Miten välttää perintöverojen maksua, jos
vanhempien asunto jää lesken hallintaan? Mistä vähävarainen rintaperillinen hankkii verorahat, kun ei saa perintöä haltuunsa?
Kommentit (10)
Siis eihän siitä koko summasta tarvitse silloin perintöveroa maksaa, jos leski jää asuntoon asumaan, vaan perintöverosta tehdään lesken hallintaoikeuden takia tietty vähennys (riippuu lesken iästä eli käytännössä odotetusta jäljellä olevasta elinajasta).
Mutta verottaja on armoton, se haluaa rahat joka tapauksessa, sitten perinnön saajan on otettava vaikka velkaa, että saa verot maksettua.
Itselläni on sellainen tilanne että "pahassa" tapauksessa tulen tavallaan perimään velkaa eli jos en halua leskeä häätää omasta kodistaan, niin voin joutua perintöverojen lisäksi ottamaan useita kymmeniä tuhansia velkaa. On kuitenkin olemassa raja sille, että mitä rahan vuoksi voi tehdä ja ainakaan minä en oman perintöni takia aio omaa vanhempaani omasta kodistaan häätää.
Ai niin ja yksi keino päästä eroon perintöverosta on sitten tietty se, että luopuu koko perinnöstä.
mitenkään häädettyä. Hällä kai on oikeus asua asunnossaan hamaan hautaan asti.
Siis eihän siitä koko summasta tarvitse silloin perintöveroa maksaa, jos leski jää asuntoon asumaan, vaan perintöverosta tehdään lesken hallintaoikeuden takia tietty vähennys (riippuu lesken iästä eli käytännössä odotetusta jäljellä olevasta elinajasta).
Mutta verottaja on armoton, se haluaa rahat joka tapauksessa, sitten perinnön saajan on otettava vaikka velkaa, että saa verot maksettua.
Itselläni on sellainen tilanne että "pahassa" tapauksessa tulen tavallaan perimään velkaa eli jos en halua leskeä häätää omasta kodistaan, niin voin joutua perintöverojen lisäksi ottamaan useita kymmeniä tuhansia velkaa. On kuitenkin olemassa raja sille, että mitä rahan vuoksi voi tehdä ja ainakaan minä en oman perintöni takia aio omaa vanhempaani omasta kodistaan häätää.
Ai niin ja yksi keino päästä eroon perintöverosta on sitten tietty se, että luopuu koko perinnöstä.
lapset eivät, vaikka eivät perintöä vielä saakaan? Jos luopuu perinnöstään, se siirtyy seuraaville järjestyksessä eli omille lapsile ja verot myös.
Niin häätää ei saa, mutta toisaalta jos itse olisin leski ja tietäisin, että lapseni joutuisivat vaikka 150 m2 huoneiston puolikkaan perimisen takia ihan liemeen taloudellisesti, niin saattaisin harkita muuttoa pienempään ja halvempaan. Mutta häätää ei saa, mutta kyllähän leski saa muuttaa yhteisestä kodista pois, jos haluaa.
Juuripa näin.
Leski ei perikään mitään.
perintö siirrettiin isäni ulosottovelkojen takia meille lapsille ja kyllä minä silloin ainakin jonkun veron maksoin vaikka mummoni (leski) yhä asuu talossa.
vaan hän pitää oman osuutensa kuolinpesästä sekä mahdollisesti saa ns. tasinkoa niin paljon, että lesken koko osuus on 50% kuolinpesän arvosta. Sen lisäksi hän saa pitää hallinnassaan parin asunnon irtaimistoon. Muu osuus menee rintaperillisille eli lapsille ja lapset maksavat perinnöstään perintöveroa. Lapset voivat luopua perinnöstä, jolloin ne siirtyvät heidän lapsilleen. Se joka perinnön saa, maksaa veron.
Eli leski välttää verot, mutta lapset eivät, vaikka eivät perintöä vielä saakaan? Jos luopuu perinnöstään, se siirtyy seuraaville järjestyksessä eli omille lapsile ja verot myös.
Itse jouduin vastaavassa tilanteessa maksamaan verot omasta pussistani. Isäni leski on varsin vetreässä kunnossa, joten perinnöksi saadun rivitalo-osakkeen hinta saattaa mennä hyvinkin pieneksi ennen kuin näen penniäkään perinnöstä.
Elämä on.
heti maksamaan veroa, vaikka olisivat esim. 6 v. vanhoja (eli periaatteessako vanhemmat maksavat kuitenkin vai maksavatko vasta kun tulevat täysi-ikäisiksi)? Millä rahalla lapsenlapset sitten maksavat perintöveroa, jos juuri esim. opiskelevat ja ovat muuttamassa/muuttaneet kotoa?
heti. Pesä jakoon sitten kun leskikin on kuollut.