Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei, nyt oikeesti, mistä tiedät olevasi tekemisissä narsistin kanssa?

Vierailija
06.06.2009 |

Nyt taitaa olla tosi pulmat edessä. Tutustuinko narsistiin? Haluaisin kuulla ne selkeät merkit. Tyyppi on liian täydellinen ollakseen "normaali"!!!

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista ei ole se, onko narsistilla tai psykopaatilla virallinen diagnoosi vai ei. Ei ole myöskään olennaista, miksi häntä kutsutaan. Ihan sama, vaikka kutsuttaisiin toisten hyväksikäyttäjiä pelkästään kusipäiksi. Mutta ihan yhtä hyvin häntä voitaisiin kutsua myös narsistiksi enkä tajua, minkä takia aina syntyy iso poru kun niin tehdään. Ihmiseltä voi kuumeenkin todeta pelkästään panemalla käden hänen otsalleen, ei siinä lääkärintodistusta tarvita eikä edes kuumemittaria.

Olennaista on tunnistaa häiriintynyt henkilö ajoissa ennen kuin hän pääsee koukuttamaan, koska liian läheinen suhde alkaa helposti syödä toisen persoonallisuutta. Narsistit (ja psykopaatit) osaavat yleensä kuitenkin olla todella miellyttäviä juuri suhteen alkuvaihessa, joten häiriintyneisyyttä voi olla vaikea huomata. Narsistin pauloihin joutunutta varoitetaan usein, mutta hän ei usko varoitusta. Itseänikin varoitettiin työpaikalla uudesta esimiehestä, mutta nauroin vain ja totesin että kyllä MINÄ olen aina tullut kaikkien kanssa toimeen. Vähänpä tiesin.

Ja lisäksi kannattaa muistaa, että myös nainen voi olla narsistisesti häiriintynyt.

Vierailija
22/53 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun mielestä olet vaikea ihminen. Ehkä oletkin käyttäytynyt häntä kohtaan kusipäisesti tai sitten hän projisoi. Ehkä olit masentunut ja siksi itsekeskeinen, ehkä sinulla oli vaikea elämäntilanne ja se heijastui käytökseesi, ihan miten vain. Nyt kuitenkin olet työtoverisi, alaisesi, kälysi, anoppisi, ex-puolisosi tms. mielestä ikävä ihminen. Haluaisitko, että hän juoksisi kertomassa pitkin pitäjiä, että olet narsisti/psykopaatti, joka on niin taitava huijari, että muut vieraammat ihmiset eivät vielä tätä ole huomanneet ja joka ei voi muuttua, vai haluaisitko, että hän kertoisi pitkin pitäjiä, että olet kusipää, joka teki tällaisen ja tällaisen oharin?

Narsistinen persoonallisuushäiriö ei todellakaan ole diagnosoinniltaan joku kuume, minkä kuka tahansa voi havaita. Se ei ole psykiatreillekaan aina ihan helppo diagnosoitava ja sitä voi olla vaikea erottaa muista mahdollisista diagnooseista. Ihmiseltä voi todeta kohonneen ruumiinlämmön laittamalla käden hänen otsalleen, mutta sitä ei niin vain tiedetäkään, mikä sen aiheuttaa.

Kun joku käyttäytyy kusipäisesti, niin jos siitä vetää johtopäätöksen, että henkilö on narsisti, niin se on sama kuin vetäisi siitä, että jonkun otsa tuntuu käteen kuumalta, johtopäätöksen, että ihmisellä on umpisuolentulehdus ja sillä selvä.

Olennaista ei ole se, onko narsistilla tai psykopaatilla virallinen diagnoosi vai ei. Ei ole myöskään olennaista, miksi häntä kutsutaan. Ihan sama, vaikka kutsuttaisiin toisten hyväksikäyttäjiä pelkästään kusipäiksi. Mutta ihan yhtä hyvin häntä voitaisiin kutsua myös narsistiksi enkä tajua, minkä takia aina syntyy iso poru kun niin tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eristämään kaiken ikävän itsestään. Narsistihan ei tunnetusti voi parantua, narsistiselle käytökselle vastapuoli ei voi mitään jne. Jos siis ex-puolison tai anopin tai työkaverin leimaa narsistiksi, ei enää tarvitse miettiä omaa vastuutaan kyseisen ihmissuhteen ongelmista. Kun toinen on narsisti, on kaikki vika lähtökohtaisesti aina hänessä, vastapuolen ei tarvitse kantaa mitään vastuuta omista epäilyttävistä teoistaan ja sanoistaan.

