G: Mikä on vaikein kysymys, minkä lapsesi on kysynyt?
Meillä ehkä pahin oli 5-vuotiaan kysymys "Voiko aikuinen tappaa lapsen?"... :s
Kommentit (43)
seurakunnan kerhossa, kerran käyn itse, käyn jumalanpalveluksissa, käyn leireillä, soitan papin kastamaan lapseni, käytän juhliin seurakunnan tiloja, saan papin vihkimään meidät, käytän lapsia pyhäkoulussa yms yms yms, olen valmis maksamaan siitä jotain.
järkyttävää et sut on saatu sokaistua tuohon touhuun.
seurakunnan kerhossa, kerran käyn itse, käyn jumalanpalveluksissa, käyn leireillä, soitan papin kastamaan lapseni, käytän juhliin seurakunnan tiloja, saan papin vihkimään meidät, käytän lapsia pyhäkoulussa yms yms yms, olen valmis maksamaan siitä jotain.
* miksi ihmisillä on hiukset päässä?
* miksi ihmiset osaa puhua mutta eläimet ei (samaa kieltä kuin ihmiset)?
* ja vaikein: mitä sitten tapahtuu kun kuolee ja haudataan? Ollaanko siellä mullan ja kivien alla ihan yksin?
Selitäpä sitten tuota, kun taivaaseen en usko, enkä siis todellakaan voi kertoa, että tietäisin mitä sitten tapahtuu. Yrittänyt selittää, että vartalo/ruumis on siellä maan alla haudassa, mutta ajatuksia yms. ei enää ole, ihminen ei tunne, kuule, näe. Jostain on sitten keksinyt, että kuolleet syttyy taivaalle uusiksi tähdiksi, saa kelvata selitykseksi toistaiseksi...
Yksi aineksista oli liha (nautaa). Siitä alkoikin sitten vaikeitten pohdintojen paikka:
- mikä tän lehmän nimi on?
- Mitkä sen lehmän äidin ja isän nimet ovat?
- Ovatko ne muut lehmät surullisia, kun me syödään tämä? Kaipaako ne sitä?
- Miksi me syödään eläimiä?
- Söyökö joku meidän kissan haudasta(kuoli vanhuuteen)?
käytän juhliin seurakunnan tiloja
tilojen käytöstä joutuu maksamaan vielä erikseen, ei niitä tod. kirkollisverolla saa!!!
Minä olin 21 v, hän oli ehkäisyn pettäessä suunnittelematon raskaus. Olimme onnellisia hänestä. Vastasin, että aina ei elämässä tiedä, joskus saattaa saada yllätyslahjan. Sitä ei itse ymmärrä pyytää, mutta on todella iloinen, että sen saa.
Lapseni( 10 v) tietää totuuden. Ja minä taidan olla hieman ylpeä vastauksestani. Koska juuri noin asia on. Meillä on nykyään kaksi lasta, vaikkei ensimmäistä suunniteltukaan. Rakas poikani, vaikkei suunniteltu.
Ja vastaavasti, minne valo menee, kun valon sammuttaa...
Meillä on kuollut kaksi eläintä lyhyen ajan sisään ja on ollut tosi vaikea selvittää mikä se kuolema on niin että lapsi ymmärtää.
ja ihan siitä syystä, et näinhän valtaosalla on.. voivat sitten mennä riparille halutessaan ym. toki voivat erotakkin jos niin haluavat. sen sitten aikanaan päättävät itse.
lainata, ei makseta siis erikseen.
käytän juhliin seurakunnan tiloja tilojen käytöstä joutuu maksamaan vielä erikseen, ei niitä tod. kirkollisverolla saa!!!
Lasta ei ole kastettu. Hän sai ekalukalla itse päättää haluaako osallistua uskonnon opetukseen (ei tahtonut), meneekö koulun kanssa kirkkoon (yleensä ei halua) jne. Päätimme, että jos ev.lut. uskonto häntä aikanaa kiinnostaa niin kasteen saa vaikka aikuisenakin.
Alkuperäiseen aiheeseen: hankalimmat kysymykset tulee todellakin n. 3-5 vuotiailta kun pitää yrittää vastata kysyjän iän edellyttämällä tavalla. Ei todellakaan helppoja juttuja selittää kuolema, miksi illalla tulee pimeä, mistä pilvet tulee, miksi kärpäset tykkää kakasta yms.
ilmoitettiin lapsi uskontotunneille vaikka ei yhtään uskota, ihan selkeetä hölypölyä mutta ihan yleissivistyksen vuoksi toivon että lapseni oppii näitä tarinoita ja mahdollisimman paljon myös muista uskonnoista. Hän kyllä tietää että satuihin ei uskota mutta niistä on hyvä tietää. Eri ihmiset uskoo erilaisiin satuihin.
Tuon ikäinen osaa jo pohtia asioita kovasti eikä pienempänä vastattu "aikuiset eivät aina vaan enää rakasta toisiaan ja pysty elämään yhdessä" enää riitäkään. Esimurkku tuntuu kaipaavan jotakin konkreettista syytä ja äiti joutuu hankalaan tilanteeseen, kun niitä kysymyksiä satelee: "Pettikö isä sua?" jne.
Ero ei suinkaan ole tuore asia, vaan tapahtunut 9 vuotta sitten. Taisi uuden kysymyten tulvan laukaista se, kun tytön luokkakavereiden perheissä on nyt ollut eroja.
Mutta mun 8v poika on sitä mieltä,että kun kuolee niin kohta herää henkiin ja vakuuttelee tätä itselleen... =( Viime kesänäkin nähtiin kuollu lintu ja poika sanoi vaan,että kohta se taas herää... Eryislapsi,jonka kanssa tulee olemaan vaikeaa sillä minun pappani "vetelee viimeisiään" saa nähdä,miten siitä sitte selvitään... Vaikea saada hänet ymmärtämään mitä kuolema tarkoittaa...
Tuulihan syntyy siitä, kun kuumat ja kylmät ilmamassat kohtaavat ja alkavat liikuttaa toisiaan.
on maailman vaikein kysymys.
Vastasin, että "mihin avaruus loppuu" tai "mistä Jumala on tullut". :)
"mihin avaruus loppuu"
Avaruus loppuu s-kirjaimeen :D
siihen perustuu scientologienkin rahankeruu. Hurjia summia saavat hyväuskoisilta ihmisiltä. Miettikääpä sitä!