Löysin korvasieniä. Uskallanko syödä?
Ryöppäykset yms ovat sinänsä selvillä, mutta en vain ole koskaan itse korvasieniä valmistanut. Uskaltaisinko?
Kommentit (9)
Mä voin antaa osoitteen, minne voi tuoda, siellä ne sitten asianmukaisesti hävitetään ;)
keität hyvin 5-1+min runsaassa vedessä.
paistat sipulia, lisäät sienet, pikkasen jauhoja suurustamaan ja kermaa. nam nam
kaksi kertaa 10 minuuttia (ennen suositus 2x5 min, mutta varmuuden vuoksi siirrytty pitempään aikaan). Väljässä vedessä ja tosiaan hyvä tuuletus.
Mutta kolme kertaa on turhaa, myrkkyä ei enää lisää irtoa tuon 2x10 jälkeen, mutta makua kyllä lähtee keitinveteen! Siis liiasta keittämisestä ei ole kuin haittaa! Joku prosentti sitä myrkkyä jää, vaikka keittäisit miten kauan, mutta se määrä ei enää ole vaarallinen.
Äidilleni oli munuaispuolen lääkärit kertoneet, että eivät suosittele kellekään, koska ei voi tietää, että kenen kroppa sitä kestää ja miten hyvin.
Tila jossa ryöppäät pitää olla hyvä ilmanvaihto, siis tehokas liesituuletin, koska se keitinvasi sisältää sitä myrkkyä. Hyviä ovat ja hengissä olen.
kuinka pitkään olet kerrallaan ryöpännyt? Ohjeissa sanotaan että väh. 5 min/ryöppäys, mutta se tuntuu tosi vähältä. Tuuletus on kunnossa, ja hoidan ryöppäyksen silloin, kun muita ei ole kotona.
Ei kun kunnon ryöppäys ja tosiaan tuuletus silloin.
Ihania herkkuhetkiä, korvasienet on ihan must!
Itse laitoin eilen muhennosta lohen kanssa
ja huomenna syödään korvasienikeittoa.
kuinka pitkään olet kerrallaan ryöpännyt? Ohjeissa sanotaan että väh. 5 min/ryöppäys, mutta se tuntuu tosi vähältä. Tuuletus on kunnossa, ja hoidan ryöppäyksen silloin, kun muita ei ole kotona.
haluuun kans!