Vierailija
24/53 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole narsismia, jos jättää ehkäisyn salaa pois. Voi kyllä olla, että nainen joutuu ehkäisyn jättämään salaa pois, jos mies on narsku eikä ota naisen tarvetta saada lapsi ollenkaan huomioon vaan haluaa vain vältellä perheenperustamista.

joku jättää salaa ehkäisyn pois jne. Sellainenkaan huijaus ei kuitenkaan välttämättä tarkoita, että tällä huijarilla olisi narsistinen persoonallisuushäiriö, vaikka äärimmäisen törkeisiin ja itsekkäisiin temppuihin olisikin syyllistynyt.

Vierailija
25/53 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni ihminen olisi sairaassa suhteessa, joko parisuhteessa tai muunlaisessa, ilman, että ymmärtää mikä toisessa on vikana.

Ihan rauhassa jokainen saa yrittää kieltää narsismista puhumisen tai kotikutoisten diagnoosien teon, mutta todellisten narsistien olessa kyseessä tällainen diagnoosi voi pelastaa monta muuta ihmistä. Enkä tarkoita että narsistiksi nimittely ympäriinsä, vaan se, että nykyään monella on työkalut päätellä mikä sitä h-vetin hankalaa ja kummallista ihmistä oikein vaivaa.

Itse pääsin eroon narsistista vasta sen jälkeen, kun olin erään lehtiartikkelin perusteella tajunnut, että siinä puhutaan tästä ihmisestä. Että hänen ongelmalleen on nimikin.

Siihen asti olin yrittänyt suunnilleen taipua kaksinkerroin selvitäkseni hänen kanssaan (jouduimme olemaan tekemisissä pakosta), koittanut miellyttää häntä ja kertoillut hänelle herkkäuskoisesti asioitani. Ja hän myös onnistui satuttamaan minua antamalla välillä ymmärtää, että olemme ystäviä, ja seuraavassa vaiheessa tekemällä jotain ikävää.

Itse asiassa vasta narsismi-diagnoosi sai ymmärtämään, että hän on oikeasti niin monen ikävän asian takana ja mustannut maineeni ko. yhteisössä.

Että ottakaa vaan ihmiset selvää narsismista ihan rauhassa!

Vierailija
26/53 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä psyykkisiä sairauksia, joihin kuuluu narsisista vääristymää ja joissa ihminen vaikuttaa ensin 'ihan tavalliselta', mutta ovat hyvin raskaita läheisille.

Suosittelen tutustumista muihinkin persoonallisuushäiriöihin, voi olla valaisevampaa.

Vierailija
27/53 |
21.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta, myös muut pers. häiriöt ansaistisivat enemmän palstatilaa ja kiinnostusta. Ehkä narsismi on kuitenkin siksi niin tärkeää nostaa esille, että se perustuu myötäelämisen kyvyn puutteeseen, jolloin kyseinen ihminen on erityisen haitallinen ja jopa vaarallinen yhteistyökumppani. Mutta kuitenkin niin uskomattoman miellyttävä ja karismaattinen niin halutessaan.

Narsistin ylivertainen hankaluus piilee juuri siinä, että hän on usein sitä "kukaan ei voisi uskoa" -tyyppiä, paitsi, että menee siinä ihanuudessaankin liiallisuuksiin. On vaikeaa vastustaa ja ymmärtää varoa ihmistä, joka on välillä niin vaallltavan kiinnostunut sinusta ja niin ylenpalttisen ystävällinen ja huomaavainen. Hurmaava sanalla sanoen. Ja tekee selän takana ja joskus kasvojen edessäkin töitä tuhotakseen sinut, ainakin muiden silmissä.

Vierailija
28/53 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos narsisti on kiinnostunut vain itsestään, miksi ihmeessä hän tekisi töitä juuri teidän tuhoamiseksenne? Tämä ei nyt oikein toimi.

