hormonikierukan jälkeen raskaaksi?
Heissan. Onko kokemusta kuinka kauan mennyt hormonikierukan jälkeen, että on tullut raskaaksi? Vaikuttaako ne hormonit, vai onko mahdollisuus tulla heti, kun kierukka on poistettu? Kauhee vauvakuume...
Kommentit (7)
pakko kans tunkee viestiketjuu, vaikka vähä vanha onki :) Mut siis itellä Mirena poistettu 19.6, (n 2v kerkes oleen) ja toista siis haaveiltas. Mut ollaan mietitty juuriki et kuinkahan kauan tarvii yrittää?? Menkat alko eilen niinku ois pitänykki, kun Mirenan aikanaki ihan säännöllinen kierto :P et voiks se 'tyhjennysvuoto' tul sit samaa syssyy ja sit 5-6 pvän päästä voidaa rauhas jatkaa ku menkat loppuu :) Esikoinen kun sai alkunsa vaikka pillereitä söinkin niin siks tää homma ehkä vähän outo mulle.
Minulla epämääräinen tilanne, eli hormonikierukka poistettu kohta 2 vkoa sitten. Raskausoireet (esikoisesta muistissa)kovat, ehkä yllättävänkin kovat. Kierukkaa pois ottaessa lääkäri kertoi näkevänsä normaalin munasolun irtoamisen tapahtuvan 1-2 vrk päästä. Oltiin harrastettu seksia edellisenä iltana, eli n. 10 h ennen kierukan poistoa. Ja koska ajateltiin ryhtyä yrittämään raskautta vasta heinäkuun lopussa olemme käyttäneet kondomia poiston jälkeen. 6 vrk poistosta oli julmetut kivut (samanlaiset kuin esikon tapauksessa kiinnityskipu) ja nyt siis raskausoireet. oNgelmana se, että toissapäivänä oireiden ilmaannuttua sain selville, että kondomin käyttö tulisi aloittaa 1 vko ennen kierukan poistoa, jos ei heti halua tulla raskaaksi, koska kierukan vaikutus lakkaa kutakuinkin heti. En vaan jaksa uskoa, että olisin raskaana. Testin teen ke, jos ei kuukautiset ole alkaneet.
Eli en tiedä miten muilla alkanut raskaus kierukan poiston jälkeen, on kuitenkin ymmärtääkseni hyvin yksilöllistä. Lääkäri muuten totesi minulle, ettei tarvitse odotella mitään vuotoja, voi yrittää saman tien. Mutta joskus voi limakalvo olla liian ohut kiinnittymiseen heti.
kierukka nyppästiin pois 19.5 ja heti alkoi epämääräinen vuoto...en tiedä, mitä se oli, ei kunnon kuukautisvuotoa kuitenkaan. nyt mullakin raskausoireita (tai sitten vaan kuvittelen!) ja siis kierukan poistosta vaan 3 viikkoa....kattoos nyt.
sen tiedän, että vaikutus lakkaa heti, kierukkahan on paikallisesti ehkäisevä siellä kohdun limakalvolla, ei kuten pillerit.
Mulla siis otettu hormonikierukka pois 27.4., siitä n. viikko oli tosi kovat alavatsakivut ja siitä viikko selkeitä oireita (rinnat tuntui kuin niitä kiskottaisiin juurineen irti, öklötys jne.). Neuvolasta neuvoivat sinne ja tekivät testin 2 vko poiston jälkeen. Nega. Siitä sitten menikin muutamia päiviä niin tuli kolmen päivän vuoto. Ehkä normaalia runsaamman kuukautisvuodon tyyppinen, joka loppui kuin seinään. Ihan pientä tiputtelua tuli vielä muutaman päivän tauon jälkeen yhdynnän yhteydessä. No, nyt on olevinaan taas oireita. Ja kun en oikeen tiennyt, lasketaanko kp tuosta ns. tyhjennysvuodosta, niin tein perjantaina testin. Nega. Mutta aamulla oli ilmaantunut selkeä haamu :O No joo. Aika näyttää...
Eli mulla oireet oli aika saman tyyppiset kuin raskaudessa tuossa hormonikierukan poiston jälkeen. Mutta ainakaan heti ei ilmeisesti tärpännyt. Kannattaa testailla tai sitten oottaa vielä vähän. Tämmösiä kokemuksia mulla :) Nyt vaan jännäilemään!
Tuollaanen75 kp26/yk1-2
Kierukka pois 9.2 plussa 21.3 - ei kuukautisia välissä!!
Raskaus meni kyllä kesken, mutta ei se johtunut ainakaan ohuista limakalvoista..
fantasy
Ostin Persona-tietokoneen joka kertoo, milloin on nk. varmat päivät (ja käänteisesti: milloin kannattaa yrittää tulla raskaaksi ;). Sen käyttöohje antaakin mielenkiintoista tietoa hormonikierukan vaikutuksista.
Käyttöohjeessa sanotaan että hormonikierukan jälkeen kuukautiskierto voi olla vielä kuukausia sekaisin, keho voi siis käyttäytyä ennustamattomasti elimistössä yhä olevien ylimääräisten hormonien johdosta. Vähintään kahdet kuukautiset pitää tulla normaalisti eli 23-35 päivän väliajalla ennen kuin mikään mahti maailmassa osaa ennustaa luotettavasti, milloin on ovulaatio.
Minulta poistettiin hormonikierukka viikko sitten ihan kivuttomasti ja reilun vuorokauden kuluttua siitä aloin vuotaa, onkin tosi runsaat kuukautiset jotka jatkuvat jatkumistaan.
Nostan tämän vanhan ketjun, koska kaipailisin vastauksia samaan kysymykseen kuin ketjun aloittaja. Minua myös kiinnostaisi vielä vastaajan ikäkin, koska itse olen jo 39v. vauvakuumeilija. Ei olisi kovin montaa kuukautta saati vuotta enää aikaa odottaa raskautumista...