoidon tarve ei synny työssä olemisen takia
(ei eritelty että pitääkö molempien olla töissä ko. aikana vai vai toisen
mutta annettiin ymmärtää että molempien).
Lisäksi normalisti hoitoaikatarve on 8:30-17:30 jos molemmat on töissä (oli
vaimolla aamuvuoro tai iltavuoro),
mutta satunnaisesti jos allekirjoittaneelle sattuu työreissuja vaimon
iltavuoron aikaan, tarve tällöin 10:30-19:30
ja tämä oli tiedossa kun kunta järjesti päivähoitopaikan (perhepäivähoito),
joten hoitopaikalla on valmius myös iltahoitoon em. aikana.
Ts. myös normaalipäivinä lapset pitäisi hakea hoidosta samaan aikaan kun
vaimolla loppuu työt 20 km päässä
hoitopaikasta. En siis käytännössä voi kesälomallani lähteä kotoa yhtään
mihinkään kauemmaksi koska pitäisi joka päivä olla
hakemassa lapset hoidosta viimeisään klo 17.
Vaimo aloitti työt vasta keväällä eikä hänellä ole kesälomaa ollenkaan.
Ei oikein huvittaisi järjestää tulevan viikon kestoisen Norjan kalareissun
ajaksi 3 lapselle (2,4 ja 6 v) "iltapäivähoitopaikkaa"
omin kustannuksin kun päivähoito maksaa ~490 euroa/kk ja pitäisi ko.
maksullekin saada jotain vastinetta...
Kommentit (26)
paahtaa töissä ja takuulla tekee kaikki kotityötkin. Ap ei takuulla tee mitään ylimääräistä.
Niin paahtaa, valinta oli vaimon oma (toki kannustin häntä lähtemään töihin), taloudellisesti on sama onko töissä vai ei.
Kyllähän se tosi on että vaimo tekee isomman osan kotiaskareista mutta arkielämään liittyy paljon muutakin kuin siivoaminen ja lastenhoito. Kuten talon teknisestä kunnosta, autoista ja viranomaisasioista huolehtiminen, ja meidän huushollissa nuo ehkä jakautuu 35/65 suhteella kotityöt ja 95/5 suhteella muut...
Mm. talviaikaan molemmat käy omissa harrastuksissaan yhtä monta kertaa jne...
Meidän kunnassa yksityiset hoitajat eivät edes saa ottaa virikelapsia, niiden paikka on päiväkodissa.
Talon teknistä huoltoa ja autoja ei hoideta päivittäin.
Ja normaaliperheessä viranomainen on yhtä kuin valmiiksi tehty veroilmoitus kerran vuodessa ja nyt olette täyttäneet sen päivähoitohakemuksen. Huoh, kun onkin raskasta.
Vuorohoitoon ei ole subjektiivista oikeutta. Vain jos MOLEMMAT vanhemmat ovat töissä tai opiskelevat. Vaikka kuinka olisi menoa lauantaina ja pitäisi viedä lapset hoitoon niin kunnalliseen hoitopaikkaan heitä ei oteta. Sori vaan.
Kyllä päiväkodit täyttyisivät, jos vanhemmat toisivat iltaisin ja viikonloppuisin omien harrastustensa vuoksi lapsia hoitoon päiväkoteihin. Itsekin tarvitsisin joskus lastenvahtia iltaisin/viikonloppuisin, mutta pitää pyytää MLL tai joku tuttu. Päiväkotiin ei pääse.
Itse olen töissä vuoropäiväkodissa. Vuorohoito on kallista ja tehty työssäkäynnin mahdollistamiseksi. Yhteiskunta tukee MLL lastenhoitopalvelua, kysy sieltä hoitajaa klo 17.30-19.30 niin pääset reissuun!
...ja työssäkäyvä maksaa itsensä kipeäksi, eikä voi nauttia ansaitusta kesälomastaan edes pientä pätkää?
Ai että lomasta voi nauttia vain jos lapset siellä hoitopaikassa? Ja aiemmassa viestissä taisi mainita että "ei niitä viitsi kotonakaan pitää, kun pitää rempata taloa ja..."
Pph, joka nyt juuri lomalla OMIEN LASTEN kanssa. Ihan lomalta tämä tuntuu näiden viiden kanssa, kun vertaa sitä työaikaani. Ja kyllä, meilläkin on tehty paljonkin remppaa viimeisten vuosien aikana, eikä ole tarvinnut lapsia sen takia hoitoon kuskata.
Kyllä, siis mennä halunsa mukaan akkaporukalla reissuun, yleensä pari 2-4 vrk pätkää / kesä.
Samalla tapaa kuin minäkin.
Jos 5 viikon lomasta 1 viikon käyttää itselleen niin sekös on näin tuomittavaa? Kotihiiriä taidatte olla kaikki...