Vierailija
29/53 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos narsisti on kiinnostunut vain itsestään, miksi ihmeessä hän tekisi töitä juuri teidän tuhoamiseksenne? Tämä ei nyt oikein toimi.

Muttei muiden TUNTEISTA.

Narsistihan nimenomaan on sairaalloisen kiinnostunut kyttäämään muita, vahtiakseen omaa asemaansa ja tehdäkseen oikeita siirtoja.

Jos sinä olet hankala, toisin sanoen uhka hänen täydellisen maailman tavoittelulleen, hän yrittää kyllä tuhota juuri SINUT. Ja tekee paljon töitä onnistuakseen siinä, mm. koittamalla analysoida mikä olisi sinulle ikävintä.

Vierailija
30/53 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa. Hänhän haluaa pahaa juuri teille, ja teissä ei ole mitään vikaa. Kovin on omituista.

Vierailija
31/53 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

narsisti alistaa ja mitätöi kumppaniaan.

Harva kestää (usein) vuosia kestävää alistamaista ja mitätöintiä. Itse sairastuin vakavaan masennukseen narsistin uhrina.

Itse olin 10 vuotta naimisissa narsistin kanssa, meillä on kaksi lasta. Erosin 10 vuotta sitten ja edelleenkään muistot eivät häviä. Olen oppinut elämään muistojen kanssa ja selviämään elämässä eteenpäin uuden ihanan perheeni kanssa.

Kuten edelläkin on mainittu, ellei ole joutunut tekemisiin narsistin kanssa, ei voi edes kuvitella millaista elämä narsistin kanssa on!

Vierailija
32/53 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa. Hänhän haluaa pahaa juuri teille, ja teissä ei ole mitään vikaa. Kovin on omituista.

"meissä". Itse vastasin äsken, ja en puhu mitenkään erityisesti itsestäni, vaan narsistin tavasta toimia ja siitä, mitä hän tekee JOLLEKULLE, ei minulle.

Ei näissä narsistista persoonallisuushäiriötä koskevissa realiteeteissä pitäisi olla kovinkaan paljoa kyseenalaistamista. Kyseessä on lääketieteellinen diagnoosi, jonka taudinkuvaan voit perehtyä ihan asiallisesti vaikka kirjastosta kirjoja lainaamalla.

Vierailija
33/53 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten oikeassa olet, ihanaa kun jaksoit luetella noita "piirteitä"

tapasin narsistin, oikean "pelimiehen", joka vei jalat alta, mutta onneksi näin yli kolmikymppisenä tajusin mistä on kyse.

sai pelätä kokoajan, mitä toiselle sanoo, ei kestäny pienintäkään arvostelua vaikka mun mielestä oli ihan päivittäisistä asioista.

ihan yltiösosiaalinen tyyppi ja vaati kokoajan muiden seurassa huomiota tai ainakin haki sitä.

jaksoi kehua mua maastataivaisiin ja mun ois pitäny kehua myös häntä.

mikään parisuhde ei ollut onnistunut, ja kyllä hän on lähes nelikymppinen, komea ja asuu vantaalla.

Vierailija
34/53 |
05.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on, mutta tällä keskustelupalstalla on hiukkasen ylidiagnosoitu ongelma.

Jos jokunen prosentti väestöstä kärsii tästä ongelmasta, on suorastaan epätodennäköistä, ettei jokainen ihminen joutuisi enemmänkin tekemisiin jokusen tällaisen kanssa. Ja jouduttuaan pahemman kautta tekemisiin tällaisen kanssa ja kuulee mahdollisesta "taudinkuvasta" moni ahmii tietoa aiheesta, ja jopa kykenee tunnistamaan aika suurella todennäköisyydellä narsisistisesta pers.häiriöstä kärsivän henkilön katseltuaan riittävästi tämän touhuja.

Vierailija
35/53 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

---

Vierailija
36/53 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meissä kaikissa on narsistisia ominaisuuksia, kenellä enemmän ja kenellä vähemmän. Mutta kukaan meistä ei ole täydellinen, ei täydellisen empaattinen, eikä täydellinen ihmissuhteissaan. Joten jos jonkun kanssa menee sukset ristiin, ei todellakaan ole asiallista lähteä mitään diagnooseja siitä toisesta ihmisestä lausumaan. Jos tuntuu, että yhteistyö ei onnistu, niin parhaansa mukaan voi ottaa etäisyyttä.

Kyllä minäkin huomaan itsessäni noita narsistisia piirteitä. Huomaan, että en pidä jostain ihmisestä, koska hän ei ole minusta kiinnostunut. Pahoitan mieleni ja pohdin asiaa pitkään, jos saan jotain kritiikkiä, vaikka minussa olisikin ollut asiaan syytä. Ja puolustelen itseäni, jos koen, että minua syytetään. Ehkä olen narsisti, tai sitten olen vain epätäydellinen ihminen.

Vierailija
37/53 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin tähän vielä, että "Jussi on kusipää" (Jussi on summittaisesti valittu nimi) on mielipiteesi. "Jussilla on narsistinen persoonallisuushäiriö" sen sijaan on ilman todisteita laiton herjaus, ja rikosoikeudellisesti tuomittava.

Senkin pitäisi antaa vinkkiä siitä, miten eritasoisia nämä kaksi väitettä ovat.

Vierailija
38/53 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hassua, että ex-miehiä, pomoja, anoppeja ja muita ei-toivottuja henkilöitä nimitellään herkästi narsisteiksi. Maallikko ei valitettavasti voi tuollaisia diagnooseja kenellekään antaa, ei vaikka jostain oirelistasta kaikki täsmäisi.

Persoonallisuushäiriö on eri asia kuin narsistiset piirteet joita jokaisella on enemmän tai vähemmän. Vaikka olisi enemmän, sekään ei tee ketään narsistiksi.

Kuten sanottua, harva ihminen on oikeasti niin taitava manipuloija, että pystyy antamaan itsestään helposti aivan väärän kuvan pitempää aikaa. Tällaiset jutut exästä jotka suhteen ensimmäiset vuodet oli täydellinen ja sitten hirviö ovat pääasiassa satua.

Vierailija
39/53 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä: (muista, että hän ei koskaan käyttäydy siten, että hänessä voisi huomata jotain erikoista olevan)

-Haluaa tehdä vaikutuksen

-Ei siedä itsensä mitätöimistä millään lailla. Jos näin tapahtuu, niin kyllä siitä ympäristö kuulee jossain muodossa. Ainakin hän yrittää vielä jotenkin todistella, että systeemi on mätä, eikä hänen käytöksessään ole mitään väärää.

-Uhittelee, ei kestä auktoriteetteja

-Paljon kesken jääneitä projekteja.

-Antaa vaikutelman, että tietää oikeastaan kaikesta kaiken, ja pystyy keskustelemaan vakuuttavasti asiasta kuin asiasta. Kuitenkin jokin hänessä loistaa läpi. Hän on aina kuin areenalla esiintymässä. Hän aistii ihailun, joka ruokkii hänen ulkokultaisuuttaan.

-Ei kestä heikkoutta.

-Osaa matkia tunteita. Uskottavasti. Hänestä ei voisi uskoa, että hän ei oikeasti tunne. Hän jopa itse uskoo olevansa empaattinen. Ja silloin kun tilanne on hänelle edullinen. Yleensä haluaa tulla huomatuksi. Nämä ihmiset loistavat teoillaan ja puheellaan. Kovaäänisesti.

-Uskoo olevansa tavallista rahvasta älykkäämpi.

-Ei tajua, että oikeasti on ihmisiä, jotka tajuavat nopeasti, millainen hän todellisuudessa on.

-Voimakas kilpailuvietti; on oltava paras.

-Kilpailuviettinsä vuoksi voi turvautua hyvinkin häikäilemättömiin tekoihin.

-Loukattuna on arvaamaton. Kostaa, mutta keinot ovat sellaiset, ettei uhri itse osaa yhdistää, mitä tapahtui ja miksi. Peittää jälkensä.

Lisäksi narsisteilla on monesti joku paha riippuvuus. Se voi olla alkoholi, seksi, urheilu tai siivoaminen.

Siinä se oli. Ihan kuin olisin itse kirjoittanut. Ja voin kertoa, että narsistin kosto on pirullinen! Onneksi pääsin eroon, mutta vaikeaa se oli

Vierailija
40/53 |
15.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuuko tyyppi Vantaalla ja on n. 40v?

Jos kyllä, niin pakene!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi